Jaki bagażnik rowerowy wybrać? ABC transportu rowerów

Na rynku jest bogata oferta bagażników rowerowych. Spośród bogatej oferty bagażników rowerowych warto wybrać urządzenie dostosowane do własnego samochodu, ilości przewożonych rowerów i osobistych wymagań. Poznaj wady i zalety popularnych rozwiązań.

Niektórzy twierdzą, że sezon rowerowy trwa cały rok. To jednak opcja tylko dla wytrwałych. Zazwyczaj rowerowe szaleństwo dopada nas w wakacje. Niestety nie wszędzie rowerem można dojechać. W odległe zakątki świata częściej jedziemy samochodem. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby, nawet w najdalszą podróż, rower jednak z sobą wziąć.

Jaki bagażnik rowerowy wybrać? Rodzaje i zastosowanie

Co prawda w większości dużych miast czy miejscowościach turystycznych od lat, z powodzeniem, działają lokalne wypożyczalnie rowerów. Co jest zrozumiałe, nie każdy chce lub może skorzystać z tej opcji. Niektórzy wolą korzystać z własnych pojazdów. Podróżowanie z rowerem możliwe jest dzięki odpowiednio dobranym bagażnikom rowerowym i uchwytom na rowery.

Rowery można przewozić:

  1. bagażnikiem rowerowym w bagażniku samochodowym
  2. bagażnikiem rowerowym na dachu samochodu
  3. bagażnikiem rowerowym na tylnej klapie samochodu
  4. bagażnikiem rowerowy na haku
  5. w przyczepie samochodowej

Jaki bagażnik rowerowy wybrać? To zależy od naszego portfela i wyposażenia samochodu.

Bagażnik rowerowy w samochodzie

To rozwiązanie najbardziej ekonomiczne. Wymaga jedynie zakupu odpowiednich szyn mocujących oraz pokrowców ochronnych na rowery. Odpowiednio przymocowane rowery nie przemieszczają się po bagażniku samochodowym. Jednoślady ochronione są przed zmiennymi warunkami klimatycznymi, nie dają oporu powietrza ani nie zwiększają gabarytów samochodu.

Niestety, przy tego typu transporcie rowerów, bagażnik znacznie traci wolną przestrzeń i wręcz uniemożliwia zapakowanie bagaży. Bez pokrowca można pobrudzić bagażnik a i pokrowiec nie zawsze jest możliwy do zamontowania. Ten typ transportu wymusza nie raz składanie rowerów lub złożenie siedzeń tylnych.

Bagażnik rowerowy na dachu samochodu

Bagażnik na dachu jest najpopularniejszym rozwiązaniem przy przewożeniu rowerów. Wymaga zamontowania poprzecznych belek dachowych ze specjalnymi uchwytami rowerowymi. Sposób ten jest popularny również, dlatego, że do belek można przymocować deski surfingowe, snowboardy oraz bagażniki dachowe – boksy. Ten sposób ogranicza możliwość zarysowania karoserii. Rower nie zmniejsza widoczności z żadnej strony samochodu i nie blokuje bagażnika.

Uwzględniając możliwości belek warto zakupić jednak droższą opcję. Na rowery stojące na dachu działa silny pęd powietrza, który może wyrwać źle przymocowane jednoślady. Sposób ten zwiększa spalanie i wrażliwość samochodu na podmuchy wiatru oraz uniemożliwia szybką jazdę. Trzeba pamiętać, że rowery na dachu nie raz uniemożliwiają wjechanie do garażu podziemnego. Parking podziemny, pod większością marketów, również może wymuszać wcześniejszy demontaż rowerów z dachu. Będzie to kłopotliwe szczególnie na wyższych samochodach z niewygodnym czy utrudnionym dostępem do belek.

Bagażnik rowerowy na tylnej klapie samochodu

Bagażnik rowerowy tylni
Źródło: flickr

Bagażnik na klapie samochodu to drugi z popularnych sposobów przewożenia rowerów i coraz częściej stosowany. Ten typ bagażnika nie stawia oporu, jak wersja dachowa. Wymusza on jednak odpowiednie dobranie belek do tyłu auta, co bywa kłopotliwe i drogie. Nie każdy samochód ma też możliwość ich montowania. Gdy zastanawiamy się, jaki bagażnik rowerowy na klapę wybrać, pamiętajmy, aby zawieszony rower nie zasłaniał świateł samochodu i jego tablicy rejestracyjnej oraz nie wystawał za bardzo po bokach samochodu. To zwiększa jego opór, zmniejsza możliwość szybkiej jazdy i może spowodować uszkodzenia roweru. Niestety wielokrotnie ogranicza widoczność przez tylną szybę i blokuje dostęp do wnętrza bagażnika.

Bagażnik rowerowy na haku

Bagażnik tego typu można montować pod warunkiem, że samochód wyposażony jest w hak. Najczęściej bagażniki nahakowe stosuje się przy samochodach terenowych z uwagi na ich wysokość i utrudnienia przy korzystaniu np. z bagażnika dachowego. Jest rozwiązaniem szybkim i wygodnym, ograniczającym możliwość zarysowania klapy i uszkodzenia rowerów. Nie stawia oporu a opcje droższe mogą być odchylane, co daje możliwość otwierania bagażnika. Bagażnik montowany na haku nie jest zintegrowanym z określonym typem samochodów a więc można go montować na wszystkich rodzajach haków.

Niestety ten typ bagażników dla rowerów zasłania widoczność w tylnej szybie i światła. Wymaga to przepinania świateł samochodowych do oświetlenia bagażnika lub wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej. Jest to rozwiązanie stosunkowo drogie szczególnie, gdy wymusza na nas zakup i montaż haka.

Rower w przyczepie samochodowej

Jeśli mamy zamontowany do samochodu hak, można pokusić się o zakup lub wynajem przyczepy samochodowej. Przy przewożeniu znaczniej ilości rowerów opłacalne jest zamontowanie specjalnej przyczepy do transportu rowerów. To rozwiązanie ekonomiczne szczególnie, gdy posiadamy również dużo bagażu podręcznego.

Niestety ten sposób przewożenia rowerów znacznie utrudnia parkowanie. Przyczepa zwiększa spalanie samochodu, ogranicza jego prędkość i nie jest rozwiązaniem tanim.

Na co zwrócić uwagę wybierając bagażniki i uchwyty rowerowe?

Na rynku jest duży wybór bagażników i uchwytów rowerowych – bogatą ofertę znaleźć można również w katalogu HM Gordon.

Zastanawiając się, jaki bagażnik rowerowy wybrać, pamiętajmy o kilku przydatnych wskazówkach:

  1. Wybierając odpowiedni bagażnik rowerowy warto zakupić taki, który posiada certyfikat TUV lub City Safety.
  2. Warto wybierać bagażniki z oparciem w minimum trzech miejscach, co znacznie zwiększa ich stabilność.
  3. Jeśli kupimy bagażnik aluminiowy możemy liczyć na jego małą wagę. Bagażniki stalowe są cięższe, ale stabilniejsze i masywniejsze, co jest szczególnie ważne przy bagażnikach dla większej ilości rowerów. Przy uszkodzeniach można je też szybko zespawać.
  4. Zakupiony bagażnik musi być kompletny i dopasowany do pojazdu. Wszystkie otwory pomocnicze muszą odpowiadać założeniom.
  5. Podpory bagażnika dachowego muszą być stabilne i spełniać funkcję ograniczającą ruch roweru również przy bocznych podmuchach wiatru.
  6. Ważna jest szybkość i wygoda montażu roweru na bagażniku oraz bagażnika na samochodzie. Szczególnie polecane są mocne i stabilne wersje, które nie uszkodzą karoserii.
  7. Niektóre rowery mają nietypową budowę. Jaki bagażnik rowerowy wybrać dla takich konstrukcji? Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy wszystkie elementy są do siebie dopasowane.
  8. Uchwyty mocujące powinny być raczej stalowe, ponieważ tanie uchwyty aluminiowe nie dają takie stabilności. Przy uchwytach plastikowych warto zabezpieczyć ramę roweru kawałkiem gumy np. dętki.
  9. Ważną kwestią są sposoby zabezpieczenia roweru przed kradzieżą.
  10. Kupując odpowiedni bagażnik rowerowy musimy wciąć pod uwagę planowaną ilość przewożonych rowerów. Przy transporcie do dwóch rowerów ekonomicznym rozwiązaniem są bagażniki dachowe i na klapę samochodu. Przy większej ilości rowerów dobrym rozwiązaniem są bagażniki na hak i platformy.
  11. Jeśli mamy hak od razu warto pomyśleć o bagażnikach na nim montowanych. To nie tylko ułatwi przewożenie rowerów, ale znacznie obniży koszty przygotowania wyjazdy.
  12. Przy wypadach weekendowych mogą nam wystarczyć bagażniki na klapę, dachowe i tańsze opcje innych rozwiązań, niewymagających haka, jeśli go nie posiadamy. Przy długich i dalekich podróżach odpowiednią wygodę i stabilność oferują nam jedynie droższe bagażniki na hak.

Kupując bagażnik rowerowy należy zwrócić uwagę na dokładne dopasowanie wszystkich elementów. Próbując, bowiem przerabiać jakąkolwiek część uchwytów do własnych potrzeb można znacznie osłabić całość konstrukcji. To z kolei prowadzi nie tylko do uszkodzenia roweru, ale i karoserii samochodu.

Jak zamontować bagażnik rowerowy?

Najczęściej kupowanymi bagażnikami na rowery są bagażniki dachowe. Zajmiemy się, więc opisaniem szybkiego i łatwego montażu właśnie tego typu urządzeń.

  1. Jeśli mocujemy bagażnik musimy mieć pewność, że posiadany zestaw jest kompletny oraz zgodny z dołączoną instrukcją obsługi.
  2. Na początku mocujemy stopki bagażnika. Podejmujemy decyzję o szerokości rozstawu belek. Najstabilniejszym rozstawem stopek na belce jest umieszczenie ich w 1/3 i 1/6 długości boksu.
    Jeśli w dachu samochodu są punkty montażowe, stopki po prostu montuje się w fabrycznie wyznaczonych miejscach.
    W tym etapie ważne jest stworzenie stabilnego miejsca mocowania, od którego w znacznej mierze zależy stabilność przewożonych rowerów. To tzw. bagażnik bazowy.
  3. Składamy, według instrukcji, uchwyt rowerowy.
  4. Odpowiednio złożony uchwyty mocujemy do belek bagażnika bazowego w trzech miejscach – w dwóch miejscach pod uchwytem na ramę roweru oraz jednym na drugim końcu rynienki.
  5. Po zamontowaniu uchwytów odpowiednio regulujemy do rozstawu kół roweru, przesuwając je odpowiednio na rynience.

Na tak zamontowanym bagażniku do przewożenia rowerów montujemy jednoślad. Rower mocowany jest w trzech punktach: ukośnym pałąkiem za ramę oraz każde z kół paskami.

  1. Odciągamy do dołu paski pozostawiając czystą rynienkę.
  2. Ustawiamy się przodem do uchwytu i podnosimy rower dokładnie osadzając go w rynience.
  3. Przytrzymując rower podnosimy uchwyt do trzymania ramy, mocujemy szczękę w ramie i dociskamy dźwignię.
  4. Gdy rower jest stabilny zaciągamy paski na kołach
  5. Sprawdzamy stabilność zamocowania roweru – szczególnie szczęk trzymających ramę pamiętając, aby zbytnio nie naprężać uchwytu na ramach delikatnych – np. aluminiowych.
  6. Po przejechaniu kilku kilometrów ponownie sprawdzamy stabilność mocowań ewentualnie niwelując powstałe poluzowania.

2 thoughts on “Jaki bagażnik rowerowy wybrać? ABC transportu rowerów

  1. Artykuł bardzo ciekawy i pomocny. Ja osobiście używam bagażnika rowerowego na haku. Jestem jak na razie z niego bardzo zadowolony. Może kiedyś przetestuje również bagażnik na dachu, ale to dopiero w dalekiej przyszłości.

  2. Bagażniki rowerowe montowane na hak posiadają szereg zalet, które sprawiają, że jest to bardzo częsty wybór kierowców. Duża ładowność (nawet do 4 rowerów), bezpieczeństwo, łatwy montaż, brak wpływu na prowadzenie auta – to wszystko ma bardzo duże znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *