Falujące obroty silnika to problem, który może pojawić się w każdym samochodzie, niezależnie od jego wieku i typu. Co robić w momencie, gdy w naszym aucie zauważymy falowanie obrotów?
Każdy samochód pozostawiony na biegu jałowym powinien utrzymywać stałą liczbę obrotów – dotyczy to zarówno aut z silnikiem benzynowym, jak też diesli. Falowanie obrotów w niewielkim zakresie może wystąpić przy zimnym silniku, co zazwyczaj nie świadczy o kłopotach. Jeśli jednak zauważymy trudności z rozruchem, obroty falują przez dłuższy czas, a sam silnik “szarpie” (nawet wtedy, gdy już się rozgrzeje), może to sygnalizować problemy z dolotem, silniczkiem krokowym, przewodami lub elektroniką.
Najczęstsze przyczyny falowania obrotów silnika
Kontrolę auta zaczniemy od diagnostyki silnika. Na początku sprawdźmy stan przewodów elektrycznych, zapłonowych i podciśnieniowych. Weźmy też pod lupę kolektor ssący (dolotowy). W każdym z tych miejsc będziemy poszukiwać wszelkich nieszczelności. Nadmiarowe powietrze dostające się do silnika to częsta przyczyna falowania obrotów. Pomocne może być tu uruchomienie silnika i wsłuchanie się w jego pracę – podejrzane dźwięki z okolic dolotu to sprawdzony sygnał problemów.
Przepustnica
Sprawdźmy też stan przepustnicy, która zlokalizowana jest tuż przy kolektorze. Osadzający się na niej brud może blokować jej działanie, ograniczając ilość paliwa doprowadzanego do cylindrów. Możemy samodzielnie spróbować dostać się do przepustnicy i spróbować ją doczyścić za pomocą płynu czyszczącego do układów paliwowych. Wtedy jednak trzeba liczyć się z koniecznością ponownej kalibracji dolotu, dlatego to zadanie lepiej powierzyć fachowcom.
Silniczek krokowy
Podobnie jest w przypadku silniczka krokowego – tej części samochodu, której zadaniem jest utrzymywanie stałych obrotów w niskim zakresie. Również ten element może ulec zabrudzeniu; najczęściej pomocne okazuje się usunięcie śniedzi z przewodów i wtyczki. Jak każda część auta, także silnik krokowy może po prostu ulec nadmiernemu zużyciu, co będzie wiązać się z jego wymianą.
Świece zapłonowe/żarowe
Problemy z falowaniem obrotów często związane są także z nieprawidłowym działaniem świec zapłonowych (silniki benzynowe) lub żarowych (silniki diesla). Sygnałem alarmowym będą tu zwłaszcza kłopoty z rozruchem. Być może jedna ze świec się przepaliła? Wtedy konieczna staje się wymiana wadliwego elementu na nowy.
Filtry i pompa paliwa
Zapchane brudem filtry zdecydowanie zmniejszają sprawność działania naszego auta. Falujące obroty to znak, że zarówno filtr powietrza, jak też filtr paliwa mogą być nadmiernie zabrudzone. Powinniśmy też zwrócić uwagę na pompę paliwa – choć zdarza się to stosunkowo rzadko, falujące obroty mogą mieć związek z awarią także i tego elementu.
Falujące obroty. Rola elektronicznej diagnostyki
Przy falujących obrotach niezbędna może się okazać także elektroniczna diagnostyka. Podłączając auto do aparatu diagnostycznego, otrzymamy informację o ewentualnych błędach pracy silnika. To niezwykle przydatne rozwiązanie ułatwia pracę zwłaszcza w przypadku nowszych pojazdów, które są pełne elektroniki. Warto więc zaopatrzyć się w tester diagnostyczny, ale jeśli nie mamy takiej możliwości, konieczna będzie wizyta w warsztacie.
Jeśli jednak elektroniczna diagnostyka nie przynosi żadnych rozwiązań, być może problem tkwi po stronie któregoś z czujników, który “oszukuje” komputer pokładowy podając błędne informacje o mieszance. W takim wypadku na desce rozdzielczej może zapalić się kontrolka check engine, chyba że zaburzenia pracy auta nie są aż tak duże, by komputer był w stanie wykryć jakiś kłopot.
Komputer diagnostyczny pomoże również wykryć awarie w układach elektrycznych. Tutaj szczególnej uwadze należy poddać cewki zapłonowe i przewody wysokiego napięcia, które również mogą odpowiadać za falowanie obrotów. Ponadto tester diagnostyczny wskaże nam ewentualne problemy z czujnikami: sondą lambda, czujnikiem położenia wału itd. – każdy z nich także może być winowajcą falujących obrotów.

Falujące obroty na ciepłym silniku
Chociaż falowanie obrotów to problem pojawiający się najczęściej przy zimnym silniku, to jednak może się ukazać również po rozgrzaniu układu napędowego. Falujące obroty na ciepłym silniku związane są głównie z nieprawidłowym działaniem elektroniki – pomocna może być tu m.in. nowa mapa zapłonu.
Jeśli jednak mamy pewność, że za kłopot odpowiada mechanika, należy sprawdzić przede wszystkim przepustnicę i silniczek krokowy. W tym celu wykorzystujemy sposoby opisane powyżej.
Falujące obroty na gazie. Winowajcą LPG?
Falujące obroty silnika to także jeden z najczęstszych problemów w autach wyposażonych w instalację LPG. Dotyczy to zwłaszcza systemów starszych, pozbawionych sekwencji – przede wszystkim układów II i III generacji. Na rynku wciąż możemy spotkać się z takimi autami, ale falowanie na gazie występuje również w nowszych autach z instalacją sekwencyjną.
W takim przypadku działania będą obejmować identyczną diagnostykę, co opisana powyżej. Należy jednak również poszukać problemów w samej instalacji gazowej. Główni podejrzani to tutaj reduktor, przepływomierz i silniczek krokowy, czyli elementy odpowiadające za podaż odpowiedniej ilości mieszanki w należytych proporcjach. Warto więc odwiedzić specjalistę od montażu systemów LPG, aby spróbował wyregulować reduktor lub dokonał jego ewentualnej wymiany.
Falujące obroty po zalaniu silnika
Falujące obroty często pojawiają się także wskutek poważniejszej awarii, w wyniku której doszło do zalania silnika olejem. Płyn może zaburzać prawidłowe funkcjonowanie przewodów i złączy, a nawet spowodować pękanie cewek i innych części. W takim wypadku pomocne może być dokładne wyczyszczenie wszystkich tych elementów za pomocą specjalnego czynnika. Jeśli to jednak nie pomoże – czeka nas ich wymiana.