Jak przeprowadzić montaż bagażnika dachowego?

bagażnik-dachowy

Montaż bagażnika dachowego potrafi ułatwić niejeden wyjazd wypoczynkowy. W zależności od rodzaju i ilości przewożonego ładunku, można wybierać pomiędzy rodzajami bagażników, zawsze dostosowując je do własnych potrzeb, możliwości finansowych czy rodzaju samochodu. Pomagamy wybrać bagażnik dachowy i przyglądamy się bogatej ofercie Hurtowni Motoryzacyjnej Gordon.

Montaż bagażnika dachowego może zupełnie odmienić nasze wakacje. Każdy wie, że wyjazdy wypoczynkowe wiążą się z transportem dodatkowych rzeczy. W zależności od pory roku, miejsca wyjazdu i ilości oraz wieku podróżujących, mamy z sobą rowery, kajaki, narty i wiele innych pakunków.  Mniej przezorni starają się zapakować ich większą część do kufra samochodu. Pozostałe rzeczy umieszczają na podszybiu i w kabinie pasażera. Zmniejsza to komfort jazdy a przy tym stanowi wysokie zagrożenie w momencie nagłego hamowania czy wypadku.

Dlatego poleca się używać wszelkiego rodzaju bagażniki dachowe, które znacznie zwiększają ładowność pojazdu. Wykonane z wysokiej jakości materiałów, zgodnie z nowoczesnymi technologiami i przystosowane do każdego typu samochodu oraz rodzaju ładunku do przewiezienia gwarantują komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wie o tym Hurtownia Motoryzacyjna Gordon, która przygotowała szeroką ofertę bagażników samochodowych.

Rodzaje bagażników dachowych

Montaż bagażnika samochodowego

Montaż bagażnika dachowego – jak wybrać odpowiedni model?

Wybierając odpowiedni bagażnik można skontaktować się w obsługą sklepu internetowego Hurtowni Motoryzacyjnej Gordon. Będziemy mieć pewność kupienia najlepszego, pod każdym względem, bagażnika. Przy samodzielnych zakupach warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami:

  1. Żeby wybrać najlepszy dla siebie bagażnik dachowy trzeba przeanalizować własne potrzeby, typ i rocznik samochodu a nawet kwestie finansowe – choć tu nie warto kupować tanich zamienników.
  2. Warto pojechać do sklepu samochodem, do którego bagażnik będzie montowany. Z reguły bowiem bagażniki uniwersalne nie pasują do wszystkich samochodów.
  3. Koniecznie trzeba dobrać wielkość bagażnika do własnych potrzeb. Odpowiednio dobrana baza pozwoli bowiem zdemontować bagażnik dachowy a przymocować platformę rowerową czy uchwyty na narty. To znacznie rozszerza możliwości użytkowe baz i samego bagażnika.
  4. Posiadacz dużego samochodu typu: hatchback, kombi lub van, powinien zwrócić uwagę na długość belek bazy czy wielkość bagażnika. W przeciwnym razie można uszkodzić sobie samochód lub przynajmniej znacznie utrudnić otwieranie kufra.
  5. Oczywiście istotny jest materiał, z którego bagażnik został wykonany.  Preferowane są modele wzmocnione metalowymi wspornikami, z aluminiowymi łapkami i śrubami ze stali nierdzewnej. Gwarantują one praktyczność użytkowania oraz komfort jazdy.
  6. Dobrze jest zastanowić się, czy najlepszym wyjściem nie jest boks z centralnym zamkiem. Nie tylko bowiem znacznie podwyższy standardy jazdy autem, zmniejszy opór powietrza, pobranie paliwa i emisję dwutlenku węgla, ale również uchroni przewożony pakunek przed złodziejami czy samoczynnym odpięciem się przewożonych elementów.
  7. Mimo wszystko warto zainwestować w markowy, dobry i bezpieczny bagażnik dachowy. Wersje droższe są wytrzymałe na zmienne warunki środowiska, służą przez kilka sezonów i mają lepsze zabezpieczenia przed zgubieniem lub przywłaszczeniem. Są stabilne i nie korodują.

Montaż bagażnika dachowego – krok po kroku

Montaż bagażnika samochodowego wydaje się skomplikowany. Na sedanach i hatchbackach zaślepione są wyznaczone miejsca montażu bagażnika. Wystarczy je odbezpieczyć i w ich miejsce osadzić łapki mechanizmu. Niestety, mimo prostego systemu, bagażnik może stykać się bezpośrednio z karoserią, co z kolei umożliwia jej uszkodzenie.

Na samochodach typu kombi bagażniki dachowe montuje się na relingach, które są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Ograniczony kontakt elementu bagażnika z lakierem auta znacznie ogranicza możliwość jego zarysowania, wgniecenia czy w inny sposób uszkodzenia.

Montaż bagażnika dachowego na „normalnych dachach” przebiega według następujących kroków:

  1. Sprawdzić czy poszczególne elementy bagażnika nie są uszkodzone a całość jest kompletna. W zależności od zestawu możemy mieć komplety :

    na dachy standardowe – bez miejsc nakładania łap, nawierceń itp.
    dachy z rynienkami – głównie samochodów starego typu
    dachy z fabrycznie wskazanymi miejscami montażu – zazwyczaj odpowiednio zaślepione
    dachy z seryjnymi listwami lub relingami do montowania
    dachy zintegrowane, gdzie między dachem a relingiem nie mamy żadnego prześwitu
  2. Dokładnie skręcić bagażnik dbając, aby między łapkami, belkami i kitami nie było wolnych przestrzeni. Obudowę stopy łączy się z uchwytem za pomocą wcisków lub śrub
  3. Ustalić odpowiednie miejsce montażu belek bagażnika z zachowaniem 60-80 cm odległości między belkami chyba, że producent zaznaczył inaczej
  4. Zamontować pierwszą belkę w miejscu osadzenia, mocując końcówki stóp zazwyczaj do krawędzi dachu. Z dużą starannością wyznaczyć siłę dociągu. Zbyt duże dokręcenie elementów bagażnika może, bowiem skutkować uszkodzeniem dachu samochodu
  5. Sprawdzić stabilność belki upewniając się, że zostały spełnione wszystkie założenia z instrukcji obsługi. Dopiero o tym można zamontować drugą belkę. Oczywiście i ona wymaga gruntownego sprawdzenia

Po wykonaniu montażu bagażnika dachowego warto przejechać z nim kilkanaście kilometrów – z obciążeniem lub bez – w celu sprawdzenia jakości mocowania, dokręcenia elementów, które uległy rozregulowaniu i ostatecznego odbioru technicznego. Oczywiście podobne oględziny należy wykonywać praktycznie po każdym przejeździe. Pamiętaj: tylko dobrze zamontowany bagażnik dachowy daje pewność bezpiecznego przewiezienia ładunku.

4 thoughts on “Jak przeprowadzić montaż bagażnika dachowego?

  1. Cześć. Mam takie oto pytanie : czy ktoś wie, jaka może być maksymalna odległość między boksem a dachem samochodu ? Konkretnie interesuje mnie jaki wpływ na aerodynamikę ma ilość powietrza przepływająca pod boksem. Czy powietrze płynące po przedniej szybie i wchodzące pod boksa ma wpływ na bezpieczeństwo mocowania i czy ta siła jest równoważona skośną powierzchnią górnej części boksa ? Oczekuję wypowiedzi kogoś posiadającego wiedzę w temacie. ….. Waldek Litość.

    1. Jeśli chodzi o to czy boks się na dachu utrzyma – jego odległość od dachu nie ma wielkiego znaczenia. A jeśli o unoszenie się samochodu – efekt „skrzydła” – nawet przy prędkościach autostradowych efekt jest pomijalny. Sam samochód (bez bagażnika) unosi się wtedy o dobrych kilka centymetrów. Bagażnik dachowy nie jest kształtu skrzydła, jego koniec jest podniesiony. Nie ma się czym martwić. Jednak trzeba pamiętać o zachowaniu rozsądku i stosowaniu się do zaleceń producenta bagażnika, również w kwestii rozwijanych prędkości.

    2. I jeszcze jedna ważna rzecz w temacie. Bagażnik nie może być wysunięty zanadto do przodu. Jego nos nie może wystawać daleko, za krawędź dachu, nad przednią szybą. Wtedy auto się uniesie albo wręcz oderwiemy boksa z dachu.

  2. Po 1 mając zamontowany bagażnik itp, coś na dachu lub/i na tylnym haku, masz ograniczenie prędkości do 130 km/h (autostrada) i 110 (droga expresowa). Po 2 aerodynamika też zależy od tego, jaki rodzaj nadwozia jest w Twoim samochodzie. Wysokość montażu belek zależy też od wysokości relingów, a wiadomo, im wyżej zamontowany jest box, tym gorsza aerodynamika. jeśli chodzi o bezpieczeństwo montażu – praktyka podpowiada, że po zamontowaniu belek i na nich boxu, jadąc w dalszą trasę, należy (i to często podają to w dokumentach od takich udogodnień) robić co jakiś czas przystanek i kluczem np. imbus itp sprawdzać siłę dokręcenia mocowania belek. Należy pamiętać, by nie przekręcić śruby…Wskazane jest też przed montażem przesmarowanie śrub smarem typu grafit czy towot – zapobiega to zapieczeniu śrub, szczególnie jeśli dostanie się tam wilgoć. Natomiast sam testowałem położenie pudła – czyli bliżej przedniej części dachu i tylnej – dla mnie lepiej i ekonomiczniej (!!) było zamontować bliżej tylnej klapy, (prawie do antenki radiowej). Ale wiadomo, każdy ma swój sposób.
    Pozdrawiam
    Rob

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *