Hamulce pneumatyczne – siła powietrza pomaga!

hamulce pneumatyczne

Odpowiednie hamowanie zależy od jakości i siły hamulców. Te muszą wytrzymać ogromną pracę, a także wygenerować nacisk, który spowoduje sprawne wytracanie prędkości. Hamulec pneumatyczny jest pod tym względem niezwykły, bo wykorzystuje… siłę powietrza!

Dotychczas hamulce pneumatyczne znane były głównie z dużych pojazdów. Instalowano je przede wszystkim w samochodach ciężarowych, maszynach przemysłowych i pojazdach rolniczych. Czym jest hamulec pneumatyczny? To hamulec, który zamiast cieczy stosuje powietrze. Jego użytkowanie zapoczątkowano w pojazdach kolejowych, gdzie stosowany jest do dziś – choć w zmienionej i dużo silniejszej formie.

Powietrzne układy hamulcowe rozwinęły się jednak na tyle, że w wykorzystuje się je również w samochodach osobowych. Jak dokładnie działają hamulce pneumatyczne i gdzie powinieneś ich szukać?

Nacisk powietrza pomaga w pracy hamulców

Standardowy hamulec działa dzięki oddziaływaniu płynu hamulcowego. Jego funkcją jest nacisk na klocki, które wraz z tarczami wyhamowują koła. Działanie takiego hamulca podatne jest jednak na szereg niedogodności. Największą jest temperatura, która wpływa na jakość hamowania, a przede wszystkim na trwałość układu hamulcowego. O ile sprawdził się on w autach osobowych, to większe pojazdy potrzebowały czegoś skuteczniejszego.

Do pracy hamulec pneumatyczny wykorzystuje ciśnienie powietrza. To jego czynnik roboczy, swoisty płyn hamulcowy. Wysokie ciśnienie utrzymuje się w układzie, a moment naciśnięcia pedału hamulca gwałtownie je obniża. W ten sposób siłowniki połączone ze zbiornikiem powietrza sterują układem i wytracają prędkość. Pracę takiego systemu kontroluje zawór sterujący. Budowa pneumatycznego układu hamulcowego nie jest skomplikowana, a jego eksploatacja nie kosztuje wiele.

Gdzie znajdziesz takie rozwiązanie?

Hamulce pneumatyczne stosowane są przede wszystkim w przemyśle ciężkim. To z powodu większej wytrzymałości, możliwości kontroli ciężkiego składu i niższej cenie eksploatacji. Hamulec pneumatyczny montowany jest w samochodach ciężarowych i ciągnikach siodłowych. Posiadają go też maszyny budowlane i przemysłowe. Oparte na powietrzu są też układy hamowania przyczep i naczep. Główne jego zalety to mniej potrzebnego miejsca, łatwiejsze podczepianie dodatkowych składów i bezpieczeństwo. Ewentualna usterka nie powoduje całkowitego zniknięcia siły hamowania, a zblokowanie mechanizmu prowadzące do wyhamowania pojazdu. Jak wspomnieliśmy na początku – w zmienionej wersji powietrze wykorzystywane jest też do hamowania pociągów. Wersja kolejowa to hamulce zespolone.

pojazd wyposażony w hamulec pneumatyczny

Czy hamulce pneumatyczne można spotkać w autach osobowych?

Rzadko, ale również auta do przewozu osób wykorzystują pneumatyczną siłę hamowania. Chodzi tu jednak o samochody sportowe, osiągające sporą prędkość i narażone na większe przeciążenia. W najpopularniejszych i powszechnie stosowanych wersjach nie stosuje się powietrznych hamulców. Wszystko ze względu na… brak takiej potrzeby! Nie ciągną one wielkich ładunków, a siła hamowania nie musi być wielka. Dodatkowo konstrukcja osobówek nie pozwala na montowanie większych mechanizmów. Ich wadą jest też waga – w samochodach ciężarowych czy maszynach rolniczych nie jest tak ważna jak w autach służących do podróży osób.

Warto też dodać, że choć eksploatacja hamulców pneumatycznych jest tańsza, to sama konstrukcja jest droższa od tych działających hydraulicznie. Wykorzystujące ciecz układy nie wymagają niektórych skomplikowanych elementów. Z tego względu producenci aut zrezygnowali z używania powietrznych wersji. Co więcej, nie instaluje się ich nawet w autach dostawczych. Wynika to z mniejszej ładowności i potrzeby ciągnięcia dużo lżejszych ładunków. Biorąc pod uwagę, że hamulce pneumatyczne to stary wynalazek, można przypuszczać, że nie będą raczej nigdy powszechnie stosowane w motoryzacji osobowej. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *