Kupowanie samochodu to trudna czynność, wymagająca często sporej wiedzy motoryzacyjnej, cierpliwości, narzędzi, znajomych mechaników, czy umiejętności wyszukiwania informacji. Historia samochodu nie zawsze jest pokazana na tacy, często trzeba się trochę natrudzić, żeby odnaleźć prawdziwe informacje o samochodzie, który chcemy kupić. Jak to zrobić?
W naszym artykule postaramy podpowiedzieć Ci, jak zweryfikować podawane przez sprzedawcę informacje. Wiesz pewnie, że podstawowym źródłem informacji jest numer VIN. To na jego podstawie możesz sprawdzić historię kolizji, przebiegu, czy kraju pochodzenia. Nie jest to jednak jedyna droga weryfikacji. Postaramy się przytoczyć najpopularniejsze, oraz wytłumaczymy jak obsługiwać numer identyfikacji pojazdu (czyli VIN, Vehicle Identification Number, właśnie).
Historia samochodu po VIN
Przed sprawdzeniem historii auta, warto zweryfikować VIN. To niepowtarzalny numer identyfikacyjny samochody, który przypisywany jest do konkretnego egzemplarza. VIN jest dla samochodu tym, czym dla nas jest PESEL. Dzięki temu, że numer jest międzynarodowy, sprawdzimy po nim informacje o autach z każdego kraju. Będzie też świetną bazą dla kolekcjonerów, bo praktycznie każdy samochód (nawet z poprzedniej epoki) ma numer identyfikacyjny.
Źródło: Flickr / CC BY 2.0
Numer pokaże nam też, czy samochód pochodzi z legalnego źródła. Podstawową informacją, czy samochód nie jest kradziony, jest zgodność numeru VIN wybitego na nadwoziu z tym z numeru w dowodzie rejestracyjnym. Gdzie znajdziemy wybite cyfry? Mogą być pod maską, w okolicach prawego amortyzatora, przy prawym nadkole, a także lewej stronie obudowy deski rozdzielczej.
Pamiętaj, że niezgodność VINu z dowodem rejestracyjnym powinieneś zgłosić organom ścigania. To jedna z oznak kradzieży pojazdu.
Jak sprawdzić historię samochodu dzięki VIN?
Historia samochodu po VINie jest bardzo rozbudowana. Możesz ją zweryfikować dzięki urzędowej stronie https://historiapojazdu.gov.pl/. Na stronie poznasz wszystkie najważniejsze dane pojazdu, silnik, ewentualne zmiany techniczne, kolizje, oraz przebieg. Numer uzyskasz od sprzedawcy, który bez zbędnych problemów powinien Ci go udostępnić. Jeżeli tego unika, to znak, że samochód jest bardzo podejrzany i nie warty zakupu.
VIN jest też źródłem dla stacji diagnostycznych, czy urzędów. Tam też na tej podstawie otrzymasz informacje, które powinny być dla Ciebie podpowiedzią przy zakupie auta.
Nie tylko VIN
Pamiętaj, że VIN nie jest jedynym źródłem informacji o samochodach. Może nim być też numer rejestracyjny pojazdu. Historię samochodu po tablicy zweryfikują urzędy, które odpowiadają za jego rejestrację. Pamiętaj, że niektórzy urzędnicy mogą nie podać Ci wszystkich danych, bez obecności właściciela pojazdu. Informacje o danym aucie mają też ubezpieczalnie. Znają historię ubezpieczenia i dane z wszystkich jego polis. Sprawdzisz tam też, czy kierowca zachował ciągłość w opłacaniu OC pojazdu.
W określeniu historii samochodu podpowie Ci sam pojazd i diagnosta. Stan blacharki (malowanie, czyszczenie), wymiana części (np. brak oryginalnych szyb), wytarte fotele, luzy w zawieszeniu – to wszystko może świadczyć o zafałszowanym przebiegu samochodu, lub stłuczkach w czasie użytkowania. Diagnosta wykaże wszystkie ukryte wady i z dokładnością zegarmistrza opisze wszystkie przygody obserwowanego samochodu.
Nie natknij się na oszusta
Dobre sprawdzenie historii samochodu to podstawa. Na wielu forach można przeczytać anegdoty o oszustach, którzy podawali fałszywy VIN auta, ukrywali go, lub zmieniali (żeby w wyszukiwarkach pojawiał się błąd).
Jednym ze znanych przykładów są handlarze, których samochody powinny trafić na złom. Cudem „wyklepane” auto trafia do sprzedaży jako bezwypadkowa „lalka”. Właściciele komisów twierdzą często, że samochód jest unikatem, a informacje podawane w historii VIN są błędne. Nie daj się nabrać na takie oszustwa.
Widzę, że poruszyliście bardzo ważne rzeczy. Tak naprawdę to podstawy, przy kupnie samochodu. Fajnie, że podkreślacie, że VIN to nie wszystko.