Pasek klinowy – niepozorna część o wielkim znaczeniu!

pasek klinowy

Na odpowiednią pracę samochodów wpływ ma wiele niezbędnych elementów. Jednym z nich jest pasek klinowy, który napędza kluczowe elementy osprzętu auta. Czym są, jak działają i jakie są ich najpoważniejsze usterki? Podpowiadamy!

Pasek klinowy montowany jest zarówno w autach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Musisz wiedzieć, że bez tego elementu za daleko nie zajedziesz, więc warto dbać o jego regularną wymianę i odpowiednią eksploatację. Zanim jednak dojdziemy do kwestii awaryjności paska, sprawdź czym jest i jak funkcjonuje!

Alternator lub więcej części

W konstrukcji pasek klinowy jest wyjątkowo prosty. To element o trapezowym przekroju, który składa się z warstwy nośnej (czyli stalowych i wzmocnionych linek, odpornych na działanie siły), podatnej (tu głównym składnikiem jest guma lub kauczuk) oraz tkaninowo-gumowej, która okala całą część i jest owinięta taśmą płócienną lub korbową. Z tego powodu mniej zorientowani w motoryzacji kierowcy mogą myśleć, że pasek klinowy to w całości tworzywo gumowe. 

Powyższe elementy budowy sprawiają, że pas jest mocny, giętki i przyczepny, a przy okazji nierozciągliwy. To ważne, bo zadania jakie ma wykonywać polegają na ciągłej przyczepności do innych części w samochodzie. 

Najłatwiej opisać funkcję paska mówiąc, że służy on do napędzania. Dzięki niemu działa wiele elementów takich jak alternator (główna część działająca dzięki paskom), pompa wody i klimatyzacja. Zerwanie paska skutkuje najczęściej unieruchomieniem samochodu, gdyż to właśnie on przekazuje energię z silnika na kolejne podzespoły. 

Warto dodać, że we współczesnych samochodach stosuje się napęd serpentynowy. Jego praca polega na działaniu jednego paska, który napędza szereg elementów (wspomnianych wyżej).

Rodzaje pasków klinowych

Wśród kierowców powszechna jest wiedza dotycząca istnienia paska klinowego, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że występuje w różnych rodzajach. W starszych samochodach działa pasek wieloklinowy. Pracuje on swoimi bocznymi krawędziami. Jego funkcjonowanie zależy więc od ich stanu. W momencie zużycia nadaje się do wymiany.

Auta nowsze posiadają już pasek wielorowkowy. To element, którego powierzchnia w całości przylega do kół pasowych. W ten sposób pracuje dłużej, ciszej i efektywniej. Pamiętaj jednak, że zarówno pasek wieloklinowy jak i wielorowkowy to części eksploatacyjne, które ulegają zużyciu. Serwisy sugerują wymianę ich po przejechaniu od 30 000 kilometrów do maksymalnie 4 lat!

Pasek klinowy piszczy, czyli…

…jego żywotność zbliża się ku końcowi, słabo funkcjonują koła pasowe lub został źle zamontowany. Przeanalizujmy każdy z tych wariantów.

Wyeksploatowany element ma gorsze właściwości tarcia (spotęgowane najczęściej zimą lub przy deszczowej pogodzie). Luz między paskiem a kołem sprawia, że ten zaczyna piszczeć. Jeżeli pasek jest zniszczony to jego piszczenie zwiększa się wraz z obciążeniem alternatora (np. przy włączeniu radia, klimatyzacji i innych elektrycznych funkcji samochodu).  W późniejszym stadium pasek piszczy praktycznie przez cały czas.

Pamiętaj, że pisk paska nie zawsze świadczy o zużyciu. Niekiedy może być po prostu źle zamontowany. Ważne jest tu napięcie elementu, które powinno wynosić od 5 do 15mm. Gdy pojawia się luz, to pasek klinowy zaczyna się odzywać. Innym objawem jest np. słabiej ładujący alternator. 

Co ciekawe, winą za pisk spod maski może być też zużyte koło pasowe napędzanej części. Wyślizgane koła prowadzą oczywiście do zerwania paska. Podobnie jak wcześniej wymienione usterki.  Co dzieje się w takim przypadku? Jeżeli pasek napędzał tylko alternator, to możesz spróbować dotrzeć do warsztatu. Napędzanie pompy chłodzenia oznacza całkowity postój, bo silnik szybko się zagotuje. W skrajnych przypadkach pasek klinowy może zostać wciągnięty przez rozrząd, ale to staje się rzadko. 

Wymiana paska to niewielki koszt. Ceny tego elementu oscylują w granicach 50 złotych. Napinacze to cena około 200 złotych. Ze względu na to warto cyklicznie wymieniać część, aby zawsze cieszyć się sprawnym samochodem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *