Klimatyzacja samochodowa – korzyści i koszty

Obecnie klimatyzacja samochodowa nie jest żadnym wyznacznikiem luksusu, jak było to niegdyś. Teraz jest to niemal standardowym wyposażeniem każdego pojazdu, przynajmniej tego, który stoi w salonie i zszedł z taśmy produkcyjnej.

Zanim jednak mogliśmy delektować się przystępną temperaturą w samochodzie w trakcie słonecznych wiosen i gorącego lata, gdzieś to się musiało zacząć.

Od czego się zaczęło?

Współcześnie trudno wyobrazić sobie życie bez pewnych udogodnień. W każdej dziedzinie życia specjaliści od innowacji dążą do tego, by umożliwić użytkownikom poszczególnych rozwiązań maksymalny komfort.

Nie inaczej jest w przypadku motoryzacji. Klimatyzacja jest montowana fabrycznie już nie tylko w modelach luksusowych (np. z segmentu D), ale też w mniejszych samochodach. Czy taki stan rzeczy jest optymalny? Jakie są wady i zalety klimatyzacji?

stare-zdjecie-klimatyzacji
Źródło: Proctocars.com

Po raz pierwszy klimatyzację wprowadzono już w latach 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Amerykańska motoryzacja rozwijała się dynamicznie, a inżynierowie systematycznie wprowadzali kolejne innowacje. Początkowo klimatyzacja samochodowa miała rzecz jasna dość prymitywną formę – nie można było m.in. regulować temperatury wewnątrz pojazdu. Zmiany zachodziły jednak stopniowo i już w kolejnych dekadach udoskonalona forma systemu powoli zaczęła stawać się standardowym elementem wyposażenia.

W Europie popularność klimatyzacji zaczęła wzrastać dużo później, głównie z uwagi na dużo większe straty gospodarcze spowodowane wyczerpującym konfliktem zbrojnym z lat 1939 – 1945. Prawdziwa rewolucja w zakresie dostępności klimatyzacji dokonała się w przeciągu dwóch ostatnich dekad. Dziś znaczny procent pojazdów na świecie posiada to udogodnienie – rzecz jasna, w różnych postaciach.

Źródło: Modernmechanix.com
Źródło: Modernmechanix.com

Klimatyzacja samochodowa i jej rodzaje

Wyróżniamy dwa rodzaje klimatyzacji – uruchomianą automatycznie oraz manualnie. Wariant manualny jest o tyle mniej komfortowy, że trzeba zwracać uwagę na cykliczne włączanie i wyłączanie systemu, by utrzymać temperaturę wewnątrz samochodu na zadowalającym poziomie. Sterowanie odbywa się poprzez wykorzystanie pokrętła na desce rozdzielczej.

Automatyczna klimatyzacja (powszechnie ochrzczona mianem Climatronic, od firmy, która jako pierwsza wypuściła na rynek takie rozwiązanie) pozwala na ustawienie konkretnej temperatury już na początku. Następnie system samodzielnie „troszczy” się o to, by wprowadzone parametry zostały zachowane – komputer dobiera zarówno siłę mas powietrza, jak i ich kierunek.

Budowa klimatyzacji

Niezależnie od wybranego przez nas typu klimatyzacji, ogólne zasady jej funkcjonowania pozostają podobne.

Na ogół w instalacji znajdziemy stałe elementy, na które składają się:

  1. chłodnica klimatyzacji (inaczej skraplacz wyposażony w wentylator),
  2. parownik,
  3. kompresor,
  4. zawór rozprężający gaz,
  5. ciekła substancja, która poprzez przejście w stan gazowy umożliwia schładzanie wnętrza samochodu.

Koszty klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa nie jest już obecnie wyznacznikiem luksusu, choć jeśli chcemy z niej korzystać, wciąż musimy liczyć się z dość znacznymi wydatkami – niezależnie od wybranego rodzaju. Koszty nie zależą jedynie od tego, jaki będzie rodzaj naszego układu klimatyzacyjnego, ani nawet od cen ewentualnego montażu (jeżeli samochód nie posiada fabrycznie zainstalowanego systemu chłodniczego).

Istotna jest również sama eksploatacja oraz regularna konserwacja układu. Korzystanie z klimatyzacji zdecydowanie zwiększa zużycie paliwa, zarówno na mniejszych, jak i większych dystansach. Wpływ włączonej klimatyzacji szacuje się nawet na dodatkowe 10 procent ogólnego spalania! Te parametry dodatkowo mogą ulec zwiększeniu, jeżeli chcemy poruszać się dynamiczniej (co, zaznaczmy, może być utrudnione przy włączonym chłodzeniu – zwłaszcza, jeżeli silnik nie należy do najmocniejszych).

Samochody wyposażone fabrycznie w układ chłodzący są droższe  średnio o 2,5 – 6 tys. złotych. Jeśli auto jest pozbawione takiego udogodnienia, montaż klimatyzacji może kosztować od 1,5 do nawet 10 tysięcy złotych. Wiele zależy od modelu samochodu oraz typu urządzenia.

Klimatyzację można umieścić również w niewielkich modelach samochodów. Rzecz jasna, wtedy wzrastają koszty eksploatacji – szczególnie w ramach zużycia paliwa. Do wydatków należy również doliczyć serwis i naprawy. Konieczne jest kontrolowanie stanu sprężarki, ponieważ każdy wyciek oleju może powodować jej szybsze zużycie. To kosztowny element, dlatego „profilaktyka” jest tutaj jak najbardziej wskazana. Ponadto warto sprawdzać szczelność całego układu, a także stan filtra powietrza (i to niezależnie od aktualnej aury czy pory roku). Sam przegląd, o ile nie jest wymagana żadna wymiana, nie jest zbyt kosztowny i zamyka się w kwocie około 200 – 300 złotych.

Zalety i wady klimatyzacyjnego systemu

Klimatyzacja w samochodzie

Dlaczego zatem warto zdecydować się na montaż systemu bądź zakup auta wyposażonego w klimatyzację? Jak się okazuje, nie tylko ze względu na komfort. Badania udowodniły, że w pojazdach pozbawionych odpowiedniej wentylacji wzrasta zagrożenie kolizją. Nawet manualna wersja klimatyzacji może więc stanowić optymalne rozwiązanie, z którego możemy korzystać również w miesiącach zimowych. Choć oczywiście nie trzeba się wtedy specjalnie ochładzać, klimatyzacja zapewnia właściwą wentylację i zapobiega parowaniu szyb.

Nie można jednak zapominać o wadach tej instalacji. Poza wspomnianymi (czasem bardzo wysokimi) kosztami montażu i użytkowania, udręką może stać się konieczność regularnej konserwacji – m.in. odgrzybiania, uzupełniania środka chłodzącego i innych, często kosztownych prac.

Odgrzybianie klimatyzacji

Przegląd klimatyzacji samochodowej oraz wymianę filtra powinno się przeprowadzać przynajmniej raz w roku. Powinno się skupić również na oczyszczeniu jej i sprawdzeniu szczelności. Z jasnych powodów kierowcy przypominają sobie o klimatyzacji na wiosnę, gdy na zewnątrz robi się ciepło a samochód wystawiony na nieśmiałe jeszcze promienie słońca potrafi się nagrzać. Jest to błąd. Klimatyzacja powinna być włączana o każdej porze roku – nawet na kilka minut w tygodniu – by zapewnić cyrkulację powietrza. W ten sposób powstrzymamy gnicie zanieczyszczeń na parowniku. Jest kilka sposobów na odgrzybianie. Najbardziej znaną i najtańszą metodą jest metoda piankowa, jednak są również inne sposoby:

Odgrzybianie chemiczne

Za pomocą rurki skraplacza do klimatyzacji doprowadza się parę z odpowiednimi środkami, które mają za zadanie oczyścić instalację z siedlisk zarazków i grzybów. Po odgrzybianiu chemicznym należy włączyć klimatyzację na kilka minut, by wszystko wydmuchać.

Ozonowanie klimatyzacji

Największym plusem tej metody ozonowania klimatyzacji jest brak jakichkolwiek środków chemicznych. Odgrzybiacz ozonowy jest niczym innym, jak wytwornicą ozonu – wysokiego środka utleniającego, który usuwa bakterie, kurz i nieprzyjemne zapachy. Z racji, że jest to jedynie ujemnie nasycona cząsteczka tlenu, jej żywotność jest krótko i szybko zniknie z wnętrza naszej instalacji.

Metoda ultradźwiękowa

Najlepiej przy zastosowanie tej metody działać dwufazowo. Najpierw zabić wszelkie zarazki i bakterie środkami grzybobójczymi i dezynfekującymi, następnie użyć środków do usunięcia brzydkich zapachów. Metoda ultradźwiękowa nie pozwala na użycie byle jakich środków. Z racji na ich właściwe rozprowadzenie, wymagane są specyfiki, których parametry fizyczno-chemiczne są kompatybilne z rozpylaniem ultradźwiękowym. Ta metoda, dzięki ultradźwiękom o średniej częstotliwości 1,7 Hz rozbija płyn na drobną mgiełkę, która dostaje się w każdy zakamarek.

Wymiana filtra powietrza

Pierwszym filtrem, który podlega wymianie jest filtr kabinowy. Cyrkulacja powietrza jest ciągłym procesem, który pozostawia na takim filtrze widoczne zabrudzenia. Dlatego co jakiś czas warto taki filtr wyczyścić lub wymienić w krytycznych sytuacjach. Jest to prosta procedura, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy.

Wymiana filtra osuszacza

Główną funkcją filtra osuszacza jest zabezpieczenie instalacji samochodowej przed nabraniem wilgoci, która mogłaby uszkodzić kompresor klimatyzacji i zawór rozprężny. Wymiany dokonujemy średnio co 2-3 lata, jednak nie znaczy to, że przez ten czas nie powinniśmy się nim interesować. Podczas corocznego sprawdzania stanu klimatyzacji warto poprosić mechanika o sprawdzenie wydajności filtra.

Warto wiedzieć: Wymiany filtra można dokonać jedynie w wyspecjalizowanym serwisie, gdyż tylko taki posiada niezbędne narzędzia.

Nabijanie klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa

Jeśli nabijasz klimatyzację w salonie albo w warsztacie, to zawsze warto postarać się o kompletną diagnostykę. Najpierw fachowiec podłączy do gniazda diagnostycznego tester, który odczyta informacje o jakichkolwiek anomaliach, by następnie uzupełnić czynnik chłodzący. Każdego roku z klimatyzacji samochodowej uchodzi około 10% środka smarującego wraz z czynnikiem chłodzącym.

Cena

Cena waha się zależnie od tego, czy nabijania dokonujemy w autoryzowanym serwisie, czy warsztacie. Jednak możemy być pewni, że cena nie zejdzie poniżej 100 złotych. W autoryzowanych serwisach może wynieść nawet do 250 złotych. Oczywiście zawsze można zainwestować w automatyczną stację klimatyzacyjną i jeśli będziemy używać jej wyłącznie samemu, to przy szacowanym koszcie 100 złotych za jedno nabicie klimatyzacji, inwestycja zwróci się po 46 użyciach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *