Do czego potrzebny jest katalizator samochodowy?

katalizator samochodowy

Wielu kierowców narzeka na niektóre elementy budowy auta, pozbywając się bezpowrotnie niektórych części. Wśród nich jest także katalizator samochodowy. Choć sporo osób uważa, że to kompletnie zbędny wytwór motoryzacji, ma on swoją ważną funkcję!

Zacznijmy od tego, że katalizator w samochodzie to już standard od wielu lat. Montuje się go w autach praktycznie od początku lat 80tych. Jak praktycznie każda część, również katalizator przez lata ewoluował. Czym tak naprawdę jest ten element?

Czym jest katalizator samochodowy? 

Najprościej mówiąc, element ten jest jednym z wielu, które tworzą układ wydechowy. Jak już wspomnieliśmy, montowany jest w każdym współczesnym samochodzie osobowym (ale nie tylko). Jego funkcja jest bardzo odpowiedzialna. Służy do zmniejszania emisji szkodliwych spalin w samochodzie. 

Jak wygląda katalizator samochodowy? Przypomina on tłumik samochodowy, choć jest od niego mniejszy i jednocześnie cięższy. Z zewnątrz wydaje się więc, że to zwykła, blaszana puszka. W środku jego budowa wygląda natomiast jak struktura plastra miodu. Zamiast tego słodkiego produktu, w katalizatorze znajdziesz różne pierwiastki: platynę, srebro, pallad i wiele innych. 

Jak działa to urządzenie?

Działanie katalizatora przypomina filtr. Wysoko trujące spaliny prosto z silnika (choć tam też już są oczyszczane) trafiają do układu wydechowego. Tam następuje ostateczna filtracja, a jej głównym aktorem jest oczywiście wspomniany katalizator.

Pierwiastki schowane w plastrze miodu mają za zadanie zneutralizować wyjątkowo szkodliwe działanie spalin. Każda substancja smolista i szkodliwa dla środowiska spotyka na swej drodze odpowiedniego przeciwnika. W ten sposób do atmosfery trafiają tylko takie specyfiki, których dzisiejsza powszechnie stosowana technologia motoryzacyjna nie jest w stanie wyczyścić.

Musisz wiedzieć, że jeden katalizator montowany na rurze wydechowej to już raczej przeszłość. Współcześnie wykorzystuje się układem wielu katalizatorów, które montowane są już w kolektorze wydechowym. Wynika to z bardzo restrykcyjnej i surowej normy spalin. 

Uszkodzony katalizator – objawy i wskazówki

Element układu wydechowego podobnie jak pozostałe części w samochodzie może się popsuć. Choć są urządzeniami bardzo trwałymi (potrafią wytrzymać przebiegi od 200 000 kilometrów w górę), to nie zawsze mogą działać poprawnie. Przyczyną usterek są często źle funkcjonujące silniki (np. z popsutą sondą lambdą, która analizuje stan spalin i wspomaga pracę katalizatora), albo niepoprawnie działająca instalacja LPG.

Jak rozpoznać uszkodzenie katalizatora? Najczęściej usłyszysz wtedy charakterystyczne grzechotanie lub dzwonienie. W nowszych autach zapali się również kontrolka na desce rozdzielczej. Możliwe są też problemy z pracą silnika (sonda lambda przekazuje do komputera dane z katalizatora, a ten w niepoprawny sposób dobierze skład mieszanki paliwowej). 

Co w przypadku uszkodzenia katalizatora? Możesz go wymienić na nowy lub spróbować go oczyścić. Ten ostatni sposób jest najtańszy i bardzo popularny, bo nowy element może sporo kosztować. Pamiętaj, że przepisy zabraniają montażu używanych katalizatorów.

Jak oczyścić katalizator samochodowy?

Zapchany katalizator to koszmar kierowcy. W takich przypadkach wielu decyduje się na wycięcie elementu. W powszechnej opinii taki zabieg jest nie tylko korzystny dla portfela, ale też zmniejsza spalanie i poprawia osiągi samochodu. 

To tylko pozory, bo układ wydechowy narażony jest na trudniejsze warunki pracy, a ewentualna kontrola policyjna może skończyć się ogromnym mandatem za zanieczyszczanie środowiska. Dodatkowo katalizator wbity jest w dowód, a więc zorientowany diagnosta nie podbije okresowego przeglądu. 

Zamiast kombinować, warto katalizator oczyścić. Na rynku sporo jest firm, które zajmują się usługą tego typu. Udrażniają one filtr urządzenia i wzbogacają je w mieszankę pozytywnych pierwiastków. Wadą rozwiązania jest unieruchomienie auta. Zaletą – cena. Nowy katalizator kosztuje nawet o połowę więcej niż usługa renowacji. To jednak specjalista powinien wybrać, którą drogą należy iść. 

Źródło obrazka wyróżniającego: wikipedia.org / CC BY-SA 2.0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *