Niektórzy fani motoryzacji twierdzą, że kołpaki są passe. W wielu autoklubach samochody z tym elementem są wyszydzane i krytykowane. Czy jednak naprawdę kołpaki to tylko konieczność zakrycia brzydkiej felgi? Wcale nie!
Wielu kierowców kojarzy kołpaki z zakryciem zwykłej, starej, felgi stalowej. Rzeczywiście, niektóre „stalówki” wyglądają średnio estetycznie. Widać na nich rdzę, schodzi z nich farba albo są poszczerbione. Kołpak ukrywa te niedoskonałości. Nie oznacza to jednak, że mając mało efektowne felgi jesteś skazany na nudne kołpaki z hipermarketu. Możesz zaszaleć!
Felga a kołpak – ważny jest rozmiar
Przed przystąpieniem do poszukiwania najciekawszych kołpaków, zobacz jak dobrać je do felg. Dobre kołpaki powinny być wykonane starannie i mocno przylegać do felgi. Najtańsze produkty niskiej jakości potrafią odpaść w czasie jazdy! Musisz też ocenić czy element dekoracyjny nie zasłoni wentylu (a zdarzają się źle wyprodukowane kołpaki samochodowe, które nie pozwalają napompować koła!).
Do jakich obręczy stosować kołpaki? Wyłącznie do stalowych. Aluminiowe felgi nie mają możliwości utrzymania kołpaka, a poza tym do zakrycia śrub stosuje się w nich małe dekielki. Jeżeli masz zadbaną felgę stalową, która pasuje do charakteru auta, to też unikaj jej zasłaniania. Kołpaki powinieneś stosować wtedy, gdy masz zniszczoną obręcz (lub chcesz uzyskać konkretny efekt wizualny).
Koniecznie dobierz rozmiar kołpaka pod rozmiar felgi. Jeżeli masz felgę „szesnastkę”, to odpowiedni do niej kołpak będzie miał 16 cali.

Jak założyć kołpaki?
To bardzo proste. Najpierw załóż metalową obręcz na obudowę kołpaka (niekiedy ta może być już wbudowana w zestaw). Co ważne – miejsce na wentyl musi wchodzić do środka obręczy, a nie na zewnątrz. Od wentyli zacznij również montowanie całej części na kole. Ułóż kołpak tak, aby nie utrudniał pompowania koła. Następnie dociśnij całość do felgi i gotowe! Masz dobrze trzymający się kołpak, a felga jest prawie niewidoczna? To znak, że cała czynność została poprawnie wykonana.
Kołpaki możesz zabezpieczyć jeszcze opaską zaciskową (tzw. trytką), ale sprawdź, czy to konieczne. Niekiedy kołpak ma dodatkowe mocowania, a jeżeli nie, to zaopatrz się w opaski przezroczyste lub zlewające się kolorem z kołpakiem.
Jakie kołpaki wybrać?
Przejdźmy teraz do kwestii wizualnych. To od Twojego charakteru i samochodu zależy, jaki kołpak powinieneś wybrać. Jeżeli szukasz elegancji i prostoty, ale z lekkim pazurem – rozwiązaniem mogą być czarne kołpaki z szeroko rozstawionymi ramionami. Ciekawie wyglądają czerwone wstawki na rancie kołpaka. Eleganckie będą też kołpaki dwukolorowe (np. srebrno-czarne). Do samochodu zawsze pasować będą również elementy sygnowane przez producenta i klasyczne, srebrne elementy.
Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do płaskich części. Kołpaki strukturalne to fantastyczne ucharakteryzowanie samochodu, a niektóre wyglądem przypominają wysokiej klasy felgi aluminiowe. Są estetyczne i przede wszystkim bardzo trwałe!
W autach o sportowym charakterze można zaszaleć. Popularny jest tzw. rat style i rost style. To sposób ucharakteryzowania auta na złom. Blacha tych pojazdów pokryta jest rdzą, przypina się do nich różnego rodzaju maskotki i wykorzystuje oryginalne elementy. Ciekawą częścią takiego dzieła mogą być farbowane kołpaki. Malowanie kołpaków możesz wykonać samodzielnie, za pomocą sprayów do felg (taki proces może sprawić również, że odnowisz drogie i oryginalne kołpaki od producenta). Jak zaszaleć z kołpakami pod rat style? Nanieś na nie graffiti lub dolep naklejki. Chaos jest tu w cenie! W niektórych autach tuningowanych lub oryginalnych, dobrze wyglądać będą kołpaki obrotowe. To elementy, w których wewnętrzna część obraca się w czasie jazdy. Wyglądają bardzo efektownie i wzbudzają ciekawość innych uczestników ruchu.
Ile kosztują kołpaki? Cena tych części wzrasta wraz z oryginalnością i sposobem wykonania. Nawet najdroższe, oryginalne kołpaki nie będą Cię kosztowały tyle, co felgi aluminiowe z najniższej półki. Warto o tym pamiętać!
Kołpaki raz na jakiś czas przecieram kosmetykami samochodowymi, aby ładnie wyglądały i błyszczały. Lepiej się czuję, kiedy samochód jest czysty i wygląda schludnie.