Skuteczne hamowanie to nie tylko szybka utrata prędkości bez utraty przyczepności, ale też komfort dla kierowcy. Niekiedy naciskanie pedału hamulca generuje nieprzyjemne drgania kierownicy. Czym mogą być spowodowane oraz w jaki sposób je wyeliminować?
Drgania kierownicy podczas hamowania wpływają na komfort podróży i bezpieczeństwo. Obniżają koncentrację i opanowanie prowadzącego pojazd, mogą doprowadzić do utraty przyczepności, a w niektórych przypadkach są oznaką uszkodzonych hamulców. Bicie przy hamowaniu powinno być więc wyeliminowane błyskawicznie i dlatego nie należy zwlekać z diagnozą i naprawą!
Czym mogą być spowodowane drgania kierownicy przy hamowaniu?
Drgania podczas hamowania są najczęściej spowodowane uszkodzonymi tarczami. To podstawowa przyczyna i od niej powinieneś zacząć diagnostykę. Tarcze hamulcowe mogą być pogięte, wyszczerbione lub połamane. Najczęściej to wynik wyeksploatowania elementu, ale niekiedy może to być też efekt brawurowej jazdy lub gwałtownego zetknięcia rozgrzanej tarczy z wodą.
Drugą przyczyną drgania kierownicy przy hamowaniu mogą być tylne hamulce. Taka usterka będzie występowała jednak wyłącznie wtedy, gdy masz obciążoną tylną oś. Poza tym wibracje przy hamowaniu to skutek zużytych klocków hamulcowych albo zacisków.
Wina zawieszenia
Nie zawsze odpowiedzialność za wibracje spadnie na elementy układu hamulcowego. Również usterki w zawieszeniu mogą sprawić, że koła wpadną w drgania, co szybko przeniesie się na kierownicę. Pamiętaj, że zła geometria kół i wyważenie opon też może powodować wibracje!
Uwaga! Jeżeli zmieniałeś koła, a podczas hamowania Twoje auto zaczyna drgać, to natychmiast sprawdź mocowanie kół. Niekiedy przyczyną bicia na kierownicy w momencie wytracania prędkości są zbyt słabo dokręcone koła. Dalsza jazda grozi w takiej sytuacji poważnym wypadkiem.
Drgania mają wpływ nie tylko na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Mogą doprowadzić do uszkodzenia kolejnych elementów, takich jak części układu kierowniczego (np. drążki). Im dłużej będziesz jeździł z takim stanem, tym większe prawdopodobieństwo mocnej eksploatacji hamulców. Powinieneś błyskawicznie usunąć przyczynę drgań.

Bicie kierownicy przy hamowaniu – jak je wyeliminować?
Przyczyn drgania kierownicy podczas hamowania może być wiele. Na początku trzeba ją znaleźć. W tym celu najlepiej udać się do warsztatu samochodowego, by dokładnie sprawdzić kolejne elementy układu hamulcowego czy zawieszenia. Możliwe też, że przyczyna bicia będzie nietypowa i wtedy tylko specjalistyczne narzędzia pozwolą ją wykryć.
Po diagnozie przychodzi czas na naprawę. Pamiętaj, że poza wyeliminowaniem bezpośredniej przyczyny drgań (np. wymianą tarcz) warto sprawdzić, czy nie spowodowały już kolejnych uszkodzeń. Wtedy koszt naprawy z pewnością wzrośnie.
Nie zawsze drgania są na kierownicy – odczujesz je też na pedale
Czasami niepoprawne funkcjonowanie auta podczas hamowania nie będzie odbijać się na kierownicy. Drgania możesz odczuć również na pedale hamulca. Ten może pulsować lub drgać w zależności od zaawansowania uszkodzenia. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?
Za pulsujący pedał najczęściej odpowiada niewłaściwy montaż tarczy hamulcowej do piasty koła. Odkształcenie płaszczyzny pomiędzy tarczą a piastą (spowodowaną zbyt mocnym lub zbyt lekkim dokręceniem tarczy) spowoduje wyczuwalne pulsowanie na hamulcu. Poza tym przyczyną drgania może być źle funkcjonujący tłoczek w zacisku hamulcowym.
Niektóre usterki sprawiają, że drgania pojawiają się zarówno na kierownicy, jak i na pedale hamulca. Wśród nich jest uszkodzone łożysko piasty koła, złe wyważenie kół czy nierównomierne zużycie tarcz hamulcowych. Takie usterki oczywiście też musisz usunąć tak szybko, jak to możliwe!