Dlaczego docisk sprzęgła jest tak ważny? Sprawdź co powinieneś o nim wiedzieć!

docisk sprzęgła

Z pewnością wiesz, że sprzęgło to jeden z najważniejszych układów w budowie całego auta. To dzięki niemu możliwa jest swobodna zmiana przełożenia, bez nadwyrężania skrzyni biegów i silnika. Jednym z podstawowych elementów sprzęgła jest docisk. Za co odpowiadaelement i jak jest zbudowany?

Docisk sprzęgła pełni jedną z kluczowych ról w pracy całego układu. Inaczej nazywany jest tarczą dociskową. Jego główną funkcją jest ochrona centralnej tarczy sprzęgła.

Za co odpowiada docisk sprzęgła?

Element ściśle współdziała z wieloma elementami sprzęgła. Docisk oddziałuje m.in. na wspomnianą tarczę, koło zamachowe, łożysko oraz wysprzęglik. Dzięki dociskowi, tarcza utrzymywana jest przy zamachu. W ten sposób moc z silnika wędruje przez tarczę, koło zamachowe, a następnie na wałek sprzęgłowy w skrzyni biegów.

Dobry docisk chroni tarczę sprzęgła. Jeżeli jest zbyt słaby, to względny poślizg może powodować jej szybsze zużycie. A jak działa docisk sprzęgła?

Tarczę sprzęgła dociska metalowa tarcza cierna, którą porusza specjalny mechanizm. W pożądanym momencie reguluje on jej położenie. Jego budowa jest prosta, bo zawiera on sprężynę membranową oraz dźwigienki. Jeżeli odsunie on docisk od sprzęgła, to nastąpi rozłączenie napędu, co umożliwi zmianę przełożenia.

Uszkodzony docisk sprzęgła – objawy i przyczyny

Główną przyczyną uszkodzenia docisku jest jego eksploatacja. To element, który ściera się od samego początku użytkowania auta. Zużywa się zarówno sam mechanizm sterujący dociskiem, jak i tarcza ścierna. Nagłe awarie zdarzają się rzadko i najczęściej spowodowane są bardzo słabymi materiałami. 

Eksploatację docisku przyspieszysz, jeżeli będziesz zbyt gwałtownie naciskał na sprzęgło. Niepożądane jest też wciskanie pedału do połowy. 

Objawy zużycia elementu

Wśród objawów są problemy ze zmianą biegów, głośny i nieprzyjemny stukot w trakcie wciskania pedału, niekontrolowany wzrost obrotów silnika i szarpanie podczas ruszania. 

regeneracja docisku sprzęgła

Kiedy wymienić docisk sprzęgła?

Nie ma konkretnej liczby przejechanych kilometrów, które wskażą ci kiedy wymienić docisk sprzęgła. Objawy zużytego elementu będą więc jedyną ku temu przesłanką. Powinieneś przystąpić do tego procesu już w momencie zauważenia pierwszych symptomów nadmiernej eksploatacji.

Mechanicy polecają wymianę całego układu, a nie tylko docisku. Dlaczego? Niekiedy jedna część kosztuje więcej niż pełne sprzęgło. Co więcej, jeżeli fachowcy dotrą już do niego, to warto przy okazji zmienić cały zestaw, bo nie masz pewności, że zaraz kolejna część nie odmówi posłuszeństwa

Regeneracja docisku sprzęgła – czy to się opłaca?

Tarcza dociskowa to stosunkowo drogi element, a wymieniając ją powinieneś zainwestować w sprawdzony sprzęt (taki znajdziesz na automator.pl). Rozwiązaniem, które pozwoli ci zaoszczędzić pieniądze jest regeneracja docisku sprzęgła. Na czym polega ten proces?

Mechanicy z wyspecjalizowanego serwisu ściągają docisk, oczyszczają jego elementy trwałe i zmieniają okładziny cierne lub sprężyny drgań. Niektóre części są naprawiane (np. sprężyny), a inne trzeba wymienić na całkowicie nowe – wśród nich jest łożysko. 

Regeneracja docisku sprzęgła będzie dobrym rozwiązaniem, jeżeli część nie jest nadmiernie zużyta. Warsztat może odmówić odnowienia, jeżeli nie będzie się to opłacać. Wymiana samego docisku sprzęgła to koszt od 200 do 800 złotych wraz z całym osprzętem. Sama regeneracja może kosztować około 700-1000 złotych. Będzie, więc opłacalna, jeżeli docisk sprzęgła w twoim aucie jest drogi lub chcesz zostawić oryginalny element.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *