Motocykle turystyczne – jaki i dlaczego warto kupić?

motocykle turystyczne

Choć do turystyki może posłużyć Ci każdy jednoślad, to rynek i producenci dostosowali się do potrzeb i wymagań użytkowników. Dzięki temu wykreowała się kategoria, znana, jako motocykle turystyczne. Jaki będzie odpowiedni motocykl turystyczny dla początkującego? Jaką pojemność wybrać? Ile musisz zainwestować w jednoślad? Na te i inne pytania odpowiemy Ci w tekście.

Zanim przejdziemy do rankingu, warto wyjaśnić, czym właściwie jest motocykl turystyczny. Maszyny tego typu dostosowane są do dalekich podróży. Mają zwiększony bak, większą liczbę toreb i sakiew, oraz dużo wyższe owiewki. Trzeba podkreślić, że motocykl turystyczny jest dużo wygodniejszy od sportowej wersji.

Niekiedy motocykle szosowo-turystyczne wyposażone są w GPS, rozbudowane radio, czy podgrzewane siedzenia. Ciekawostką jest to, że aktualnie motocykle turystyczne, to nie tylko wersje szosowe, ale znajdziemy też motocykle sportowo turystyczne, czy motocykle turystyczne enduro.

Jaki motocykl turystyczny wybrać?

Wybierając odpowiedni dla siebie motocykl turystyczny, powinieneś odpowiednio przeanalizować swoje potrzeby. Przemyśl, jak duże są Twoje umiejętności i jakie masz uprawnienia (konieczne do wybrania pojemności silnika), określ trasy, jakie będziesz przemierzał (do trudniejszych świetnie nadaje się enduro, na szosy wystarczy standardowa wersja), oraz – co niekiedy jest najważniejsze – sprawdź ile pieniędzy jesteś w stanie wydać na motocykl.

Musisz zdawać sobie sprawę, że świetne wyposażenie, jakość wykonania i lepszy komfort podróży idą w parze z wysoką ceną. Nie zmienia to faktu, że za 10 000 złotych możesz kupić starszy, ale bardzo dobrze zachowany jednoślad.

motocykl turystyczny

Źródło: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Motocykle turystyczne – ranking

Przyjęliśmy, że kwota transakcji nie powinna przekraczać 15 000 złotych dla używanych i 30 000 złotych dla nowych jednośladów. To rozsądna stawka, która daje Ci szerokie możliwości wyboru marki, czy wyposażenia motocykla. Najtańsze są zwykle motocykle turystyczne 125 cm3. Te nadają się dla nowych motocyklistów. Mało doświadczeni, ale obyci z jednośladem kierowcy mogą znaleźć większe pojemności, ale np. niską wagę.

Świetnym rozwiązaniem będzie Honda CB500X. Nowy egzemplarz kosztuje około 28 000 złotych. Silnik o pojemności 500 cm3 generuje moc 48KM. Waga maszyny nie przekracza 200 kilogramów, a to duży atut. Motocykl jest przygotowany do długich tras. Użytkownicy chwalą sobie prowadzenie, ergonomię i wyposażenie Hondy. Wadą może być niska szyba, która przeszkadza w jeździe. CB500X to motocykl szosowo turystyczny dla wszystkich chcących nowej maszyny, która świetnie nadaje się na krótsze trasy.

Zupełnie inną maszyną jest BMW K100. Motocykl jest ciężki, a jego prowadzenie wymaga siły i doświadczenia. Nadaje się na bardzo długie trasy. Jego wygoda przez lata doceniona została przez wielu użytkowników na całym świecie. Maszyna wyposażona jest w wygodną, skórzaną kanapę, szerokie owiewki, pełen pakiet multimedialny itd. Warto podkreślić, że motocykl należy do kategorii bezawaryjnych. Jego zaletą jest cena – za świetnie utrzymany egzemplarz nie zapłacimy 10 000 złotych. Oczywiście, BMW K100 jest już wiekowe i zdarzają się sztuki, które przejechały ponad 500 000 kilometrów!

bmw k100

Źródło: Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Dla wszystkich, którzy lubią się pakować

Honda NT650V Deauville to motocykl szosowo turystyczny, który nadaje się na długie trasy z wielkimi pakunkami. Jego największą zaletą są wielkie kufry, których producenci zamontowali naprawdę sporo. Nie wymaga wielkich umiejętności, ale wieje od niego… nudą. Nie będzie to maszyna dla młodych gniewnych, a raczej dla koneserów podróży z wiatrem we włosach.

Ten motocykl ma jeszcze jedną zaletę – jest bardzo wygodny i świetnie wyposażony. Jego prowadzenie nadaje się nie tylko na trasy, ale też do ruchu w mieście.

Honda NT650V Deauville

Źródło: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Jeżeli chcesz podróżować nie tylko po szosach, ale też bardziej wymagających terenach, to pomyśl o motocyklu z kategorii enduro. Jest to świetne połączenie jednośladu szosowego i crossowego. Jednym z flagowych przedstawicieli tego segmentu jest Kawasaki KLE 500. Motocykl jest świetnie wyposażony i nadaje się na bardziej wymagające od ulic trasy. Za 15 000 złotych można kupić bardzo zadbaną wersję, która nie ma przejechanych tysięcy kilometrów.

Pamiętaj, że wadą motocykla jest jego bak. 15 litrów starczy na przejechanie około 400 kilometrów. Zawsze uwzględniaj to przy planowaniu ewentualnych tras.

Na koniec chcemy zaprezentować motocykl turystyczny, którego pojemność wynosi 125 cm3. To Honda Varadero. Ceny najbardziej zadbanych egzemplarzy nie powinny przekraczać 14 000 złotych, choć od tej zasady są wyjątki.

Honda Varadero

Źródło: Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Varadero uważana jest za legendę w tej klasie. Zapewnia naprawdę dynamiczną jazdę i dobre osiągi. Jej małe gabaryty nadadzą się na rozpoczęcie przygody z turystycznym podróżowaniem na motocyklu. Użytkownikom imponują też jego wyposażenie, bardzo niskie spalanie i jakość części eksploatacyjnych.

Jeżeli wybrałeś już swój wymarzony pojazd turystyczny, zorientuj się ile toreb dostaniesz w zestawie i jak drogie są ewentualne nowe. Poszukaj też wygodnego kasku (takiego na kilkaset kilometrów) i ubrań. Po tym wszystkim możesz spokojnie ruszyć w trasę!

Źródło zdjęcia głównego: Wikimedia Commons / CC BY 2.0

One thought on “Motocykle turystyczne – jaki i dlaczego warto kupić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *