Poszczególne niemieckie miasta kojarzyć się nam mogą z różnymi markami samochodowymi. Monachium kojarzy się z BMW, Ingolstadt z Audi, Stuttgart z Mercedesem oraz z Porsche. To właśnie w Stuttgarcie znajduje się nie tylko siedziba Porsche, ale i muzeum poświęcone historii rozwoju marki.
Muzeum Porsche z zewnątrz
Sobota wczesny ranek, zbliżamy się do Porscheplaz i nie mamy wątpliwości, że budynek przed nami to Muzeum Porsche. Budowla naprawdę jest okazała i wyróżnia się na tle innych. Instalacja, na której znajdują się trzy samochodowe dzieła sztuki mówi wszystko – będzie okazale. Poszczególni producenci prześcigają się w architekturze budynków swoich „Mekk”, a budynek Porsche naprawdę robi wrażenie. Jedyna wada Porscheplazu – trochę za mało przestrzeni wokół.
Drogowskazy kierują nas na parking podziemny. Wjeżdżamy. Garaż jest pełen samochodów Porsche wszelkiej maści – są to głównie nowe samochody. To m.in. dlatego, że w muzeum na co dzień działa wypożyczalnia samochodów (cennik). Wchodzimy do muzeum – poza nami nie ma żadnych zwiedzających, jesteśmy właściwie pierwszymi klientami. Wszystko dookoła jest w stylu Porsche – dokładnie wykończone, proste, utrzymane w chłodnej kolorystyce.
Kupujemy bilety i długimi schodami wjeżdżamy do serca budynku, które w całości stanowi muzeum. Struktura budynku jest naprawdę specyficzna, w pewnym sensie wydaje się nam, że ciągle jesteśmy w tym samym pomieszczeniu.
A w środku…
Ponad 100 pojazdów i wiele małych eksponatów znajduje się w Porsche Museum. Panuje wyjątkowa atmosfera. Poza znanymi na całym świecie ikonograficznymi pojazdami, takimi jak 356, 550, 911 i 917, eksponaty obejmują niektóre z wybitnych osiągnięć technicznych profesora Ferdynanda Porsche z początków XX wieku. To właśnie je spotykamy na samym początku. Zanim Ferdynand zajmował się samochodami, tworzył różne rzeczy, m.in silniki.
Zwiedzając możemy zdecydować, czy chcemy dowiedzieć się co było przed 1948 rokiem (przed powstaniem fabryki Porsche), czy od razu przejść do chronologicznej części ukazujący dorobek marki. Postanowiliśmy, że zaczniemy od wystawy opisującej początki istnienia fabryki. Lektor w słuchawce opowiada o idei Porsche, opisuje unikalne motywy i eksponaty. Słuchamy o duchu i pasji, które kierują marką oraz o działaniach oddających hołd firmie a także ludziom stojącym za produktami.
Opisy eksponatów w muzeum początkowo mogą się wydawać bardzo pobieżne, ale dzięki specyficznemu sposobowi ukazywania informacji, m.in. wszechobecnym tabletom dopełniającym informacje, tak nie jest. Dają one możliwość dokładnego zagłębienia się w tematykę. W tabletach w bardzo prosty sposób wytłumaczono, jak coś zostało zrobione oraz w jaki sposób działa, a wizualizacje wraz z oprawą audio-video są bardzo dobrze wykonane i pozwalają zrozumieć wiele rzeczy od podstaw. Sporo pracy zostało poświęcone temu, żeby materiał był naprawdę przystępny zwiedzającemu, co naprawdę pozytywnie zaskakuje. Jedyne, co przeszkadza to dzieci, które biegają i klikają bezmyślnie w tablety.
Parę ciekawostek z muzeum
ale tylko kilka, by nie zdradzać całej wystawy.
1900
W wieku 25 lat Ferdinand Porsche stworzył sensację na „Paris World Fair”, gdzie zaprezentował wyposażony w elektryczną piastę pojazd, zbudowany we współpracy z Lohner Imperial i Royal Coach Factory w Wiedniu. Talent Porsche w dziedzinie elektryki połączony z miłością do samochodów dał światu jeszcze tego samego roku pierwszy samochód hybrydowy – benzynowo-elektrycznie napędzany „Mixte”. Kolejnym osiągnięciem Ferdinanda było zastosowanie jeszcze w tym samym roku w samochodzie napędu na cztery koła oraz hamulca na każdym kole.
1968
Marka Porsche zastąpiła regularny bak z pompą sferycznym zbiornikiem wykonanym z tytanu, pchającym za pomocą ciśnienia paliwo do układu wtryskowego.
1970
Do modelu Porsche 917 wprowadzono perforowane tarcze hamulcowe, takie jak w modelu sportowym 908/03 Spyder. Tym sposobem poprawiono czas i moc reakcji na mokrej powierzchni oraz obniżono masę nieresorowaną, co poprawiło wygodę prowadzenia samochodu.
1994
Specjalnie zaprojektowany na rynek chiński model Porsche Studie C 88, zaprezentowany na Automobile Show w Bangkoku, zyskał taką nazwę ze względu na symbolikę cyfry 8 w Chinach, która uważana jest za cyfrę szczęśliwą. Samochód z 4-cylindrowym boxerem o pojemności 1100 ccm 35-50 kw, 140-165 km/h, w założeniu miał być produkowany za pomocą prostych metod przy jednoczesnym pozostawieniu dobrej jakości oraz bezpieczeństwa prowadzenia. Władze chińskie nie dopuściły jednak zagranicznego producenta do produkcji pojazdu w Chinach.
2001
W modelu 911 GT2 (996) zamontowano ceramiczne tarcze hamulcowe – Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). To pozwoliło zredukować masę nieresorowaną, zwiększyć skuteczność hamowania i znacznie obniżyć zużywalność części.
Jak było?
Podsumowując, muzeum Porsche jest naprawdę wykonane tak, jak samochody marki – jest solidne, ciekawe i minimalistyczne. Porywająca historia i bogata ekspozycja mogą zainteresować nie tylko pasjonatów motoryzacji. W okazałym budynku czuć ducha wartości marki oraz legendy, w dużej mierze dzięki dobrej aranżacji wystawy, która budzi podziw również wśród dzieci oraz kobiet. Krótko mówiąc – robi wrażenie.
Jeśli spokojnie chcemy doświadczyć całej wystawy, na zwiedzanie muzeum powinniśmy przeznaczyć cały dzień; pobieżne zwiedzanie zajmuje parę godzin. Warto też przy okazji odwiedzić fabrykę – jest taka możliwość, lecz wcześniej trzeba zarezerwować termin w dniach od poniedziałku do piątku.
Adres muzeum
Porscheplatz 1
70435 Stuttgart-Zuffenhausen
Przydatne linki
Strona muzeum
Wirtualny spacer Google
Wirtualny spacer na stronie muzeum
Autor wpisu gościnnego
Piotr Bojar
Z pasją do motoryzacji
www.wsteczny.pl/
www.facebook.com/wstecznypl/
www.instagram.com/wstecznypl/
Świetnie napisany materiał naprawdę
Uwielbiam Volkswagen dopinguje nowemu golfowi
Nowy Golf, świetnie się prezentuje! Ciekawe jak za kółkiem;)