Jak przeprowadzić montaż bagażnika dachowego?

bagażnik dachowy

Montaż bagażnika dachowego potrafi ułatwić niejeden wyjazd wypoczynkowy. W zależności od rodzaju i ilości przewożonego ładunku, można wybierać pomiędzy rodzajami bagażników, zawsze dostosowując je do własnych potrzeb, możliwości finansowych czy rodzaju samochodu. W niniejszym wpisie pomagamy wybrać i zamontować bagażnik dachowy.

Dlaczego warto zainwestować w bagażnik dachowy?

Montaż bagażnika dachowego może zupełnie odmienić nasze wakacje. Każdy wie, że wyjazdy wypoczynkowe wiążą się z transportem dodatkowych rzeczy. W zależności od pory roku, miejsca wyjazdu i ilości oraz wieku podróżujących, mamy z sobą rowery, kajaki, narty i wiele innych pakunków. Mniej przezorni starają się zapakować ich większą część do kufra samochodu. Pozostałe rzeczy umieszczają na podszybiu i w kabinie pasażera. Niestety zmniejsza to komfort jazdy, a przy tym stanowi wysokie zagrożenie w momencie nagłego hamowania czy wypadku.

Dlatego poleca się używać wszelkiego rodzaju bagażniki dachowe, które znacznie zwiększają ładowność pojazdu. Wykonane z wysokiej jakości materiałów, zgodnie z nowoczesnymi technologiami i przystosowane do każdego typu samochodu oraz rodzaju ładunku do przewiezienia gwarantują komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

bagażnik dachowy na bmw

Rodzaje bagażników dachowych

Istnieje kilka rodzajów bagażników dachowych i sposobów ich montażu na samochodzie. Poniżej krótki opis każdego z nich. 

Boxy dachowe

Rodzaj bagażnika o praktycznych rozwiązaniach i dużej powierzchni ładunkowej. Gwarantują bezpieczeństwo przewożenia ładunku. Mają aerodynamiczne kształty oraz dyfuzory boczne, redukujące ewentualny hałas, wibracje i opór powietrza. Przy odpowiednim dobraniu modelu, boxy dachowe nie zmniejszają komfortu i nie przenoszą środka ciężkości podczas jazdy. 

Bagażniki dachowe – samochody osobowe

Najbardziej rozbudowana kategoria bagażników dachowych, aluminiowych lub stalowych, bezpiecznych w użytkowaniu, z profilowanymi łapkami i ogumieniami uchwytów. W większości przypadków z możliwością montażu na wszelkich typach aut osobowych. 

Bagażniki dachowe – samochody dostawcze

Dobrze przymocowane i solidnie wykonane, z zabezpieczającymi ogumieniami, profilowanymi łapkami i dostosowane do konkretnego typu samochodów. Gwarantują bezpieczeństwo jazdy. Można do nich mocować boksy, uchwyty rowerowe czy przystawki na narty. 

Bagażniki dachowe z relingami

Dopasowane do przymocowanych belek stalowych powleczonych plastikiem i wykończonych gumą dla zabezpieczenia karoserii. Łatwe w obsłudze, proste w mocowaniu, aerodynamiczne i idealnie dopasowane. 

Bagażniki dachowe ze zintegrowanym relingiem 

Do auta bez relingów dachowych. Zakończone łapkami powleczonymi w ochronną gumę, z możliwością dopasowania się do konkretnego modelu samochodu. 

Bagażniki i platformy rowerowe

Bagażniki rowerowe oraz bagażniki na haku holowniczym lub drzwiach kufra potrzebują bagażnika bazowego, czyli belek i uchwytów rowerowych. Można na nich mocować rowery za ramę lub, bardziej stabilnie, za widelec. 

Uchwyty na narty

Montowane są bezpośrednio na dachu lub do bazy. Są to uchwyty magnetyczne idealnie przytrzymujące narty. 

reling dachowy na samochodzie

Montaż bagażnika dachowego – jak wybrać odpowiedni model?

Jeśli szukasz odpowiedniego bagażnika, możesz skontaktować się w obsługą sklepu internetowego Hurtowni Motoryzacyjnej Gordon. Wówczas będziesz mieć pewność kupienia najlepszego,pod każdym względem bagażnika. Przy samodzielnych zakupach warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami:

  1. Żeby wybrać najlepszy dla siebie bagażnik dachowy, trzeba przeanalizować własne potrzeby, typ i rocznik samochodu, a także kwestie finansowe – choć tu nie warto kupować tanich zamienników.
  2. Warto pojechać do sklepu samochodem, do którego bagażnik będzie montowany. Z reguły bowiem bagażniki uniwersalne nie pasują do wszystkich samochodów.
  3. Koniecznie trzeba dobrać wielkość bagażnika do własnych potrzeb. Odpowiednio dobrana baza pozwoli bowiem zdemontować bagażnik dachowy i przymocować platformę rowerową czy uchwyty na narty. To znacznie rozszerza możliwości użytkowe baz i samego bagażnika.
  4. Posiadacz dużego samochodu typu hatchback, kombi lub van, powinien zwrócić uwagę na długość belek bazy i wielkość bagażnika. W przeciwnym razie można uszkodzić sobie samochód lub przynajmniej znacznie utrudnić otwieranie kufra.
  5. Oczywiście istotny jest materiał, z którego bagażnik został wykonany.  Preferowane są modele wzmocnione metalowymi wspornikami, z aluminiowymi łapkami i śrubami ze stali nierdzewnej. Gwarantują one praktyczność użytkowania oraz komfort jazdy.
  6. Dobrze jest zastanowić się, czy najlepszym wyjściem nie jest boks z centralnym zamkiem. Nie tylko bowiem znacznie podwyższy standardy jazdy autem, zmniejszy opór powietrza, pobranie paliwa i emisję dwutlenku węgla, ale również uchroni przewożony pakunek przed złodziejami czy samoczynnym odpięciem się przewożonych elementów.
  7. Mimo wszystko warto zainwestować w markowy, dobry i bezpieczny bagażnik dachowy. Wersje droższe są wytrzymałe na zmienne warunki środowiska, służą przez kilka sezonów i mają lepsze zabezpieczenia przed zgubieniem lub przywłaszczeniem. Są stabilne i nie rdzewieją.

Montaż bagażnika dachowego krok po kroku

Montaż bagażnika samochodowego wydaje się skomplikowany. Na sedanach i hatchbackach zaślepione są wyznaczone miejsca montażu bagażnika. Wystarczy je odbezpieczyć i w ich miejsce osadzić łapki mechanizmu. Niestety, mimo prostego systemu, bagażnik może stykać się bezpośrednio z karoserią, co z kolei umożliwia jej uszkodzenie.

Na samochodach typu kombi bagażniki dachowe montuje się na relingach, które są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Ograniczony kontakt elementu bagażnika z lakierem auta znacznie zmniejsza możliwość jego zarysowania, wgniecenia czy w inny sposób uszkodzenia.

Montaż bagażnika dachowego na „normalnych dachach” przebiega według następujących kroków:

  1. Sprawdzić, czy poszczególne elementy bagażnika nie są uszkodzone, a całość jest kompletna. W zależności od zestawu możemy mieć komplety:
    – na dachy standardowe – bez miejsc nakładania łap, nawierceń itp.,
    – na dachy z rynienkami – głównie samochodów starego typu,
    – do dachów z fabrycznie wskazanymi miejscami montażu – zazwyczaj odpowiednio zaślepione,
    – na dachy z seryjnymi listwami lub relingami do montowania,
    – na dachy zintegrowane, gdzie między dachem a relingiem nie ma żadnego prześwitu.
  2. Dokładnie skręcić bagażnik dbając, aby między łapkami, belkami i kitami nie było wolnych przestrzeni. Obudowę stopy łączy się z uchwytem za pomocą wcisków lub śrub.
  3. Ustalić odpowiednie miejsce montażu belek bagażnika z zachowaniem 60-80 cm odległości między belkami (chyba, że producent zaznaczył inaczej).
  4. Zamontować pierwszą belkę w miejscu osadzenia, mocując końcówki stóp zazwyczaj do krawędzi dachu. Z dużą starannością wyznaczyć siłę dociągu. Zbyt duże dokręcenie elementów bagażnika może bowiem skutkować uszkodzeniem dachu samochodu.
  5. Sprawdzić stabilność belki upewniając się, że zostały spełnione wszystkie założenia z instrukcji obsługi. Dopiero po tym można zamontować drugą belkę. Oczywiście i ona wymaga gruntownego sprawdzenia.

Po wykonaniu montażu bagażnika dachowego warto przejechać z nim kilkanaście kilometrów – z obciążeniem lub bez – w celu sprawdzenia jakości mocowania, dokręcenia elementów, które uległy rozregulowaniu i ostatecznego odbioru technicznego. Oczywiście podobne oględziny należy wykonywać praktycznie po każdym przejeździe. Pamiętaj: tylko dobrze zamontowany bagażnik dachowy daje pewność bezpiecznego przewiezienia ładunku!

6 thoughts on “Jak przeprowadzić montaż bagażnika dachowego?

  1. Cześć. Mam takie oto pytanie : czy ktoś wie, jaka może być maksymalna odległość między boksem a dachem samochodu ? Konkretnie interesuje mnie jaki wpływ na aerodynamikę ma ilość powietrza przepływająca pod boksem. Czy powietrze płynące po przedniej szybie i wchodzące pod boksa ma wpływ na bezpieczeństwo mocowania i czy ta siła jest równoważona skośną powierzchnią górnej części boksa ? Oczekuję wypowiedzi kogoś posiadającego wiedzę w temacie. ….. Waldek Litość.

    1. Jeśli chodzi o to czy boks się na dachu utrzyma – jego odległość od dachu nie ma wielkiego znaczenia. A jeśli o unoszenie się samochodu – efekt „skrzydła” – nawet przy prędkościach autostradowych efekt jest pomijalny. Sam samochód (bez bagażnika) unosi się wtedy o dobrych kilka centymetrów. Bagażnik dachowy nie jest kształtu skrzydła, jego koniec jest podniesiony. Nie ma się czym martwić. Jednak trzeba pamiętać o zachowaniu rozsądku i stosowaniu się do zaleceń producenta bagażnika, również w kwestii rozwijanych prędkości.

    2. I jeszcze jedna ważna rzecz w temacie. Bagażnik nie może być wysunięty zanadto do przodu. Jego nos nie może wystawać daleko, za krawędź dachu, nad przednią szybą. Wtedy auto się uniesie albo wręcz oderwiemy boksa z dachu.

  2. Po 1 mając zamontowany bagażnik itp, coś na dachu lub/i na tylnym haku, masz ograniczenie prędkości do 130 km/h (autostrada) i 110 (droga expresowa). Po 2 aerodynamika też zależy od tego, jaki rodzaj nadwozia jest w Twoim samochodzie. Wysokość montażu belek zależy też od wysokości relingów, a wiadomo, im wyżej zamontowany jest box, tym gorsza aerodynamika. jeśli chodzi o bezpieczeństwo montażu – praktyka podpowiada, że po zamontowaniu belek i na nich boxu, jadąc w dalszą trasę, należy (i to często podają to w dokumentach od takich udogodnień) robić co jakiś czas przystanek i kluczem np. imbus itp sprawdzać siłę dokręcenia mocowania belek. Należy pamiętać, by nie przekręcić śruby…Wskazane jest też przed montażem przesmarowanie śrub smarem typu grafit czy towot – zapobiega to zapieczeniu śrub, szczególnie jeśli dostanie się tam wilgoć. Natomiast sam testowałem położenie pudła – czyli bliżej przedniej części dachu i tylnej – dla mnie lepiej i ekonomiczniej (!!) było zamontować bliżej tylnej klapy, (prawie do antenki radiowej). Ale wiadomo, każdy ma swój sposób.
    Pozdrawiam
    Rob

  3. witam, mam pytanie odnosnie bagaznika dachowego na relingach, zamontowalem belki, jedna calkiem z tylu a druga 70 cm od tej tylnej. mam box dachowz 198 cm dlugi, takze wychodzi na to ze od tylu box bedzie wystawal 50 cm, 60 cm na belkach i reszta czyli 88 cm z przodu bedzie ´´ wisiec´´. czy to ma jakies znaczenie gdzie beda zamonotwane belki, czy z tylu, z przodu? bardzo dziekuje za pomoc

  4. Cześć. Dziękuję za fachowe porady i podzielę się moimi uwagami. Boks to SportAc 430 położony na zwykłych stalowych belkach na Sharanie rocznik 2000 . Według podpowiedzi , zamocowany możliwie daleko od czoła ale tak żeby tylna klapa nie miała problemu z otwarciem. Załadowanie na maxa. Nie zauważyłem znaczącego wzrostu spalania po przejechaniu w sumie ponad 5tys km. Zwiększenie spalania nastąpiło ale jadąc 100 – 120 km/h można go pominąć . Chwilami bujałem się z prędkością ponad 140km/h ale tu pojawiał się zauważalny opór . Box przeżył . Ważna uwaga dotycząca wiatru bocznego : potrafi zdrowo szarpnąć maszyną , oczywiście ma to związek z wysokością całości. Jeśli ktoś ma swoje doświadczenia to śmiało pisać. Każda uwaga się przyda . Pozdrawiam . Waldek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *