Na oponach znajduje się wiele różnego rodzaju symboli, które warto znać. Pomogą one nie tylko dobrać odpowiednią oponę do felgi i samochodu, ale także ułatwią dalsze z niej korzystanie. Jak czytać oznaczenia na oponach?
I chociaż mogłoby się wydawać, że są one dość skomplikowane, wcale tak nie jest, co postaramy się za chwilę udowodnić.
Jakie oznaczenia na oponach można znaleźć?
Na oponach umieszczanych jest wiele różnych symboli, z czego najważniejsze to marka (producent opony), oznaczenie rozmiaru i szerokości, nośności, prędkości czy daty produkcji. Do tego dochodzi indeks nośności i prędkości, oznaczenie przydatności opon w okresie zimowym w przypadku opon zimowych i całorocznych, a także informacja o tym, że opona jest bezdętkowa.
Można się w tym wszystkim pogubić, dlatego lepiej przejść po kolei przez poszczególne oznaczenia, by wiedzieć, jak je odczytać.
Jak czytać oznaczenia opon?
Rozmiar
Najczęściej spotykaną kombinacją znaków jest oznaczenie w stylu: 205/55 R16, 175/65 R14, 224/45 R17 czy 205/50 R16. To oczywiście tylko przykłady. Pierwsza liczba w tym zestawieniu oznacza szerokość opony w milimetrach. Kolejna to profil, czyli stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Natomiast „R” z liczbą to średnica felgi. Czyli 205/55 R16 oznacza oponę o szerokości 205 mm, profilu 55%, pasującą na felgi o średnicy 16 cali.
Oznaczenie nośności
Tuż za rozmiarem znajduje się oznaczenie indeksu nośności. To kod liczbowy określający maksymalne obciążenie opony. Przykładowo, liczba 91 oznacza maksymalne obciążenie 615 kg na oponę, a liczba 100 to 800 kg na oponę. W internecie bez problemu można znaleźć tabele pokazujące wszelkie możliwe oznaczenia nośności.
Indeks nośności ma szczególne znaczenie w przypadku aut dostawczych i vanów. Dodatkowo, napisy XL, RF lub Extra Load umieszczane są na oponie o podwyższonej nośności.
Oznaczenie prędkości
Symbol indeksu prędkości oznacza maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać pojazd z maksymalnym obciążeniem. Wyższy indeks prędkości oznacza twardszą mieszankę, z której została wykonana opona. Powinien być on dobrany do osiągów samochodu.
Co oznaczają poszczególne litery?
- C – maksymalna prędkość do 60 km/h
- D – 65 km/h
- E – 70 km/h
- F – 80 km/H
- G – 90 km/h
- J – 100 km/H
- K – 110 km/h
- L – 120 km/h
- M – 130 km/h
- N – 140 km/h
- P – 150 km/h
- Q – 160 km/h
- R – 170 km/h
- S – 180 km/h
- T – 190 km/h
- U – 200 km/h
- H – 210 km/h
- V – 240 km/h
- W – 270 km/h
- Y – 300 km/h
- ZR(Y) >300 km/h
- ZR >240 km/h
Indeks nośności i prędkości występują razem. Należy pilnować, aby nie instalować na jednej osi auta opon różniących się tymi parametrami.
Data produkcji
Informacja o dacie produkcji opony to kolejny ważny element, który powinien się na niej znaleźć. Zawarta jest w kodzie rozpoczynającym się od liter DOT. Tydzień oraz rok produkcji ukryte są w czterech ostatnich cyfrach tego kodu. Przykładowo, 1218 oznacza, że opona została wyprodukowana w 12. tygodniu 2018 roku.
Warto pamiętać, że według wytycznych Polskiego Komitetu Normalizacji oponę uważa się za nową i w pełni wartościową do trzech lat od daty jej produkcji. Oczywiście pod warunkiem, że była przechowywana we właściwych warunkach, czyli pionowo, a zmiana punktu podparcia miała miejsce nie rzadziej niż co 6 miesięcy.
Ciśnienie
Każda opona powinna mieć oznaczenia maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia. Wartość tę poprzedza napis Max Inflation (albo jedynie MAX), a podawana jest ona w jednostkach PSI lub kPa.
Obciążenie
Zazwyczaj obok maksymalnego ciśnienia umieszcza się oznaczenie pokazujące maksymalne dopuszczalne obciążenie. Przy nim znajduje się napis Max Load.
Oznaczenia opon zimowych
Opony zimowe posiadają dodatkowe oznaczenia, które informują o lepszych osiągach w warunkach zimowych.
Oznaczenie M+S (Mud + Snow, ang. błoto + śnieg) informuje, że opona posiada bieżnik, który może sobie radzić ze śniegiem i błotem. Oznaczenie 3 PMSF (Peak Mountain Snow Flake) oznacza opony opracowane do jazdy w warunkach zimowych potwierdzone testami.
Inne oznaczenia na oponach
Na oponach mogą też znaleźć się inne oznaczenia, często zależne także od producenta. Opony bezdętkowe oznaczone są słowem „Tubeless” lub skrótem TL. „Run on Flat” oznacza, że opona nie potrzebuje specjalnej felgi w przypadku opon Goodyear i Dunlop, ale już Continental oznacza to samo jako „SSR” (Self Supporting Runflat).
Dodatkowe naklejki z oznaczeniami na oponach
Każda opona wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku i sprzedawana w Unii Europejskiej musi być zaopatrzona w specjalną naklejkę umieszczaną na bieżniku. Na etykiecie znajdują się informacje na temat ekonomiczności, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu wytwarzanego przez oponę podczas jazdy.