Mogłoby się wydawać, że najwięcej awarii rodzi się w skrzyni biegów. Takie myślenie wynika często z nieprawidłowego użytkowania. Nie dbamy o auto, bagatelizujemy sygnały awarii, czego następnie żałujemy podczas kosztownych napraw. Wiemy dobrze nie od dziś, że dużo lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak wprowadzić takie myślenie w życie? Przedstawiamy zasady prawidłowego użytkowania skrzyń biegów – manualnej oraz automatycznej, by w przyszłości unikać awarii oraz drogich napraw.
Jak dbać o manualną skrzynię biegów?
Przestrzegając kilku kluczowych zasad, można w znacznym stopniu zmniejszyć ryzyko awarii.
Dbaj o właściwy poziom oleju
Nieodpowiednie smarowanie skrzyni prędzej czy później zniszczy koła zębate. Dlatego też koniecznie trzeba pamiętać o kontrolowaniu poziomu oleju w czasie przeglądów. Nie wolno też zwlekać z naprawą w razie ewentualnego wycieku oleju.
Pamiętaj o sprzęgle przy zmianie biegów
Wielu kierowcom zdarza się czasem nie wcisnąć do końca pedału sprzęgła przy przełączaniu biegów, przez co zmiana dokonywana jest na tzw. półsprzęgle. Regularne powielanie tego błędu może doprowadzić w końcu do zużycia synchronizatorów w przekładni. Podobny skutek przynosi zbyt szybkie zmienianie biegów.
Unikaj niskich obrotów silnika
Nieumiejętna ekojazda to prosta droga do szybkiego zużycia manualnej skrzyni biegów. Mowa tutaj o częstej jeździe na zbyt niskich obrotach, która przyczynia się do powstawania przeciążeń niszczących koła zębate i łożyska.
Unikaj długiej jazdy na wysokich obrotach
Z drugiej strony, trzeba też uważać na ewentualne przegrzanie skrzyni ręcznej. Może do niego dojść podczas dłuższej jazdy na wysokich obrotach. Na tę kwestię powinni zwrócić uwagę zwłaszcza użytkownicy tych samochodów, które są wyposażone w dodatkową chłodnicę obsługującą skrzynię biegów – regularne przegrzewanie skraca żywotność jej komponentów.
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Dla kondycji automatycznej skrzyni biegów kluczowe są dwie kwestie – sposób jazdy oraz prawidłowa eksploatacja. Oto najważniejsze zasady, o których muszą w tym kontekście pamiętać użytkownicy „automatów”.
Unikaj sportowego stylu jazdy
Większość skrzyń automatycznych źle znosi sportową, agresywną jazdę. Dlatego też należy unikać gwałtownych przyspieszeń i dobijania do maksymalnych prędkości.
Pamiętaj o wymianie oleju
Wielu producentów aut twierdzi, że automatyczne skrzynie biegów nie wymagają wymiany oleju, jednak to nieprawda. Olej powinien być wymieniany co kilka lat, a najlepiej co ok. 60-80 tys. km. Ważne jest też to, aby używać wyłącznie oleju zalecanego przez producenta.
Nie przeciążaj auta
Przewożenie lub ciągnięcie bagażu cięższego niż dopuszczalny przez producenta niszczy skrzynię automatyczną. Użytkownicy aut, którzy planują często korzystać z przyczepy, powinni rozważyć instalację dodatkowej chłodnicy oleju.
Prawidłowo korzystaj z trybów pracy skrzyni
Nieprawidłowe posługiwanie się trybami pracy to najszybsza droga do szybkiego zniszczenia automatu. Trzeba więc pamiętać, że np. pozycję N w automatycznej skrzyni biegów ustawia się w celu zwolnienia kół podczas naprawy, nie zaś – jak wydaje się niektórym kierowcom – holowania auta. Bieg wsteczny natomiast można włączać jedynie wówczas, gdy auto stoi nieruchomo.
Podsumowanie
Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że niektóre (mogłoby się wydawać, proste) zasady ciężko jest wprowadzić w życie. Warto jednak spojrzeć na problem w dalszej perspektywie – nasze obecne działania przekładają się na późniejszą sprawność auta oraz wysokość cen napraw. Wszystko jest tak naprawdę kwestią przyzwyczajenia oraz prawidłowego podejścia. Nikomu chyba nie zależy na awarii – dbajmy więc o nasze samochody.
Porządny artykuł. Mało teraz takich. Co drugi teraz pisany przez copywritera z oferii za hajs. Skrzyni biegów chyba nie można zrobić samemu nie?