Hamulce bębnowe – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć!

hamulce bębnowe

Popularne „bębny” wcale nie odeszły do lamusa! Choć hamulce bębnowe nie są już tak popularne jak kiedyś, to producenci dalej stosują je w niektórych autach. Gdzie najlepiej sprawdza się hamulec bębnowy, jak jest zbudowany i w jaki sposób go naprawić? Podpowiadamy!

Hamulce bębnowe w wielu przypadkach zostały zastąpione przez hamulce tarczowe. Dlaczego? Tarczówki są tańsze w produkcji, lepiej znoszą zmienne warunki otoczenia i łatwiej je wymienić. Nie oznacza to jednak, że bębny nie są już wstawiane. Wręcz przeciwnie!

Układ bębnowy to bardzo często hamulec ręczny, należący do układu hamulcowego auta. Hamulce bębnowe wstawiane są też na tylną oś małych samochodów i pojazdów jednoosiowych takich jak np. skuter. Wynika to z ich budowy (mniejszy ciężar) oraz możliwości okrycia przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych. To niestety główny czynnik gradacyjny takiego układu. 

Mają jednak niewątpliwe zalety. Po pierwsze są zdecydowanie bardziej wytrzymałe. Bębny są również mocniejsze i nie wymagają dużej siły do wytracenia prędkości. To sprawia, że dalej warto w nie inwestować! 

Budowa hamulca bębnowego – to nie jest skomplikowane!

W motoryzacji na pewno znajdziesz bardziej zaawansowane elementy niż bębny. Budowa hamulca bębnowego nie powinna sprawić kłopotu nawet mało doświadczonym pasjonatom motoryzacji. Główną częścią układu jest bęben. To ruchomy i największy człon, który przyjmuje na siebie siły i powoduje wytracenie prędkości. Co ważne, bęben obraca się wraz z poruszającym się samochodem.

W momencie hamowania na obracający się element naciskają szczęki hamulcowe. Te nie obracają się w czasie jazdy i posiadają okładziny cierne do wytworzenia tarcia. Kiedy naciskasz pedał, rozpieracz szczęk obraca je delikatnie i przyciska do bębna. Pamiętaj, że w hamulcu bębnowym mamy dwie szczęki – obracająca się zgodnie z kierunkiem ruchu bębna współbieżna i przeciwnie – przeciwbieżna. 

Rozpieracz to natomiast siłownik mechaniczny lub hydrauliczny, sterowany przez zewnętrzny mechanizm sterujący, działający głównie dzięki naciśnięciu odpowiedniego pedała w aucie. Po procesie hamowania do stanu pierwotnego cały układ wprowadza sprężyna odciągająca. 

Jak psują się hamulce bębnowe?

Główną wadą bębnów jest ich niska odporność na czynniki zewnętrzne. Wpadające do środka układu opady atmosferyczne (deszcz, śnieg) lub drobinki kamieni i sól drogowa sprawiają, że twój hamulec szybko się niszczy. 

Na hamulce bębnowe źle wpływa również gwałtowna jazda. Jeżeli chcesz, żeby elementy wytrzymały dłużej, powinieneś unikać nagłego przyspieszania i hamowania. Szybko wyrobisz sprężynę, a i klocki staną się mniej wytrzymałe. Pamiętaj, że dobre i odpowiednio eksploatowane hamulce bębnowe mogą wytrzymać nawet 100 000 kilometrów!

wymiana hamulców bębnowych

Hamulce bębnowe – naprawa jest skuteczna!

Objawy uszkodzonych hamulców bębnowych nie różnią się zwykle od tarczowych. Spada skuteczność hamowania, a jeżeli bębny odpowiadają za hamowanie właściwe to możesz poczuć wibracje przy naciśniętym pedale. Nie zawsze trzeba jednak wymieniać cały układ. 

Niekiedy wystarczy regulacja hamulców bębnowych. Do ustawienia nadają się zarówno szczęki hamulcowe, jak i rozpieracze oraz sprężyna. Źle ustawione części mogą niekorzystnie wpływać na jakość hamowania i dość szybko to wyczujesz. Sama naprawa hamulców bębnowych polega natomiast na regulacji i późniejszej wymianie elementów eksploatacyjnych. 

Możesz dokonać tego sam. Układ bębnowy jest bardzo prosty w budowie. Zdejmując koło, powinieneś dostać się do wszystkich części. W trakcie naprawy wymień okładziny szczęk (a niekiedy cały element) oraz skontroluj stan bębna. Pamiętaj, żeby wymienić te same elementy na obydwu kołach danej osi!

Wymiana hamulców bębnowych 

Zmiana całego układu zaczyna się natomiast od wyjęcia wszystkich elementów i zmiany bębna. Później musisz włożyć każdy podzespół. Koniecznie zmień obydwa hamulce na jednej osi. Powinieneś mieć podobną siłę hamowania, żeby samochód dobrze się prowadził i mógł przejść okresowy przegląd. 

Jeżeli nie jesteś w stanie samemu podjąć się wymiany, to możesz oddać sprawę mechanikom. Koszt zmiany waha się od 80 do 150 złotych za jeden hamulec.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *