Układ wydechowy samochodu odpowiada za skład spalin oraz oczyszczanie silnika z niechcianych toksyn. W skład układu wchodzi między innymi katalizator wydechowy, dzięki któremu toksyczne związki z komory silnika transportowane są do rury wydechowej. Jak dokładnie działa ta część i kiedy musisz ją wymienić? Sprawdź!
Dokładne opróżnienie silnika ze spalin to kluczowa sprawa, aby samochód funkcjonował bezawaryjnie. Jeżeli układ wydechowy nie może sobie z nimi poradzić, to powstałe pod wpływem gazów ciśnienie jest w stanie rozsadzić nawet blok silnika. Spaliny mają również szkodliwe działanie na płyny i smary znajdujące się w jednostce napędowej.
Najtrudniejsze, ale również najważniejsze zadanie ma część, która przyjmuje na siebie najbardziej trujące substancje. A to właśnie kolektor wydechowy jako pierwszy styka się ze spalinami w aucie.
Jak jest zbudowany i za co odpowiada kolektor wydechowy?
Kolektor wydechowy to tak naprawdę cały zespół przewodów, wykonywanych kiedyś z mocnego i odpornego na korozję żeliwa, a dziś mocnych tworzyw sztucznych. Każdy cylinder posiada osobny przewód, który wyciąga z niego szkodliwe gazy. Wszystkie trafiają do przewodu łączącego, a następnie do rury wylotowej, gdzie „przejmuje je” katalizator.
Zadaniem kolektora jest odprowadzenie spalin z jednostki napędowej i niedopuszczenie do ujścia ich na zewnątrz przed oczyszczeniem. Uszczelka kolektora wydechowego musi być dobrze osadzona, wytrzymując duże ciśnienie wydmuchiwanych substancji. Co więcej, to najczęściej w kolektorach znajduje się sonda lambda, która sprawdza stan spalin. Trzy główne funkcje tego elementu to oczyszczanie, kontrolowanie i ochrona przed zanieczyszczeniami.
Uszkodzony kolektor wydechowy – objawy
Pęknięcie kolektora lub wydmuchanie uszczelki to niestety częsta awaria. Zdarzyć może się zarówno w nowszych samochodach i bez względu na przebieg. Wpływ na nią ma użytkowanie samochodu i rodzaj silnika. W autach, które wyposażone są w bardzo wibrujące silniki (np. mające trzy lub cztery cylindry) element ten jest bardziej podatny na usterkę. Powinieneś też pamiętać, że jednostka poruszająca się na niskich obrotach mocniej wibruje i osłabia część układu wydechowego.
Jak zdiagnozować uszkodzony kolektor wydechowy?
Objawy są dość jednoznaczne. Odgłos silnika jest dużo głośniejszy i bardziej metaliczny. Często usterka kolektora to również uchodzące przy jednostce spaliny lub spadek mocy auta.
Sposobem na naprawę elementu może być spawanie kolektora wydechowego. Do tej czynności używa się migomatu (precyzyjnej spawarki). Najlepiej oddać część do warsztatu, który oceni czy opłaca się spawać i wykona ewentualnie cały proces fachowo. Pamiętaj jednak, że niekiedy lepiej jest kupić nowy element ze względu na odpowiednie dopasowanie i montowaną między silnikiem i kolektorem uszczelkę.
Jaki jest koszt kolektora?
Najczęściej element będzie kosztował od kilkuset do tysiąca złotych.

Uszczelka kolektora wydechowego – objawy uszkodzenia
Niekiedy to nie uszkodzenie samego kolektora, a wydmuchana uszczelka może powodować złe funkcjonowanie układu wydechowego. Objawy takiego stanu rzeczy to najczęściej bardzo głośna praca silnika (często głośniejsza niż w przypadku pękniętego kolektora), znaczny spadek mocy i specyficzne odgłosy na zimnym silniku.
Wymiana uszczelki polega na zdemontowaniu kolektora i założeniu nowego elementu. Jego cena wynosi od 30 złotych w górę. Sama wymiana nie powinna natomiast kosztować więcej niż 200 złotych.
Co jeżeli uszczelka kolektora wydechowego albo cały element uszkodził się w trasie? Jeżeli nie masz do warsztatu daleko, to możesz spróbować wrócić na kołach. Staraj się jeździć na równym gazie, bez zbędnego przyspieszania. Nie przekraczaj też prędkości około 100 kilometrów na godzinę.