Dlaczego kolumna kierownicza jest tak ważna?

kolumna kierownicza

Zanim ruch kierownicy zostanie przeniesiony na koła Twojego samochodu, musi przejść przez szereg elementów auta. Wśród nich znajduje się kolumna kierownicza. To jedna z kluczowych części układu kierowniczego, a jej ewentualne uszkodzenie jest bardzo niebezpieczne.

W latach 60. i 70. konstrukcja kolumny kierowniczej została udoskonalona przez koncern Mercedesa. Od tamtego czasu część ta budowana jest w sposób teleskopowy, co znacząco wpłynęło na jakość i bezpieczeństwo podczas jazdy. Jak dokładnie jest zrobiona i jak działa kolumna kierownicza? Podpowiadamy!

Czym jest kolumna kierownicza i za co odpowiada?

Kolumna kierownicza służy do przeniesienia momentu obrotowego z kierownicy na przekładnię. Dzięki niej ruch skrętny kół jest proporcjonalny, a te nie rozjeżdżają się w czasie zmiany kierunku ruchu auta. 

Kolumna kierownicy jest także pasywnym systemem bezpieczeństwa. Co to oznacza? W momencie ewentualnej kolizji jej konstrukcja pozwala na pochłanianie energii kinetycznej, a tym samym chroni kierowcę, zmniejszając możliwe uszkodzenia czaszki czy klatki piersiowej. 

Co więcej, dzięki umieszczonej w niej elektronice (głównie we współczesnych samochodach) pozwala na prezentowanie wielu danych na ekranie monitora, takich jak ciśnienie w oponach, temperatura powietrza czy panel radiowy. Wszystko jest oczywiście zależne od producenta danego samochodu. 

Budowa i położenie kolumny kierowniczej

We współczesnych samochodach kolumna kierownicza musi składać się z dwóch części. W razie ewentualnego wypadku mechanizm ma „poskładać się”, żeby nie stanowić zagrożenia dla pasażera. Ogólna budowa elementu jest dość prosta. Składa się z dwóch wałków (przenoszących ruch kierownicy na przekładnię) połączonych przegubem krzyżowym. 

Krzyżak kolumny kierowniczej utrzymuje wałki w położeniu wytyczonym przez ruch kierownicą. Jednocześnie on również pochłania sporo energii kinetycznej w niebezpiecznych momentach. Cały element jest zamontowany pod kątem w stosunku do osi poziomej i umożliwia regulację położenia (poprzez wyciągane i wsuwane wałki). Nowoczesne auta mają już funkcję elektrycznej regulacji ustawienia kolumny kierowniczej.

W części tej pociągnięte są też przewody z różnych czujników, montowanych w aucie, a także z przycisków na kierownicy. Dzięki temu możesz kontrolować parametry auta na wyświetlaczu, a także szybko sterować radiem lub zestawem głośnomówiącym.

regeneracja kolumny kierowniczej

Na czym polega regeneracja kolumny kierowniczej?

Sama kolumna nie jest bardzo awaryjnym elementem, ze względu na swoją prostą budowę. Niekiedy jednak wyrobić się może krzyżak kolumny kierowniczej i wtedy element wymaga regeneracji. Wymiana całej części zdarza się bardzo rzadko i związana jest np. z remontem całego układu kierowniczego

Jakie są objawy wyrobionej kolumny kierowniczej? 

Najczęściej jest to luz na kierownicy, stuki i luzy w układzie, a także dźwięki przy skręcie, Możesz przymierzać się do regeneracji również wtedy, gdy kierownica Twojego samochodu chodzi bardzo ciężko mimo wbudowanego wspomagania

Sama regeneracja kolumny kierowniczej to proces, który powinien wykonać wyspecjalizowany warsztat. Część ta odpowiada, bowiem za Twoje bezpieczeństwo i jej naprawa musi być zrobiona zgodnie ze sztuką, przy użyciu odpowiednich narzędzi. Najpierw zdejmowana jest kierownica i cały osprzęt, który blokuje dostęp do kolumny. Następnie wymieniane są krzyżaki. Te podczas całego procesu powinny być osiowane w specjalnych uszach, z którymi montowane są w układzie. 

Najważniejsze w naprawie jest to, aby krzyżak był mocno osadzony w uchu. Jego wysunięcie może sprawić, że stracisz panowanie nad pojazdem! Po zamontowaniu, łożysko krzyżaka musi być więc mocno zagniecione. Pamiętaj, żeby przed oddaniem auta do naprawy zapytać, czy warsztat ma urządzenia do montowania takich krzyżaków. 

Ile kosztuje regeneracja kolumny kierowniczej?

Mechanicy wyceniają taką naprawę między 50 a 150 złotych.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *