W warunkach zimowych lakier samochodowy narażony są na wiele wyzwań. Mróz, śnieg, błoto i sól powodują rdzewienie podwozia oraz matowienie i uszkodzenia mechaniczne nadwozia. Tylko kompleksowe działania mogą spowodować, że wiosną nasz samochód będzie pozbawiony szpecących nalotów, odprysków i widocznych śladów korozji.
Jak dbać o lakier samochodu?
Idealna ochrona lakieru auta wymaga precyzji, staranności i zaangażowania. Wykonanie jej nie jest jednak uciążliwe ani trudne. Kompleksowe zabezpieczenie lakieru na zimę można zamknąć w kilku podstawowych krokach:
- dokładnym myciu auta,
- glinkowaniu,
- polerowaniu,
- woskowaniu.
Mycie karoserii
Mycie samochodu przed ostatecznym woskowaniem jest niezwykle ważnym krokiem w utrzymaniu wysokiej jakości lakieru samochodowego. Jeśli chcemy dobrze umyć auto, trzeba wybrać najodpowiedniejsze do tego celu miejsce. Wiele gmin wprowadziło zakaz mycia aut nawet na własnej posesji. Do lamusa odeszło sobotnie mycie nad rzeczką. Dlatego najlepszym miejscem jest myjnia automatyczna lub ręczna.
Myjnia automatyczna
Myjnia automatyczna jest ogólnie dostępna praktycznie na każdej stacji benzynowej. Jej obsługa nie wymaga specjalnych umiejętności ani wysiłku fizycznego. Jest to usługa tania i dosyć popularna. Niestety ma również wady. Przy dużym obłożeniu oraz rzadkiej konserwacji i regulacji urządzeń myjących może niedomywać karoserię, rozprowadzać piasek na lakierze, uszkadzać powłokę oraz powodować powstanie charakterystycznych, kolistych zarysowań. Przy dużym zabrudzeniu mycie wstępne może nie przygotować auta do kolejnych etapów ochrony lakieru samochodowego przed jesienią i zimą.
Myjnia ręczna
Myjnia ręczna bezdotykowa wyposażona jest w wysokociśnieniową myjkę. Nie daje możliwości dopracowania efektu gąbką czy szczotką. Daje to średniej jakości czyszczenie powierzchniowe, w dużej mierze uzależnione od umiejętności operatora myjki. Myjnia bezdotykowa jest łatwo dostępna, tania i popularna.
Samodzielne czyszczenie lakieru samochodowego
Samodzielne mycie lakieru auta (w wyznaczonym do tego celu miejscu) daje zdecydowanie najlepsze rezultaty. Dobrze przygotowane stanowisko powinno być osłonięte od bezpośredniego nasłonecznienia, mieć odpływ do kanalizacji miejskiej i wybetonowaną nawierzchnię. Mycie najlepiej zaplanować rano, aby samochód nie był nagrzany. Na zewnątrz nie powinno być zimniej niż 15 st. C – szczególnie, jeśli zaplanowane jest woskowanie. Do mycia samochodu można użyć gąbek, szczotek, myjki z mikrofibry lub rękawicy z wełny owczej.
Pielęgnacja lakieru samochodowego
Każdy kierowca wie, że do mycia samochodu trzeba zastosować szampon samochodowy. Powinien on posiadać odpowiednie atesty krajowe. Idealna konsystencja preparatu, ekonomiczna pojemność, a nawet zapach są istotne dla osiągnięcia efektu. Odpowiedni środek nie tylko powinien usuwać nieczystości, ale również wstępnie nabłyszczać karoserię. Jest to szczególnie ważne przy częstym myciu samochodu. Dobrze dobrany szampon powinien również długotrwale utrzymywać efekt. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się szampony woskujące oraz środki antyelektrostatyczne. O ile będą zastosowane w sposób zgodny z instrukcją, dadzą wysokiej jakości efekt. Interesujące efekty dają też aktywne piany czyszczące.
Czego na pewno NIE należy stosować?
- Płynu do naczyń
Mimo, że płyny pienią się i są delikatne, zazwyczaj powodują matowienie powierzchni i powstawanie smug. Jeśli mają domieszkę octu czy kwasów owocowych, mogą wręcz przyspieszać rozwój korozji. - Płynu do podłóg
Można nimi osiągnąć odpowiedni efekt. Niestety konserwacja lakieru środkami do podłóg wymaga znacznego wysiłku fizycznego. Ponadto te środki czyszczące nie posiadają zalecanego pH7 i zarówno odczyn zasadowy, jak i kwaśny mogą uszkadzać lakier i przyspieszać korozję. - Mleczka czyszczącego
Mleczka należą do delikatnych środków czyszczących. Niestety mają drobinki ścierające, które źle wpływają na politurę karoserii. - Odkamieniaczy, wybielaczy i innych ostrych środków czyszczących
Krótko mówiąc, związki te są zabójcze dla samochodu. Agresywne środki czystości mogą szybko i trwale odbarwiać lakier samochodowy.
Glinkowanie lakieru
Po wstępnym myciu karoserii samochodu musimy usunąć mocno przyczepiony brud, nalot żywiczny, nalot ze ścierających się klocków hamulcowych, drobiny asfaltu itd. Nawet gdy samochód wygląda na wyczyszczony, pod ręką możemy czuć chropowatość. To nieczystości, które usunie proces nazywany glinkowaniem.
Glinkowanie lakieru można wykonać samodzielnie, w pomieszczeniu zamkniętym i w temperaturze, która utrzyma glinkę sprężystą. Przed rozpoczęciem czyszczenia musimy zwilżyć karoserię specjalistycznym specyfikiem o neutralnym Ph lub wodą z wysokiej jakości szamponem samochodowym. Oderwanym kawałkiem glinki, uformowanym w placek o średnicy ok. 5 cm trzeba pocierać karoserię delikatnie, bez nacisku, pionowo lub poziomo i zawsze w tym samym kierunku. Glinkowanie należy wykonywać jednocześnie na możliwie małych powierzchniach. Jeśli uformowana glinka wyraźnie ślizga się po lakierze, oznacza to, że dany odcinek nadwozia został całkowicie wyczyszczony.
Przy kłopotach z przeprowadzeniem fachowego glinkowania można zastosować mocny środek do usuwania trudnych zabrudzeń typu smoła, żywica, asfalt.
Jak polerować lakier samochodowy?
Polerowanie lakieru auta to zdecydowanie najbardziej pracochłonna część procesu jego ochrony przed jesienią i zimą. Wymaga dokładności, ruchów zdecydowanych i włożenia sporej energii. Trzeba użyć osobnego środka do polerowania elementów metalowych i osobnego do polerowania tworzyw sztucznych. Do polerowania najlepsza jest ściereczka z mikrofibry lub irchy. Polecane są również polerki rotacyjne i oscylacyjne. O ile polerowanie ręczne jest czasochłonne i męczące, o tyle polerki mechaniczne wymagają pewnej wprawy w obsłudze. Dają jednak odpowiednio duże obroty, które powodują, że powierzchnia polerowana jest niczym lustro.
Woskowanie
Woskowanie jest ostatnim etapem ochrony lakieru samochodowego. Nie tylko odświeża kolor, nabłyszcza go oraz nie dopuszcza do matowienia i utleniania. Warstwa wosku wypełnia również mikroubytki, co zabezpiecza karoserię przed rozprzestrzenianiem się ewentualnej korozji. Wpływa więc na stan techniczny nadwozia. Warto więc odpowiednio podejść do tematu woskowania. Zabieg można powierzyć wyspecjalizowanym firmom lub wykonać go samodzielnie.
Przy własnoręcznym woskowaniu, przed nanoszeniem warstw środka najlepiej delikatnie wypolerować samochód. To usunie kurz oraz utrzyma wysoką jakość czyszczenia przez glinkowanie. Pastę do polerowania na sucho lub mokro należy nanosić za pomocą gąbki, kolistymi ruchami. Warto przyłożyć się do czynności, bowiem to ostateczne przygotowanie blachy do woskowania, a więc ochrony lakieru przed jesienią i zimą.
Przystępując do woskowania, zaleca się kupić wosk wysokiej jakości. Tylko taki pozwoli nanosić na karoserię dostatecznie cienkie warstwy preparatu. Przy wosku niskiej jakości często powstają smugi, może się rozwarstwiać i łuszczyć. Najpopularniejsze są woski w postaci pasty, mleczka oraz olejku. Do nowych samochodów polecane są mleczka i olejki. Samochody z widocznymi oznakami użytkowania najlepiej wywoskować pastą.
Woskowanie najlepiej przeprowadzać w dni słoneczne, z temperaturą 15 – 20 st. C. Jesienią i zimą warto skorzystać z pomieszczenia zamkniętego, dogrzewanego. W upale wosk szybko wysycha i mięknie. Szczególnie trudno go rozprowadzić przy technice na mokro. Z kolei przy niskich temperaturach wosk robi się zbyt twardy, a warstwy szybko zasychają, często się zbrylając. Najlepiej stosować go również na niewielkich powierzchniach. Zacząć od przygotowania dachu, następnie nawoskować poszczególne drzwi, maskę.
Wosk można nanosić na karoserię na dwa sposoby: na sucho lub na mokro.
Woskowanie na sucho
Wymaga wcześniejszego dokładnego wytarcia samochodu. Jest to proces żmudniejszy, zazwyczaj dotyczy nanoszenia pasty. Zaletą tego sposobu jest lepsza kontrola ilości stosowanego środka oraz idealny efekt.
Woskowanie na mokro
Jest szybsze i nie wymaga suszenia nadwozia. Środek w mleczku i olejku łatwiej się rozprowadza. Wchodzi we wszystkie zagłębienia i powleka karoserię cienką warstwą łatwą do wypolerowania.
Po woskowaniu warto delikatnie przepolerować powierzchnię. Jeśli jednak nie mamy wprawy, ochoty czy dostępu do wysokiej jakości środków polecamy zastanowić się, czy woskowania i polerowania nie powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Profesjonalny warsztat zrobi to szybko, efektownie, choć niestety nie tanio.
Tak przygotowane auto przetrwa każdą jesień i zimę. Samochód odzyska blask, a ochrona lakieru będzie przy tym odpowiednia i profesjonalna.
Lakier lakierem, ale ja najbardziej obawiam się rdzy w swoim aucie, pracując w lakierni trochę się napatrzyłem na skorodowane blachy…masakra.
3s ktl przygotowuję artykuł o ochronie lakieru przez stosowanie powłok, łącznie z „osławionym płynnym kryształem.
Myślisz, że rozwinięte technologie, w powiązaniu z tym artykułem, dadzą pożądane efekty? Czy może rdza jednak wygrywa zawsze?