Zbliża się letni sezon, a dla wielu kierowców to czas zakupu nowych opon. Na rynku dostępnych jest wiele wariantów tych części i łatwo się w tym pogubić. My podpowiemy ci, jak dobrać oponę do felgi, aby razem służyły jak najlepiej!
Dlaczego odpowiedni dobór opon do felg jest tak ważny? Wpływa on na komfort jazdy, ekonomię i bezpieczeństwo w podróży samochodem.
Dopasowanie opon do felg to ważna sprawa
Czym kończy się nieumiejętny dobór opony do felgi? W najlepszym wypadku błyskawicznym zużyciem opony. Wielu kierowców błędnie wybiera „gumy”, robiąc to wyłącznie na podstawie rozmiaru. Uważają, że średnica to jedyny parametr, by koło funkcjonowało poprawnie i w ten sposób dużo szybciej wykańczają swoje opony.
Badania przeprowadzone przez ADAC (drugi największy na świecie automobilklub) pokazują, że źle dobrana opona zużywa się o nawet 20 procent szybciej niż taka, która ma pełną zgodność z felgami auta. Co więcej, takie produkty mają negatywny wpływ na działanie systemów ABS czy ESP. Nieprawidłowy dobór opon do felg to także zmniejszenie przyczepności i dużo wyższe prawdopodobieństwo poślizgu samochodu.
Traci na tym również komfort jazdy. Nieprawidłowa opona wpływa na zbieżność, a co za tym idzie – trudniej będzie Ci prowadzić pojazd. Zatem jak dobrać oponę do felgi, aby jazda była bezpieczna i przyjemna?
Dobierz rozmiar opony do felgi – na co zwrócić uwagę?
Parametry opony oznaczane są wyraźnymi symbolami, naniesionymi na zewnętrzny bok tego elementu. Wszędzie ma on taki sam format. Przykładowo:
225/65/R17
Numer 225 oznacza szerokość opony, a 65 to profil opony. R odnosi się do typu produktu (w samochodach osobowych i dostawczych montuje się tylko te z oznaczeniem R, czyli radialne; w maszynach rolniczych znajdziesz również D – diagonalne). Ostatnie cyfry, czyli w tym przypadku 17, to średnica wewnętrzna opony, którą opisuje się w calach. To de facto jej wielkość.
Zgodnie z wytycznymi producenta, możesz w swoim samochodzie zamontować kilka różnych rozmiarów felg. Do wyboru masz np. „szesnastki” lub „siedemnastki”. Według tego parametru dobierasz opony na wstępie. Przypadkowo, felgi szesnastocalowe dyskwalifikują całkowicie opony piętnasto- lub siedemnastocalowe.

Szerokość felgi a opona – tu zaczynają się schody!
Szerokość podawana jest w milimetrach. To odcinek pomiędzy bokami opony. Co ciekawe, zawsze kończy się cyfrą pięć. To przyjęte wytyczne producentów, dzięki czemu łatwiej kupisz nowe elementy.
W instrukcji nowej obręczy lub znalezionych w Internecie wytycznych znajdziesz odpowiedź jak dobrać opony do felg, które kupiłeś. Felgi mają swoją tolerancję. Niekiedy na jedną obręcz założysz zarówno oponę o szerokości 225 jak i 205. Nie dopasujesz już za to rozmiaru 165. Musisz też uważać na felgi tuningowane. Modna jest m.in. szeroka stal z niestandardowym wymiarem opony.
A co, jeżeli masz opony, a chcesz kupić obręcze? Powyższe wartości określają szerokość opony, a felga opisywana jest w inny sposób. Ta określana jest w calach. Najmniejsze mają około 3,5 cala szerokości, a największe nawet 11. Dobierając felgę możesz skorzystać ze specjalnych tabel, które określają zalecany stosunek szerokości opony i obręczy. Przykładowo, opona o szerokości 225 mm powinna być zakładana na felgę 7,5 calową.
zalecana szerokość felgi (w calach) | zakres szerokości felgi (w calach) | szerokość opony |
4.0 | 3.5 – 4.5 | 135 mm |
4.5 | 4.5 – 5.0 | 145 – 155 mm |
5.0 | 4.0 – 5.5 | 165 mm |
5.0 | 4.5 – 6.0 | 175 mm |
5.5 | 5.0 – 6.5 | 185 mm |
6.0 | 5.5 – 7.0 | 195 mm |
6.5 | 5.5 – 7.5 | 205 mm |
7.0 | 6.0 – 8.0 | 215 mm |
7.5 | 6.0 – 8.5 | 225 mm |
8.0 | 7.0 – 9.0 | 235 mm |
9.0 | 8.5 – 10.0 | 245 – 255 mm |
9.5 | 9.0 – 10.5 | 265 mm |
10.0 | 9.0 – 11.0 | 275 mm |
10.5 | 9.5 – 11.5 | 285 mm |
źródło: poradnik Inter Cars
Na co wpływa profil opony?
Profil to wysokość ściany bocznej opony. Liczba na boku oznacza wartość ściany do jej szerokości. Jeżeli opona ma rozmiar 220/50, to wymiar ściany bocznej stanowi 50 procent z 220 mm czyli 110 mm. Z pozoru nie ma on nic związanego z felgą. Nawet największy profil założysz na każdą obręcz, dobraną według szerokości i rozmiaru. Jest jednak jedno „ale”…
Jeżeli do swojego auta zakładasz dużą obręcz, która przekracza zalecenia producenta, to zbyt duży profil będzie wpływał znacząco na komfort jazdy. Opona może trzeć o konstrukcję samochodu, ograniczać skręt lub przyczepność. W takim przypadku powinieneś zakupić opony o bardzo niskim profilu. Pamiętaj jednak, że takie ogumienie dużo szybciej się zużywa i nie nadaje się np. do jazdy terenowej.
Jako ciekawostkę warto dodać, że niski profil opon spotkasz również w tuningowanych samochodach, gdzie fani motoryzacji znacznie obniżają zawieszenie w celu uzyskania małego prześwitu.

Pamiętaj, że dobrze dobrany rozmiar opony do felgi dotyczy zarówno zimy, jak i lata. Każdy komplet powinien być dokładnie zsynchronizowany. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo pieniędzy i nerwów!