Paliwa alternatywne, czyli co możemy wlać do baku?

paliwa alternatywne samochod

Ekologia i troska o dobro środowiska wkracza w coraz więcej dziedzin naszego życie. Podobnie rzecz ma się z rynkiem motoryzacyjnym. Słyszeliście o paliwach alternatywnych?
Ich głównym celem jest uniezależnienie się od surowców jak gaz ziemny czy ropa, których kiedyś może zabraknąć.  Zamiast więc wlewać do baku swojego samochodu benzynę bezołowiową i olej napędowy, powstaje coraz więcej metod alternatywnych, które pomagają dbać o środowisko.

Wiele z tego typu rozwiązań jest obecnie dopiero w fazie testów. O większości pewnie nawet do tej pory nie słyszeliście albo w ogóle nie utożsamiacie ich z paliwami alternatywnymi.

Do znanych nam paliw alternatywnych zaliczamy m.in.:

  • biodesel
  • bioalkohol (metanol, etanol, butanol),
  • paliwo z odpadów (RDF),
  • chemicznie magazynowaną energię elektryczną (baterie i ogniwa paliwowe),
  • wodór,
  • metan i biogaz ze źródeł odnawialnych,
  • olej roślinny,
  • propan i inne produkty biomasy.

Większość z nich jest jednak używana głównie w przemyśle.

Paliwa alternatywne w samochodach

W przypadku samochodów poruszających się dzięki paliwom alternatywnym mówimy głownie o LPG (Liquified Petroleum Gas, czyli skroplony gaz ropopochodny) i biopaliwach.

Instalacje LPG są popularne od wielu lat, ale nie za sprawą bycia bardziej ekologicznym, a tańszymi od benzyny i oleju napędowego. W dodatku jest to rozwiązanie bardzo wygodne, ponieważ LPG można tankować praktycznie na każdej stacji benzynowej. Jest to rozwiązanie wygodne i bardzo powszechne.

 

LPG
butle z gazem LPG, źródło: Wikimedia Commons / ProjectManhattan / CC BY-SA 3.0

Jest też inny rodzaj gazu, stosowany do napędzenia samochodów – CNG (Compresed Natural Gas – sprężony gaz ziemny). Emisja zanieczyszczeń jest ok. 3 razy mniejsza w porównaniu z silnikami zasilanymi olejem napędowym. To rozwiązanie nie cieszy się dużym zainteresowaniem, a liczba stacji mających w swoim asortymencie gaz ziemny jest niewielka.

Biopaliwa powstają z organicznych źródeł, np. zbóż, roślin oleistych czy ziemniaków, czyli z tzw. biomasy. Na rynku już od wielu lat dostępne są silniki napędzane biobenzyną, czyli połączeniem bioetanolu i benzyny (E85). Napędzane nim mogą być tylko auta, których silniki wyposażono w system FlexiFuel. Różnią się od tych klasycznych modyfikacją gniazd zaworów, które muszą być wykonane z utwardzonych materiałów (ponieważ bioetanol powoduje m. in. większą podatność na korozję). Zmodyfikowany musi być także zapłon, a blok silnika powinien być wyposażony w podgrzewanie, pracujące przy temperaturach poniżej -15° C.

Kolejnym rozwiązaniem stosowanym w samochodach jest metanol, zmieszany w odpowiednich proporcjach z wodą. Największym na świecie producentem tego typu rozwiązania jest duńska firma SerEnergy.

Ile to kosztuje?

Seryjnie produkowane samochody nie mają konstrukcji silników dostosowanych do korzystania z paliw alternatywnych. Ich stosowanie może skończyć się zatarciem silnika i koniecznością wydania dość dużej kwoty na naprawy.

Na szczęście wielu producentów ofertuje samochody z fabryczną instalacją LPG, co już na starcie obniża koszty eksploatacji. Coraz większą popularnością cieszą się także napędy hybrydowe, czyli łączące w sobie silnik spalinowy oraz elektryczny. Co prawda są to modele droższe od tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi, ale w ich przypadku zużycie paliwa utrzymuje się średnio na poziomie 3-4 litrów na 100 km

Ale nie tylko paliwa

Alternatywne paliwa to jednak nie jedyny kierunek, którym idą producenci samochodów. Coraz popularniejsze stają się pojazdy elektryczne oraz napędzane wodorem.

Samochody elektryczne to obecnie największy trend w motoryzacji. Praktycznie każdy większy producent prezentuje swoją wersję pojazdu napędzanego na prąd. Największym wyzwaniem są dwie rzeczy – zasięg, który auto może osiągnąć na w pełni naładowanym akumulatorze oraz czas naładowania akumulatora (oraz jego koszt).

 

samochod elektryczny

 

Zwolennicy proekologicznych rozwiązań mają jednak pewne zastrzeżenia do tego typu samochodów. Zwracają uwagę na to, że zużyte akumulatory też trzeba w jakiś sposób zutylizować. Wydaje się jednak, że rozwiązanie tego problemu to tylko kwestia czasu. Nissan ostatnio zaprezentował projekt Reborn Light, który zakłada produkowanie oświetlenia ulicznego ze zużytych akumulatorów z Nissana Leaf. Niedługo podobnym tropem wyruszą pewnie inni producenci.

Silniki napędzane wodorem są nadal w fazie testów, więc nie do końca jesteśmy w stanie oszacować koszty korzystania z tego rozwiązania. Ale to, co wiemy na pewno to fakt, podczas spalania wodoru powstaje wyłącznie woda. A brak dodatkowych zanieczyszczeń może sprawić, że dbający o ekologię kierowcy pokochają to rozwiązanie.

Warto też wspomnieć o idei wykorzystania energii słonecznej do zasilania pojazdów. Jest ona dość nowa, ale ze względu na duże nakłady finansowe, jakie należy ponieść, jest technologią przyszłości. Pojazdy napędzane w ten sposób są nadal w fazie modeli i prototypów.

Czy paliwa alternatywne mają sens?

Produkcja paliwa alternatywnego to dość młoda gałąź przemysłu. W Polsce obecnie prawie 90% paliwa alternatywnego produkowane jest na potrzeby cementowni. Samochody elektryczne stanowią na razie tylko ułamek pojazdów na  naszych drogach, chociaż ustawa o elektromobilności może powoli to zmienić. Zakłada ona m.in. ustalenie tzw. stref czystego transportu, w których poruszać będą mogły się wyłącznie samochody elektryczne i wodorowe. Auta te mają być także zwolnione z opłat za parkowanie w centrach miast. A to tylko kilka z proponowanych ułatwień.

Czy mamy więc szansę całkowicie zastąpić paliwa i ropę? Pewnie tak, ale nie w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat.

2 thoughts on “Paliwa alternatywne, czyli co możemy wlać do baku?

  1. I bardzo dobrze, że wszystko idzie w stronę ekologii. Skoro zmieniają się trendy w produkcji energii, to tym bardziej powinny się zmienić także rodzaje paliw, jakimi napędzamy swoje samochody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *