Sprzedający nie zawsze są prawdomówni i nie zawsze dobrze nam życzą. Szczególnie przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy, trzeba wiedzieć, jakie formalności musimy załatwić i czego powinniśmy oczekiwać od sprzedającego. Mając podstawową wiedzę, komplet dokumentów i potwierdzenia uiszczenia stosownych opłat, możemy zarejestrować każdy samochód i cieszyć się z bezstresowej jazdy.
Zakup auta to przyjemność. Nawet jeśli stawiamy na samochód używany, gdy już dostaniemy w ręce kluczyki, od razu wyobrażamy sobie szerokie drogi, tanie tankowanie i nieznane miejsca, do których możemy dojechać. Tymczasem, zanim staniemy się szczęśliwym kierowcą, czeka nas jeszcze kilka formalności, których nie warto przeciągać, a już tym bardziej unikać. Powinniśmy zwrócić na nie uwagę szczególnie wtedy, gdy mamy podejrzenia co do uczciwości handlarza. Ci bardziej “kreatywni” na pewno skrzętnie wykorzystają naszą niewiedzę i każde, nawet najmniejsze opóźnienie – tak, by zamiast szybkich formalności zafundować nam niekończące się problemy.
Kupno używanego samochodu – 4 podstawowe kroki
- Przygotowanie odpowiednich dokumentów
- Wybór rodzaju umowy lub faktury i kwoty wpisanej w dokumentach
- Ubezpieczenie
- Rejestracja samochodu
Postępując zgodnie z powyższymi punktami, powinniśmy bez problemów przejść przez wszystkie zawiłości ciążące na kupującym samochód.
Jeśli kupujemy samochód, który jest zarejestrowany w Polsce, musimy otrzymać:
- stosowną umowę kupna-sprzedaży lub fakturę
- dowód rejestracyjny z aktualnymi badaniami technicznymi pojazdu – koniecznie porównajmy numery VIN nadwozia z dokumentacją samochodu. To bardzo ważne: bez badań technicznych nie możemy jeździć nowo zakupionym autem. Aby dostać się do warsztatu, konieczna będzie laweta.
- dokument potwierdzający ubezpieczenie samochodu – jeśli OC zakupionego samochodu jest nieważne, nie możemy poruszać się nim po drodze (pod groźbą kar finansowych). Tutaj również wymagana jest laweta. Polisę można jednak szybko uaktualnić u każdego ubezpieczyciela
- kartę pojazdu, którą posiada każdy samochód rejestrowany po 1999 roku.
Jeśli kupujemy samochodów, który nie jest zarejestrowany w Polsce, będziemy musieli załatwić wszelkie formalności związane ze sprowadzeniem auta. Tutaj mamy obowiązek uiszczenia wszelkich opłat manipulacyjnych, czyli opłaty akcyzowej, recyklingowej i odprawy celnej.
Aby sprowadzony z zagranicy samochód mógł być zarejestrowany w Polsce, potrzebujemy:
- umowy kupna-sprzedaży lub faktury podpisanych z osobą bezpośrednio sprzedającą samochód. Nawet jeśli samochód ma niemieckiego właściciela, wymagany jest podpis osoby zbywającej. W innym wypadku będziemy mieli problem z opłaceniem podatku, a może również z dochodzeniem praw po wyjściu na jaw utajnionych wad prawnych samochodu czy stanu technicznego auta
- dokumentu potwierdzającego wyrejestrowanie samochodu z kraju, z którego został zakupiony
- potwierdzenia opłaty akcyzowej, recyklingowej i celnej
- potwierdzenia opłacenia VAT 25, jeśli samochód pochodzi z terenu UE
- zaświadczenia badania technicznego
- przetłumaczonych dokumentów – zarówno umowy, jak i dowodu rejestracyjnego.
Dopiero z takim kompletem dokumentów można pójść do urzędu rejestracyjnego. Otrzyma się tam dokument tymczasowy oraz czerwone tablice rejestracyjne. Pozwalają one na wykonanie badań technicznych i ubezpieczenie pojazdu, które są podstawą do wydania stałych dokumentów pojazdu i zezwolenia na poruszanie się nim na terenie kraju.
Umowa czy faktura?
- jeśli sprzedający wystawia fakturę, jest ona jednoznaczna z podpisaniem umowy. Faktura zwalnia z konieczności uiszczania dodatkowych opłat i wizyt w urzędach.
- jeśli zaś, przy zakupie auta używanego, podpisywana jest umowa, 14 dni od zakupu trzeba dokonać w Urzędzie Skarbowym opłaty PCC, równiej 2% wartości auta.
Wartość samochodu a opłaty w Urzędzie Skarbowym
Na pewno nie należy zaniżać wartości samochodu. Choć może wpłynąć to na wielkość PCC, najczęściej kończy się problemami. Dlaczego?
- Przy zakupie samochodu na fakturę zaniżenie ceny powoduje obniżenie opłat ciążących jedynie na sprzedawcy. Jest to też podstawa ewentualnych roszczeń. Gdyby zaistniała konieczność zerwania umowy, otrzymamy zwrot kwoty zapisanej w fakturze, a nie faktycznej ilości pieniędzy, którą zapłaciliśmy za samochód.
- Przy zakupie samochodu na umowę zaniżenie kwoty kupna obniża co prawda wartość PCC, ale rodzi również spore ryzyko dodatkowych kosztów. Urząd Skarbowy, widząc nieprawidłowości oceny wartości nominalnej samochodu, sam naliczy odpowiednią dopłatę. Dodatkowo będziemy musieli tłumaczyć się przed dociekliwym urzędnikiem, który może nałożyć na nas karę za próbę oszukania skarbu państwa. Przy zerwaniu umowy również możemy gorzko pożałować prób zaniżania ceny.
Kupno używanego samochodu – ubezpieczenie
Tak jak napisaliśmy wyżej, ubezpieczenie samochodu trzeba mieć i koniec! No, chyba że chcesz całe życie wozić swój nowo zakupiony samochód na lawecie. Wówczas – droga wolna.
Jeżeli zakupiony przez nas samochód nie posiada ubezpieczenia, możemy szybko zadzwonić do dowolnego agenta i zawrzeć umowę. Najprawdopodobniej dostaniemy ofertę na tzw. polisę 30-dniową. Jazda nieubezpieczonym samochodem bez lawety pod spodem grozi wysokimi karami finansowymi.
Jeśli samochód jest już ubezpieczony, sprzedający powinien skontaktować się ze swoim agentem i poinformować go o zbyciu auta. Kupujący może natomiast:
- zerwać dotychczasową umowę i zawrzeć inną
- przedłużyć dotychczasową umowę, ale na nowo obliczonych warunkach
Jeśli szukamy najtańszych rozwiązań, zdecydujmy się na ubezpieczenie OC. Ekonomiczniej jest jednak wybrać nieco droższe AC, choć konieczna będzie dokładna analiza i kalkulacja kosztów, zysków i strat w przypadku uszkodzenia samochodu.
Kupno używanego samochodu – rejestracja
Na przerejestrowanie samochodu mamy 30 dni. W tym celu należy udać się do najbliższego Wydziału Komunikacji (zgodnego z naszym miejscem zamieszkania) z kompletem opisanych wyżej dokumentów oraz wypełnionym drukiem rejestracyjnym. Jeśli rejestrujemy samochód w innym mieście, będziemy musieli zabrać ze sobą również tablice rejestracyjne.
Po okazaniu dokumentów otrzymamy tymczasowy dowód rejestracyjny oraz nowe „blachy”. Po stały dowód możemy udać się po około 30 dniach od pierwszej wizyty. Konieczne będzie okazanie aktualnego ubezpieczenia pojazdu oraz dokumentów potwierdzających jego badanie techniczne.
Ile kosztuje przerejestrowanie?
Kupno używanego samochodu oznacza dodatkowe opłaty. Niektórzy twierdzą, że przerejestrowanie zakupionego samochodu to prosta czynność, która praktycznie nic nie kosztuje. Usłyszymy to pewnie od wielu sprzedających, którzy szybko chcą sfinalizować transakcję.
Jaka jest prawda? Zobaczmy, ile zapłacimy za przerejestrowanie naszego nowego auta:
- tablice rejestracyjne – 80 zł
- tablice rejestracyjne z wybraną rejestracją (również niestandardową) – od 1000 zł
- dowód rejestracyjny – 48 zł
- tymczasowy dowód rejestracyjny – 12 zł
- znaki legalizacyjne – 11 zł
- naklejka na szybę – 16,50 zł
- opłata skarbowa (uiszczana w znaczkach skarbowych) – 5 zł + 50 gr za każdy załącznik
- opłata ewidencyjna (jeśli samochód jest z tego samego powiatu) – 2 zł
- opłata ewidencyjna (jeśli samochód jest z salonu) – 4 zł
- opłata ewidencyjna (przy zakupie samochodów używanych z innego powiatu) – 5 zł
W przypadku samochodów sprowadzanych, musimy zapłacić dodatkowo za:
- opłatę recyklingową (jeśli samochód jest używany i dokonujemy pierwszej rejestracji w Polsce) – 500 zł
- kartę pojazdu (jeśli samochód jest używany i przeprowadzamy pierwszą rejestrację w Polsce) – 75 zł
- podatek od czynności cywilno-prawnych – 2 proc. wartości auta
- akcyzę – naliczaną w zależności od pojemności silnika oraz rocznika samochodu od 3,1 % do 65 %
- zwolnienie z VAT (jeśli samochód jest sprowadzony) – 150 zł
- pierwszy przegląd (jeśli samochód jest sprowadzony) – 160 zł
- tłumaczenie dokumentów (jeśli samochód jest sprowadzony) – ok. 150-200 zł
Kupno używanego samochodu – nie taki diabeł straszny?
Jeśli od samego początku transakcja będzie przebiegała pomyślnie, a my ochoczo i starannie zabierzemy się do wszystkich formalności, przejście ze stanu kupca w stan użytkownika samochodu będzie szybkie, łatwe i nawet nie takie drogie. Najważniejsze, by zawczasu uzbroić się w wiedzę dotyczącą niezbędnych procedur – w ten sposób nie damy się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.