Czyszczenie wtryskiwaczy może być solidną alternatywą dla ich wymiany. Trzeba jednak pamiętać, że to zazwyczaj ostatnia deska ratunku, której chwytamy się, gdy wtryskiwacze zaczynają sygnalizować problemy.
Wielu kierowców, w celu ograniczenia kosztów serwisowania, decyduje się skorzystać z tego rozwiązania, które w istocie może przynieść zauważalną poprawę. Miejmy jednak na uwadze, że operację przeprowadzamy tylko w wykwalifikowanym warsztacie. Ze względu na konieczność użycia specjalistycznych maszyn i możliwość uszkodzenia elementów niemożliwe jest czyszczenie wtryskiwaczy we własnym garażu.
Najczęstsze objawy usterek wtryskiwaczy
W trakcie regularnej eksploatacji samochodu nie trudno będzie zauważyć objawy zalepionych wtryskiwaczy. Są nimi przede wszystkim:
- spadek osiągów i mocy silnika,
- falowanie obrotów na biegu jałowym,
- dymienie z rury wydechowej,
- problemy z rozruchem, zwłaszcza na zimnym silniku.
Gdy zatem zauważymy te symptomy w naszym aucie, należy udać się do mechanika. Ten za pomocą testu przelewowego określi, czy faktycznie mamy do czynienia z awarią wtryskiwaczy. Gdy problemy będą się nasilać, zazwyczaj na czyszczenie jest już za późno. Wtedy stajemy przed koniecznością opisanych powyżej wymian lub regeneracji. Pamiętajmy, że uszkodzone wtryskiwacze nie tylko obniżą osiągi naszego auta, ale nie pozostaną również bez wpływu na filtr DPF i układ recyrkulacji spalin (EGR).
Czyszczenie wtryskiwaczy w warsztacie – metoda bez demontażu
Najprostszą, a przy tym najtańszą metodą czyszczenia wtryskiwaczy jest podpięcie specjalnej pompy pod listwę wtryskową, która pod dużym ciśnieniem wtłacza do układu środek czyszczący. Cała operacja trwa około godziny, podczas której mechanik na bieżąco monitoruje efekty pracy poszczególnych wtrysków. Ten sposób działa zarówno w autach z silnikiem benzynowym, jak również w dieslach.
Czyszczenie wtryskiwaczy bez demontażu ma jednak również swoje wady. Przede wszystkim jest rozwiązaniem pośrednim: chociaż pozwoli odłożyć w czasie konieczność naprawy i okresowo polepszy osiągi, to jednak nie usunie poważniejszych problemów. Jeśli więc w naszym samochodzie jeden lub więcej wtryskiwaczy kwalifikuje się do wymiany, bez demontażu nie określimy, w którym z nich doszło do awarii.
Czyszczenie wtryskiwaczy z demontażem
Demontaż wtryskiwaczy to jedno z najbardziej skomplikowanych zadań, jakie znajdziemy w pakiecie usług wykwalifikowanych mechaników. Dzięki temu problem zostanie jednak dokładnie przebadany, zaś mechanik uzyska wszystkie niezbędne informacje dotyczące feralnego wtryskiwacza (lub kilku z nich).
Demontaż wtryskiwaczy jest jednak procesem czasochłonnym, który potrafi znacznie się wydłużyć w przypadku większych silników (sześcio- i ośmiocylindrowych). Stąd wynikają również o wiele wyższe koszty. Mimo tego jeśli podejrzewamy problem z wtryskiwaczami, badanie z demontażem pozwoli dokładnie określić jego przyczynę. Jeżeli układ jest tylko zanieczyszczony, wtedy fachowiec przystąpi do czyszczenia, co finalnie kosztuje mniej niż np. wymiana całej listwy wtryskowej.

Kiedy czyszczenie wtryskiwaczy nie jest możliwe?
Uszkodzone lub skrajnie przepracowane wtryskiwacze w końcu trzeba będzie wymienić. To jednak zawsze wiąże się z dużymi kosztami – zwłaszcza w autach z silnikiem diesla, w których konstrukcja tego elementu jest o wiele bardziej skomplikowana. Koszt wymiany pojedynczego wtryskiwacza to zazwyczaj co najmniej kilkaset złotych. Łatwo zatem obliczyć, że dla standardowego silnika wyposażonego w cztery cylindry cena wymiany wszystkich wtryskiwaczy najczęściej zamknie się w kwocie czterocyfrowej.
Rozwiązaniem pośrednim pomiędzy czyszczeniem a wymianą jest regeneracja wtryskiwaczy. Nie jest to jednak możliwe w każdym przypadku. O ile dość łatwo jest zregenerować proste konstrukcyjnie wtryskiwacze elektromagnetyczne, to już piezoelektryki mogą być pod tym względem dość oporne. Koszt to zazwyczaj 300-700 zł za pojedynczy wtryskiwacz elektromagnetyczny i od 600 zł wzwyż za jeden piezoelektryczny.
Jak dbać o wtryskiwacze?
Powtórzmy jednak, że krańcowo wyeksploatowane wtryskiwacze będą kwalifikować się do wymiany. Do takiej sytuacji dochodzi przede wszystkim w autach, które przejechały już ponad 200 tys. km. Okres serwisowania może przyspieszyć również stosowanie kiepskiej jakości benzyny lub oleju oraz zaniedbywanie podstawowych napraw, takich jak m.in. okresowa wymiana filtra paliwa. Zwróćmy jednak uwagę, że w obydwu tych przypadkach pomocne może się okazać rozwiązanie tańsze – czyli właśnie czyszczenie wtryskiwaczy.
Środek do czyszczenia wtryskiwaczy – skuteczna profilaktyka
Warto zauważyć, że istotne znaczenie dla przedłużenia żywotności wtryskiwaczy ma profilaktyka. Silniki wyposażone w to rozwiązanie – a więc praktycznie każda nowoczesna jednostka – wymagają nieco większej troski niż starsze układy gaźnikowe. Starajmy się zatem pamiętać o okresowym dolewaniu do baku środka czyszczącego wtryskiwacze: specjaliści zalecają robić to co ok. 50-60 tys. km. Preparaty czyszczące nie są drogie, a pozwolą wydłużyć okresy serwisowe, przy okazji poprawiając także osiągi naszego auta.