Wiele czynników wpływa na zużycie silnika. Niektóre zależą od kierowcy, a inne od jakości osprzętu czy paliwa. Aby utrzymać silnik w dobrej kondycji, należy o niego odpowiednio zadbać.
Styl jazdy
Sposób, w jaki samochód jest na co dzień użytkowany, ma niemały wpływ na żywotność silnika. Aby pojazd był w stanie przejechać jak największą liczbę kilometrów, warto stosować się do kilku zasad związanych bezpośrednio z obieranym stylem jazdy.
Jak dbać o silnik?
Należy przede wszystkim delikatnie traktować pedał gazu przy uruchamianiu zimnego silnika. Po nocnym postoju lub dłuższej przerwie w pracy samochodu warto więc poczekać, aż jednostka zdoła się rozgrzać do odpowiedniej temperatury. Aby przesadnie nie wysilić motoru oraz uzyskać optymalne parametry, olej powinien mieć około 100 stopni, a płyn chłodzący 90. Błyskawiczne uruchamianie chłodnego silnika jest częstym problemem zwłaszcza wśród młodych kierowców, dlatego warto wykazać się opanowaniem. Szczególnego traktowania wymaga także silnik już rozgrzany. Coraz więcej modeli benzynowych oraz diesli wyposażanych jest w turbosprężarkę. Przy jednostajnym i długim poruszaniu się ze stosunkowo dużą prędkością na autostradzie, temperatura silnika może stopniowo wzrastać. W takiej sytuacji, natychmiastowe wygaszenie po dotarciu na miejsce nie jest wskazane. W miarę możliwości należy przed wyłączeniem schłodzić silnik, najlepiej pokonując krótki odcinek drogi nieco wolniej i spokojniej. Dzięki temu motor będzie mógł wykorzystać pęd powietrza do schłodzenia.
Prawidłowe smarowanie
Kolejnym czynnikiem wpływającym na zużywanie się silnika jest smarowanie. Aspekt ten wpływa nie tylko na jego żywotność, ale również komfort i wygodę jazdy. Należy zadbać o odpowiedni dobór zarówno oleju silnikowego, jak i paliwa.
Olej silnikowy
Dla zachowania dobrej kondycji silnika szczególne znaczenie ma stosowanie prawidłowo dobranego oleju, najlepiej jak najwyższej jakości. Środek ten powinien być niezanieczyszczony i świeży. Olej ulega starzeniu nie tylko na drodze i po przejechaniu setek kilometrów, ale również ze względu na zmiany temperatur oraz pór roku. Bardzo istotne są więc odpowiednio regularne jego wymiany w silniku, uwzględniające czas ostatniej zmiany lub aktualny przebieg. Warto wymieniać olej przynajmniej co około 8000 kilometrów lub systematycznie co roku, w zależności od przypadającej okazji. Jeżeli w ciągu kilkunastu miesięcy samochód pokonuje mniejszą odległość, i tak należy go wymienić ze względu na osiągnięty wiek. Smarowanie nie jest jednak wyłącznie kwestią oleju. Wpływ na żywotność oraz dobrą kondycję silnika ma także paliwo.
Jakość paliwa
Zasadniczo im nowszy model silnika, tym większe są jego wymagania odnośnie jakości tankowanego paliwa. Obecnie najlepszym wyjściem jest korzystanie z nowoczesnych paliw z technologią cząsteczek aktywnych, które kompleksowo dbają o kondycję silnika. Mogą przedłużać jego żywotność i oczyszczać, co dodatkowo obniża koszty eksploatacji. Cząsteczki aktywne smarują poszczególne elementy konstrukcji ulegające stopniowemu zużyciu, a także przylegają do poszczególnych zanieczyszczeń i skutecznie je odciągają. Zapobiegają tym samym powtórnemu tworzeniu się osadów na najważniejszych elementach silnika, zwiększając jego żywotność. Nowoczesne silniki są coraz bardziej złożone i skomplikowane, dlatego wymagają paliwa spełniającego ich specyficzne potrzeby. Nie trzeba jednak tankować najdroższych paliw premium, chociaż zapewniają one na przykład zwiększony zasięg na pojedynczym zbiorniku. Regularne tankowanie dowolnym paliwem z technologią cząsteczek aktywnych pozwala na skuteczne zadbanie o silnik pojazdu, który będzie dzięki temu działał bezawaryjnie.
Zapobieganie uszkodzeniom silnika
Aby dobrze zadbać o silnik, należy przeciwdziałać potencjalnym usterkom. Można to osiągnąć, poświęcając nieco więcej uwagi innym komponentom pojazdu. Oprócz tego na kondycję silnika nic nie wpływa równie dobrze, co regularne serwisowanie.
Czyszczenie filtra cząstek stałych
Filtry cząstek stałych odpowiadają za usuwanie sadzy z niespalonego paliwa. Wyróżnić można:
- suche filtry cząstek stałych DPF,
- mokre filtry cząstek stałych FAP.
Montowane są w samochodach z silnikiem diesla, ze względu na wprowadzenie określonych norm związanych z dopuszczalną emisją spalin. Jeżeli filtr cząsteczek stałych nie będzie regularnie czyszczony, bardzo możliwe jest jego zapchanie. Zazwyczaj dochodzi do tego wówczas, gdy pojazd jeździ wyłącznie po mieście, a na dalszych trasach nie osiąga wyższych prędkości. Czyszczenie filtra może się tymczasem odbywać jedynie podczas odpowiednio szybkiej i długiej jazdy. Jeżeli więc w pojeździe zainstalowany jest filtr FAP, warto tankować większe ilości paliwa. Komputer pokładowy dobiera bowiem do wypalania sadzy ilość płynu dopasowaną do ilości paliwa w baku. W przypadku zapchania filtra, możliwe jest uszkodzenie silnika i wyrządzenie wielu innych kosztownych szkód. Nierzadko najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem może być po prostu usunięcie filtra cząstek stałych.
Serwisowanie silnika
Stosowanie się do podstawowych zasad stylu jazdy, regularne wymienianie oleju oraz tankowanie paliwa dobrej jakości nie zawsze wystarcza. Silnik jest konstrukcją bardzo skomplikowaną, przez co o jego całościowym działaniu nierzadko decyduje pojedynczy detal. Diagnostyki mogą wymagać wszystkie najsłabsze punkty jednostki, a w razie konieczności również serwisowania. W nowszych modelach uwagi często potrzebuje nawet oprogramowanie, ponieważ to właśnie komputer odpowiada za poprawną i płynną pracę silnika. Samochody nowe i znajdujące się jeszcze na gwarancji, powinny być sprawdzane w ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi. Dobrze wykwalifikowani mechanicy są w stanie wykryć wszystkie niepożądane błędy, podpinając auto pod komputer diagnostyczny. Starsze jednostki zazwyczaj wymagają wizyty u zaufanego i doświadczonego mechanika, który zadba o mechaniczną kondycję silnika.
Podsumowując, można również nadmienić przypadki w autach z instalacją gazową. Bardzo ważną rzeczą jest wymiana filtrów, ale tym razem gazowych podczas przeglądów okresowych, które powinno się wykonywać średnio co 10 000 – 20 000 kilometrów. Taką diagnostykę warto przeprowadzić w autoryzowanym warsztacie, gdzie również sprawdza się szczelność instalacji, stan podzespołów i tym podobne.
Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą Autogaz Wiry koło Poznania, która oferuje przeglądy aut z instalacją LPG.