Pisk przy hamowaniu – co Twój samochód próbuje Ci powiedzieć?

światła hamowania

Nikt nie lubi, kiedy jego auto zaczyna wydawać dziwne dźwięki. Zwłaszcza jeśli te dźwięki dochodzą z układu hamulcowego. Powodów może być wiele. Piszczące hamulce najczęściej oznaczają konieczność wizyty w serwisie, ale czasem można sobie z tym poradzić samodzielnie.

Nie da się jednoznacznie określić przyczyny, która powoduje, że da się słyszeć pisk przy hamowaniu. Zwłaszcza, że odpowiadać za to mogą zarówno klocki hamulcowe, jak i tarcze czy zaciski. Powodów może być naprawdę wiele – od tych prozaicznych, jak zużycie materiału czy zwykłe przegrzanie, do nieco bardziej poważnych, które mogą zagrażać naszemu bezpieczeństwu. W niektórych sytuacjach piszczenie hamulców może być czymś zupełnie normalnym. Zatem po kolei.

Piszczące klocki hamulcowe

piszczące hamulce w samochodzie

Klocki montowane w samochodach różnią się swoją budową. Najcichsze zazwyczaj są te wykonane z mieszanki ceramicznej. Klocki półmetaliczne plasują się w środku skali, podczas gdy najgłośniejsze są klocki metaliczne, wykorzystywane głównie w autach sportowych. Klocki te przyzwyczajone są do wyższych temperatur, więc zanim się dotrą i rozgrzeją, mogą hałasować bardziej. Dlatego panuje powszechne przekonanie, że hamulce w sportowych wozach wręcz powinny piszczeć.

Jeśli klocki hamulcowe zaczynają niepokojąco piszczeć, może to oznaczać konieczność ich wymiany, ponieważ zużyła się już okładzina. Producenci specjalnie konstruują w ten sposób klocki, by pisk był sygnałem dla kierowcy o konieczności wizyty w serwisie. 

Czasem piszczenie może być spowodowane przez zabrudzenia klocków hamulcowych, o które nietrudno podczas codziennej jazdy. Jeśli tylko to jest przyczyną piszczenia, możemy spróbować klocki wyczyścić i nasmarować, a dźwięk powinien zniknąć.

Jeśli zaś klocki były wymieniane całkiem niedawno i nie ma możliwości, by już się zużyły, być może po prostu poluzowały się ich mocowania. Poprawienie ich, dociśnięcie i dokręcenie powinno rozwiązać problem.  

Da się też bez wymiany

Producenci układów hamulcowych proponują dwa rozwiązania, które mogą pomóc pozbyć się pisków klocków hamulcowych bez konieczności ich wymiany.

Pierwszym sposobem są dodatkowe nakładki antywibracyjne, które montuje się między klocek a tłoczek zacisku. Drugim jest specjalna pasta montażowa, której grubą warstwę nanosi się na całą powierzchnię płytki nośnej klocka hamulcowego. Powinno nią zostać pokryte każde miejsce, gdzie płytka ma styczność z tłoczkiem lub obudową zacisku.

Dodajmy, że nie warto odkładać wymiany klocków hamulcowych. W przeciwnym wypadku zużyte klocki mogą zniszczyć tarcze, które zazwyczaj mają znacznie większą od nich trwałość.

Kiedy piszczą tarcze hamulcowe…

tarcze hamulcowe

Uszkodzeniu mogą także ulec tarcze hamulcowe, które w trakcie hamowania, kiedy dociskane są do nich klocki, nagrzewają się. Może dojść do ich przegrzania, a wtedy na tarczach zbiera się cementyt. Jest to bardzo twardy osad, który nie dość, że mniejsza efektywność hamowania i wydłuża drogę zatrzymania, to dodatkowo wywołuje piski.

Kolejnym powodem piszczenia tarcz hamulcowych mogą być współśrodkowe rowki, które się na nich znajdują. Powodują one, że powierzchnia rzeczywistego styku jest mniejsza niż powierzchnia klocków hamulcowych. Jeżeli klocki stykają się częścią roboczą tarczy, na której są współśrodkowe rowki, to powierzchnia ich rzeczywistego styku jest mniejsza niż płaszczyzna klocków hamulcowych.  

Rowki pojawiają się także na tarczach, które zaatakowała rdza. Kiedy wystąpi takie zjawisko, najlepiej jest wymienić tarcze razem z klockami. Naprawianie takich uszkodzeń nie będzie ani efektywne, ani tym bardziej bezpieczne.

Jeszcze jedną przyczyną piszczenia tarcz hamulcowych może być ich zwichrowanie, na przykład wskutek niewłaściwego montażu. To również wywołuje konieczność wymiany tarcz na nowe.

Piszczące hamulce bębnowe

Hamulce bębnowe piszczą najczęściej wtedy, gdy pojawia się w nich korozja. Piszczenie zazwyczaj spowodowane jest przez mechanizm samoregulacji luzów szczęk. Są na to dwa rozwiązania. Pierwsze to wymiana kompletu hamulców na nowe. Druga opcja to zakup zestawu naprawczego – to rozwiązanie będzie na pewno tańsze, ale nie aż tak efektywne.

Nie jesteś w stanie samodzielnie dojść przyczyny piszczenia hamulców? Jak najszybciej udaj się do serwisu, by samochód zdiagnozował profesjonalista. Nie warto ryzykować, kiedy chodzi o bezpieczeństwo! 

One thought on “Pisk przy hamowaniu – co Twój samochód próbuje Ci powiedzieć?

  1. Ciekawy wpis. Nigdy nie zastanawiałem się nad tym, czemu pojawia się pisk przy hamowaniu, a tymbardziej nie przypuszczałem, że można go rozłożyć na trzy poszczególne elementy. Człowiek uczy się całe życie 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *