Nie zostawiaj zwierzaka w aucie – kampanie, które dają do myślenia

pies w aucie

Temperatura w nagrzanym samochodzie może wynosić aż 60 stopni Celsjusza. Psy się nie pocą, więc są o wiele bardziej narażone na działanie wysokich temperatur. Pozostawienie uchylonej szyby nie pomoże.

Jeśli więc widzisz zwierzaka zamkniętego w rozgrzanym aucie – reaguj. Spróbuj znaleźć właściciela, a jeśli sytuacja tego wymaga od razu wybij szybę i uwolnij psa. Podaj mu wodę.

Pamiętaj, że za narażenie życia zwierzęcia jego właścicielowi grozi do 2 lat więzienia. Jeśli nie wiesz, jak zareagować albo boisz się konsekwencji wybicia szyby, zadzwoń pod 112 i dowiedz się, jakie działania najlepiej podjąć.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat powstało także wiele kampanii i spotów, które uświadamiają właścicielom psów zagrożenia. Oto kilka z nich.

Hot Cars Kill

Jednym z najbardziej znanych przykładów takich akcji jest spot zrealizowany w 2013 roku przez organizację PETA (ang. People for Ethical Treatment of Animals, czyli „Ludzie dla etycznego traktowania zwierząt”). Tytuł „Hot Cars Kill” mówi wprost o tym, że nagrzany samochód może być dla psów śmiertelną pułapką.

Na nagraniu widać mężczyznę, który siedzi w grubym futrze w rozgrzanym samochodzie. Ma on przedstawiać sytuację psa, który we wnętrzu auta nie może się pocić, wachlować ani schłodzić w żaden inny sposób. Spot naprawdę działa na wyobraźnię.

Dogs Die in Hot Cars

Podobny spot nagrała organizacja Dogs Trust w 2014 roku. Na tym filmie widać lodową rzeźbę w kształcie psa, która sukcesywnie topi się od temperatury panującej we wnętrzu auta.

Organizacja zwróciła uwagę, że aż 48% osób uważa, że pozostawienie psa w aucie jest bezpieczne, jeśli po prostu uchyli się szybę. Miejmy nadzieję, że obecnie ta liczba jest zdecydowanie niższa.

Weterynarz dla psów

Akcje uświadamiające przeprowadzają także lekarze weterynarii, w tym Ernie Ward. Siedział on pół godziny w zamkniętym samochodzie na pełnym słońcu. Chociaż szyby były delikatnie uchylone, wnętrze bardzo szybko się rozgrzało. Cała akcja była oczywiście na bieżąco komentowana przez weterynarza, który chciał pokazać właścicielom zwierząt, czym może skończyć się zamykanie ich w aucie.

Dinovite

Również producenci karm, suplementów, witamin czy też akcesoriów dla zwierząt często włączają się w uświadamianie właścicieli psów. Przykładem może być Dinovite, który wypuścił swój spot, pokazujący co dzieje się z psem w rozgrzanym aucie.

A teraz coś z naszego podwórka

Nie gotuj psa

To chyba jedna z pierwszych głośniejszych akcji w naszym kraju. Powstały bardzo charakterystyczne naklejki oraz spot. W przewrotny sposób pokazuje dwie młode dziewczyny, które wyglądają, jakby chciały włamać się do zaparkowanego samochodu. Tak naprawdę jednak próbują z niego wydostać psa.

Mafia dla psa

Ta kampania nie dotyczyła dobrego traktowania psów w ogóle, ale pojawiły się w niej też wzmianki o psach w gorących samochodach. Kampania była bardzo medialna, głównie za sprawą udziału w niej „Rysia z Klanu”, czyli aktora Piotra Cyrwusa. A i towarzyszący mu na planie koledzy również nie byli anonimowi.

Galeria Bałtycka

Czasem do akcji włączają się sklepy i galerie handlowe, zachęcając do zabrania zwierzaka ze sobą, zamiast zostawiania go w rozgrzanym aucie.

Przykładem może być gdańska Galeria Bałtycka, która w 2016 wypuściła specjalny spot, zachęcający do zabrania psa na zakupy. Hasło kampanii brzmiało „Nie musisz chodzić z psem na zakupy, ale warto wiedzieć, że możesz”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *