Czujnik kąta skrętu – czym jest to tajemnicze urządzenie?

czujnik kąta skrętu

Układ kierowniczy odpowiada za sprawne i bezpieczne kierowanie pojazdem. Wyposażony jest w wiele elementów, takich jak przekładnia kierownicza czy mechanizm zwrotniczy, jednak do jego prawidłowej pracy niezbędny jest również czujnik kąta skrętu. Jak jest zbudowany i jak działa? Sprawdź! 

Czujnik kąta skrętu występuje w różnych wariantach konstrukcyjnych, zależnych od odmiennej budowy poszczególnych modeli samochodów. Ich specyfika określa również położenia tego elementu, który najczęściej umiejscowiony jest tuż pod kołem. 

Czujnik kąta skrętu – zasada działania

Jak sama nazwa wskazuje, czujnik odpowiada za odczytanie i jednocześnie określenie wybranego przez prowadzącego pojazd kąta położenia kierownicy. Dzięki tej informacji poprawnie może funkcjonować m.in. ESP, automatyczny tempomat, doświetlanie zakrętów oraz układ awaryjnego hamowania. 

Choć zasada jego działania brzmi skomplikowanie, to wcale tak nie jest. Najczęściej czujnik działa jak fotokomórka. Działanie czujnika kąta skrętu polega na ciągłym sprawdzaniu wszystkich twoich ruchów kierownicą. Te przekazywane są za pomocą systemu CAN do komputera, a każdy z powyższych układów korzysta z nich podczas jazdy. 

Czym jest kalibracja czujnika kąta skrętu?

Każda ingerencja w nowoczesną kierownicę wymaga ustawienia czujnika. To konieczne, abyś bezpiecznie mógł korzystać z udogodnień oferowanych przez pojazd. Na czym polega kalibracja czujnika kąta skrętu?

Proces ten powinny wykonać wyspecjalizowane warsztaty z odpowiednim oprogramowaniem. Możesz spróbować zrobić to samemu, jeżeli znajdziesz fachowe programy i masz spore pojęcie na temat elektromechaniki. Pamiętaj, że nieprawidłowa kalibracja uniemożliwi działanie systemów bezpieczeństwa!

Przed przystąpieniem do kalibracji należy podłączyć odpowiednie złącze do komputera i gniazda pojazdu. Później uruchomić program. Sam proces nie jest skomplikowany. Polega na obracaniu kierownicy zgodnie z wytycznymi tak, aby system wczytał wszystkie ruchy. Konieczne będzie też powolne przyspieszanie i hamowanie. 

Uwaga! W każdym modelu samochodu kalibracja może wyglądać inaczej!

kalibracja czujnika kąta skrętu

Uszkodzony czujnik kąta skrętu – objawy

Element jest trwały i raczej nie popsuje się bez „ingerencji” z zewnątrz. Do mechanicznego uszkodzenia może doprowadzić np. rozbieranie kolumny kierowniczej. Zdarzają się też awarie systemowe. W takim przypadku to oprogramowanie źle odczytuje ruchy kierownicą lub całkowicie wyłącza czujnik.

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika kąta skrętu? 

Może być to albo całkowite wyłączenie systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy, albo ich nieprawidłowa praca. Szczególnie niebezpieczne może być to przy systemach ESP. O uszkodzonym czujniku kąta skrętu poinformuje cię też sam samochód, który powinien wyświetlić odpowiedni komunikat. Rzadziej spotykane objawy to usterki układu elektronicznego takie jak przygasanie świateł, awaria regulacji szyb, podgrzewania foteli lub podgrzewania szyby. Zupełnie inaczej może ci działać również kierownica.

Co w przypadku uszkodzenia? Jeżeli jest to kwestia oprogramowania, to można spróbować ratować element w samochodzie. Uszkodzenie mechaniczne sprawia natomiast, że niezbędna będzie wymiana. Koszt czujnika to (w zależności od modelu auta) między 200, a 300 złotych. Cena zmiany elementu u mechanika to natomiast od 100 do nawet 500 złotych.

Skąd takie wahania? Bardziej skomplikowane układy wymagają więcej pracy. Pamiętaj też, żeby zapytać mechanika czy w koszt naprawy wpisuje się również kalibracja (niezbędna po całym procesie). Nie każdy zakład wlicza tę usługę w cenę naprawy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *