Najczęstsze awarie skrzyń biegów

manualna skrzynia biegów

Niedawno pisaliśmy o rodzajach skrzyń biegów. Opisaliśmy ich budowę, sposób działania, charakterystykę, wady oraz zalety.

Dziś przedstawimy Wam najczęstsze przyczyny usterek oraz awarii skrzyń biegów. Jakich sygnałów od naszego auta nie możemy ignorować? Z jakimi działaniami i kosztami musimy się liczyć przy naprawie usterek? Czego spodziewać się po danej skrzyni biegów?

Zapraszamy do lektury!

Awaria manualnej skrzyni biegów

Za usterki manualnych skrzyń biegów odpowiadają najczęściej błędy konstrukcyjne i wady materiałowe. Do wielu awarii dochodzi również wskutek nieprawidłowej eksploatacji skrzyni bądź wycieku oleju. Niezależnie jednak od sposobu, w jaki doszło do uszkodzenia, rozwiązanie problemu jest zazwyczaj możliwe dopiero po wymontowaniu i rozebraniu przekładni. To sprawia, że każda naprawa skrzyni biegów – nawet jeśli potrzebna jest tylko wymiana łożyska – pochłania minimum 1 tys. zł. W praktyce jednak, z uwagi na wysokie koszty części zamiennych i skomplikowany przebieg naprawy, kwoty te sięgają zwykle kilku tysięcy złotych (mając na uwadze koszty napraw dalej omawianych skrzyń sumy te nie powinny robić wrażenia).

Do typowych problemów z manualnymi skrzyniami biegów zalicza się m.in. odkształcenie obudowy łożyska, zużycie pierścieni synchronizatorów czy wyrobienie się bieżni łożysk. Czasem dochodzi też do wyłamania zębów koła.

Najczęstszą oznaką awarii manualnej skrzyni biegów jest ciężka zmiana biegów. Może na to jednak mieć wpływ również niski poziom oleju – w pierwszej kolejności należy sprawdzić jego poziom. Powinniśmy również zwrócić uwagę na ewentualne zgrzytanie biegów, samoistny ruch lewarka czy niepokojące wycie.

skrzynia biegow

Awaria automatycznej skrzyni biegów

Do najczęstszych przyczyn awarii automatycznych skrzyń biegów zalicza się uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas jazdy oraz wycieki oleju, za które odpowiada zazwyczaj niesprawność gumowych elementów uszczelniających. O poważnej usterce może świadczyć rozłączanie napędu, brak wstecznego biegu, brak wysokich biegów, czy też szarpanie przy zmianie przełożenia. Najczęściej psuje się elektronika sterująca, ale częstą bolączką są też usterki tzw. koszy oraz bloku hydrauliki.

Warto wspomnieć, że trudna bywa sama diagnostyka awarii skrzyń automatycznych – jeden i ten sam objaw (np. szarpanie) może oznaczać zarówno przepracowanie oleju, jak i poważną usterkę sterownika.

Awaria półautomatycznej skrzyni biegów

Najczęstszą usterką zautomatyzowanych skrzyń jest zużycie sprzęgła, za które odpowiada głównie nadprogramowa jazda na półsprzęgle. Zarówno dla sprzęgła, jak i samej przekładni szkodliwe jest też wykonywanie manewrów przy zbyt niskiej prędkości.

W skrzyniach półautomatycznych zawodzi również elektronika – czujniki umieszczone w układzie operującym sprzęgłem i przy elementach sterowania biegami, a także sterowniki. O tym, że coś złego dzieje się z elektroniką może świadczyć problem z uruchomieniem silnika, brak reakcji skrzyni na zmiany położenia lewarka, a także oczywiście kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej.

Największym problemem nie są jednak same usterki skrzyń automatycznych, lecz ograniczona dostępność części zamiennych. Ponieważ można je znaleźć przede wszystkim w autoryzowanych sklepach dilerskich, ewentualne naprawy nie należą do najtańszych.

Awaria skrzyni biegów DSG

W samochodach z większym przebiegiem najczęściej dochodzi do awarii bloku mechatroniki lub zespołu sprzęgieł. Stosunkowo często zużywa się też koło zamachowe, które można jednak w razie potrzeby łatwo wymienić, gdyż nie jest klasycznie połączone ze sprzęgłem. W praktyce, wiele zależy tutaj od konkretnego modelu skrzyni, a konkretniej mówiąc od tego, czy bazuje on na sprzęgle suchym czy wielotarczowym mokrym. W wersjach z suchym sprzęgłem awarie są rzadsze, ponieważ mechatronika pracuje we własnym oleju. Natomiast w skrzyniach ze sprzęgłem mokrym mechatronika wykorzystuje olej wspólny, w którym pływają m.in. produkty ścierania – a to zdecydowanie nie służy jej żywotności.

Problemem jest również fakt, że w skład dwusprzęgłowych skrzyni biegów wchodzą wrażliwe na opiłki elektrozawory, których ewentualne zepsucie wymusza konieczność wymiany całej mechatroniki. Taka naprawa jest bardzo kosztowna i pochłania zwykle minimum 5 tys. zł.

Szarpanie i opóźniona zmiana przełożenia lub głośna praca to wczesne objawy zużycia sprzęgła w przekładni DSG. Jeśli sytuacja jest już poważniejsza, to pojawi się dodatkowo ślizganie. Hałaśliwe dźwięki z okolic sprzęgła mogą też sygnalizować uszkodzenie koła zamachowego. Z kolei o awarii mechatroniki może świadczyć przechodzenie silnika w tryb awaryjny, wypadanie biegu czy brak jednego z biegów.

pieciobiegowa skrzynia biegow

Awaria skrzyni biegów CVT

Najczęstszą usterką przekładni CVT jest rozciągnięcie łańcucha (paska), do którego dochodzi zwykle po ok. 150-200 tys. km. Nowy pasek kosztuje minimum 2 tys. zł, a jego wymiana – zwykle połowę tej kwoty. To sporo, a może być jeszcze gorzej. Jeśli zbagatelizuje się wczesne objawy usterki paska (szarpanie na niskich obrotach czy nietypowe wzrosty obrotów silnika) i zaniecha jego wymiany, koszt naprawy może sięgnąć 10 tys. złotych. Wówczas dojdzie do bardzo kosztownego uszkodzenia bieżnia stożków. I nie ma co tutaj liczyć na części zamienne, bo takie elementy można znaleźć tylko w ASO.
Wypadanie biegów, brak reakcji skrzyni na włączenie trybu „D” czy nietypowe redukcje przełożeń świadczą zwykle o usterce sterownika skrzyni biegów. Dobra wiadomość jest taka,  że da się go naprawić, zła – że będzie to kosztowało kilka tys. zł. W tym przypadku również w grę wchodzi najczęściej jedynie zakup sterownika w ASO.

Kierowcy zainteresowani używanym samochodem z przekładnią bezstopniową powinni pamiętać, że w takiej skrzyni wiele usterek można wychwycić dopiero po rozgrzaniu oleju. Dlatego też, przed ewentualnym zakupem auta dobrze jest wykonać jazdę próbną przy pełnym rozgrzaniu układu napędowego.

Podsumowanie

Nieważne, jakim modelem samochodu jeździmy, nigdy nie powinniśmy bagatelizować objawów uszkodzeń skrzyni biegów. Zaniechanie napraw może doprowadzić do poważnych komplikacji oraz drogich reperacji mechaniki auta.

Nie należy jednak panikować – pamiętajmy, że wiele objawów awarii często może być spowodowane innymi czynnikami, takimi jak niski poziom oleju czy zużyte poduszki mocujące.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *