Jak dobrać odpowiednie pierścienie centrujące do felg?

otwór w feldze

Zakup nowych felg to wydarzenie dla każdego pasjonata motoryzacji. Niestety może się okazać, że obręcze, które ci się podobają, nie będą pasować do twojego samochodu. Czy jesteś skazany na wybór innych? Nie zawsze! Być może pomogą ci pierścienie centrujące.

Producenci felg nie mają jednego, standardowego rozmiaru otworu na piastę. Stąd nie zawsze felga będzie pasowała do konkretnego modelu auta. Pierścienie centrujące do felg mogą być świetnym rozwiązaniem, jeżeli nie chcesz wydawać ogromnych środków na oryginalne obręcze, a jednocześnie masz upatrzony model!

Pierścień centrujący – w czym może pomóc?

Czym są pierścienie centrujące do felg? To wzmocnione obręcze, które montuje się między zakresem felgi a piastą koła. Pierścienie mają ustabilizować położenie felgi i dopasować ją do auta. Wewnętrzna część wchodzi w piastę, a zewnętrzna wypycha otwór w feldze. W ten sposób zachowana jest stabilizacja koła, a otwory montażowe są w tym samym miejscu, co otwory na śrubę w feldze.

Pamiętaj, że pierścień centrujący nie służy do utrzymywania felgi na piaście. Do tego przeznaczone są wyłącznie śruby. W dużych samochodach pierścienie centrujące w ogóle są pomijane ze względu na rozmiar i wytrzymałość śrub montażowych.

Jak dobrać pierścienie centrujące? Rozmiary są różne

Z doborem pierścieni centrujących nie powinieneś mieć problemu. Wystarczy, że znasz średnicę otworu felgi i średnicę piasty twojego koła. To według tych parametrów dobierane są pierścienie centrujące. Rozmiary średnicy zewnętrznej muszą odpowiadać feldze, natomiast średnica piasty koła to średnica wewnętrzna pierścienia.

Pierścienie centrujące możesz zakupić na kilka sposobów. Najprościej podczas zakupu felg poprosić ich sprzedawcę (lub producenta) o dobór elementów dopasowujących. Twórcy obręczy produkują niekiedy całe zestawy takich pierścieni, by dostosować swoje felgi do wielu samochodów. Inna możliwość to zakup zewnętrznych zestawów. Dostępne są w kilku wariantach, np. od 80 do 60 mm.

W przypadku nietypowej felgi lub piasty, możesz również zwrócić się do wyspecjalizowanych firm o wykonanie pierścieni na zamówienie. Musisz jednak pamiętać, że w przypadku zmiany felg, elementy dopasowujące będą już nieprzydatne.

boczny widok samochodu

Felgi aluminiowe i stalowe – jakie pierścienie do nich?

Dobierając pierścienie zwróć uwagę zarówno na rozmiary, jak i kwestie estetyczne. W przypadku szerokości elementów, bez problemu dostępne są standardowe wymiary – od 54 do 84 mm. To najczęściej spotykane średnice otworów w feldze. W innym przypadku będziesz musiał poszukać pierścieni na zamówienie.

Pierścienie centrujące do felg aluminiowych są praktycznie takie same jak pierścienie centrujące do felg stalowych. Mogą różnić się wykonaniem (pierścienie do „alusów” są wykonane z lżejszych stopów metali lub aluminium) oraz estetyką. Co to oznacza?

Stalowe obręcze najczęściej są zakrywane przez kołpaki. Stalówki są też bardziej zamknięte, stąd widoczność pierścieni nie będzie tak duża. Aluminiowe obręcze mają zwiększyć walory estetyczne twojego samochodu. Z tego względu musisz poszukać pierścieni, które wykonane są dokładnie i pasują kolorystycznie do felgi. Najlepiej sprawdzają się do tego elementy producenta obręczy, ale możesz poszukać też dobrze dobranych zamienników.

A co, jeżeli założysz felgi bez pierścieni centrujących? W skrajnych przypadkach drgania mogą poluzować mocowanie koła. To z kolei może skończyć się nawet oderwaniem całego elementu! Pamiętaj, więc o swoim bezpieczeństwie i postaw na sprawdzone, dobrze dobrane części.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *