Benzyna w oleju – objawy, przyczyny i skutki. Wszystko, co musisz robić

benzyna w oleju

Zapach benzyny w oleju to bardzo popularny, ale i złowrogi objaw usterki auta. Na co powinieneś się przygotować, gdy zauważysz u siebie taką usterkę? Co powinieneś wtedy zrobić? Czy jest szansa, że naprawisz uszkodzenie sam? O tym powiemy Ci w poniższym tekście.

Na początku zaznaczymy, że benzyna w niewielkich ilościach zawsze znajdzie się w oleju. Wynika to z niewielkiej ilości, która zostanie na cylindrach. Mamy też dobre wiadomości dla posiadaczy silników wysokoprężnych – tych usterka nie dotyczy praktycznie nigdy.

Benzyna w oleju – objawy

Na początku skupmy się na rozpoznaniu usterki. Rozpoznasz ją głównie przez to, że olej śmierdzi benzyną. Zapach paliwa jest specyficzny, a połączenie z olejem rozpozna nawet mało doświadczony kierowca.

Pamiętaj, że objawem przedostawania się benzyny do oleju jest nie tylko specyficzny zapach paliwa. Jeżeli widzisz, że nagle w Twoim zbiorniku jest coraz więcej smaru, a ten praktycznie rozpływa się w ręku – możesz być pewien, że coś rozrzedza olej. Może to być płyn chłodniczy, ale wtedy jego stan będzie znacząco ubywał. Nowsze samochody będą bić też na alarm.

Oczywiście, skutkiem dodatkowego i niechcianego składnika oleju będzie zanik benzyny w baku. Po pewnym czasie z pewnością zauważysz, że Twój samochód spala dużo więcej, niż normalnie. Możesz połączyć wcześniejsze objawy i diagnoza będzie gotowa.

silnik samochodowy

Jakie są tego przyczyny?

Przyczyn takiego stanu jest wiele. Najczęściej świadczy o usterce cylindrów lub pierścieni. Niestety, taka usterka oznacza, że silnik będzie wymagał remontu. Nie zawsze potrzebna będzie kompleksowa usługa, ale tzw. szwedzki remont może okazać się niezbędny. Niekiedy benzyna w oleju może też świadczyć o uszkodzeniu wtrysków.

Pamiętaj, że usterka pojawia się najczęściej w starych samochodach. To one mają wyrobione uszczelki i słabsze pierścienie. Podobny stan przyspieszysz też, gdy odpalasz często samochód „na zimno”. Jeżeli jeździsz tylko w krótkie trasy, to nie pozwolisz cieczy olejowej na smarowanie i rozgrzanie się. W ten sposób więcej benzyny trafi do oleju.

Skutki usterki

Skutkiem takiej awarii jest nie tylko utrata benzyny. Przeciekanie paliwa do oleju może mieć druzgocące zakończenie. Smar ma specjalne właściwości, które odpowiadają za dokładne smarowanie każdej części silnika. Dodatkowo, substancja dokładnie chłodzi i ochrania poszczególne elementy.

olej silnikowy

Ciecz w oleju powoduje całkowitą utratę wszystkich parametrów i brak działania oleju. Prawie każdy kierowca wie, że może to skutkować zatarciem silnika. Olej nie będzie smarował (stanie się zbyt rzadki), a dodatkowa domieszka benzyny skończy się niechcianą korozją wszystkich wewnętrznych elementów jednostki napędowej.

Benzyna w oleju silnikowym jest więc objawem, którego nie możesz bagatelizować!

Naprawa? Musi być zrobiona szybko!

Jeżeli w silniku Twojego samochodu będzie dużo benzyny, zrób przerwę w jeździe. Możesz narazić się na ogromne wydatki, z zatarciem silnika włącznie. Krótkotrwałą (niekiedy wystarczającą) naprawą będzie zwykła wymiana oleju i filtrów.

wymiana oleju

Źródło: Wikimedia Commons / GNU FDL

Taka naprawa wystarczy wtedy, gdy znaczna ilość benzyny spowodowana była krótkimi jazdami i ciągłym uruchamianiem silnika „na zimno”. Gdy jednak zauważysz, że benzyna w oleju silnikowym zamieszkała i ciągle jej przybywa, musisz być przygotowany na wydatki.

Silnik będzie trzeba prawdopodobnie rozebrać i zdiagnozować uszkodzenia. W takim wypadku warto pomyśleć o dokładnym remoncie. Koszt takiej usługi waha się w zależności od silnika. Najtańszy remont możesz przeprowadzić za około 1000 złotych.

Pamiętaj, że taka usterka wymaga kompleksowej, dokładnej i szybkiej naprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *