Poduszka powietrzna – klucz do Twojego bezpieczeństwa

poduszka powietrzna

Poduszka powietrzna, to od jakiegoś czasu standardowy element wyposażenia auta. Ilość ochronnych elementów waha się od 12 do 16, w zależności od modelu i rocznika. Warto więc znać zasady działania poduszek powietrznych, aby w razie ewentualnej usterki wiedzieć jakie działania podjąć.  

Poduszki powietrzne to element, którego celem jest amortyzowanie uderzeń o jakikolwiek element pojazdu. Wbrew powszechnej opinii, nie jest to wcale standardowa „poduszka”. Jej zdecydowanie większa część jest specjalnie ukształtowanym workiem, wypełnionym specjalistycznym gazem. Jak działa taki element?

Działanie i budowa poduszki powietrznej

Każda poduszka składa się z trzech podstawowych elementów. Pierwszy to układ uaktywniający, na który składa się czujnik poduszki powietrznej i cyfrowy układ mikroprocesorowy. To jego reakcja powoduje proces „wybuchu” miękkiego elementu. Czujniki reagują na uderzenia, a procesor sprawdza, czy urządzenie powinno zadziałać (to ochrona przed wybuchem poduszki np. przy małej kolizji, albo stłuczce). Czujnik ma też aktywować odpowiednie poduszki (dostosowane do zagrożenia) i zareagować w przeciągu kilku tysięcznych sekundy po zderzeniu.

Jeżeli procesor wyśle sygnał, to rozpoczyna się drugi etap – napełnianie. Swoją pracę zaczyna generator gazu, który składa się z zapalnika i stałego paliwa. Wytwarzany gaz dynamicznie napełnia elastyczny worek – zwany właśnie poduszką. Składa się on z tkaniny nylonowo bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym. Musi być wytrzymała na tyle, żeby przebić miejsce przechowywania, ale jednocześnie nie zranić kierowcy lub pasażerów.

W momencie uderzenia osoba naciskająca na worek sprawia, że gaz z niego wylatuje. To powoduje efekt amortyzacji. Co ciekawe, rozmiary poduszek powietrznych są odgórnie przyjęte. Kierowca ma mniejszą, a pasażer trochę większą część ochronną.

Czym jest kontrolka poduszek powietrznych i dlaczego się świeci?

Na tablicy rozdzielczej jest wiele kontrolek, ale niektóre nie powinny się świecić. Należy do nich kontrolka poduszek powietrznych, alarmująca o złym stanie układu.

Na początku musimy zaznaczyć, że ewentualny alarm związany z zapaleniem kontrolki powinien być od razu sprawdzony. Złe działanie poduszek powietrznych może nie tylko zawieść w czasie wypadku, ale też go spowodować. Wystarczy, że poduszka wybuchnie w nieodpowiednim momencie i tragedia gotowa.

Dlaczego kontrolka poduszek powietrznych się świeci? Przyczyn może być wiele. Niekiedy airbagu po prostu nie ma. Zdarza się to w starszych i używanych autach, których wypadkowa historia budzi zastrzeżenia. Przyczyną może być też źle funkcjonujący czujnik lub mikroprocesor, odłączony kabel sterujący lub brak dobrze funkcjonującego czujnika osób w pojeździe, tzw. maty obecności pasażera.

wymiana poduszek powietrznych

Wymiana poduszek powietrznych – kiedy?

Pamiętaj, że poduszki powietrzne to produkt jednorazowego użytku! Raz wybity airbag nie nadaje się do „nabicia”. Niektórzy „fachowcy” próbują wkładać zużyte wkłady do środka, ale podczas kolizji takie rozwiązanie na pewno nie zadziała. Konieczna jest więc  wymiana poduszek. Podobnie dzieje się, jeżeli te wyskoczyły bez powodu lub komputer sterujący pokazuje, że nie są w stanie spełniać swoich funkcji.

Podstawową czynnością jest oczywiście zmiana worka. Dodatkowo specjalista (nie wykonuj tej naprawy sam) powinien zmienić pasy i zapinacze. Konieczna jest kontrola stanu czujników. Na koniec pozostają względy estetyczne –  od zniszczeń zależy, czy konieczna jest wymiana całej deski rozdzielczej czy wstawienie specjalnej maskownicy.

Uwaga! Nie kupuj używanych poduszek. Te zazwyczaj biorą są z samochodów-złomów, nieznanego pochodzenia. Mogą wylecieć w najmniej odpowiednim momencie. Co więcej – na poduszkach nie można oszczędzać. Tu zakupy powinieneś robić tylko w autoryzowanym serwisie obsługi (ASO). Zamienniki mogą, ale nie muszą zadziałać.

Naprawa poduszek powietrznych – warto?

Rozróżniamy dwa typy uszkodzeń airbagów. Pierwszy związany jest z samym systemem. Ten można naprawić. Jeżeli masz uszkodzony czujnik lub komputer to wyspecjalizowane serwisy są w stanie podjąć się działania, jakim jest uratowanie elementu. Właściwie na tym możliwości się jednak kończą.

Uszkodzony lub raz wystrzelony worek nie nadaje się do naprawy. To bardzo ważne, bo ryzykując próby „renowacji” ryzykujesz życiem swoim i współpasażerów. Podobnie sprawa ma się z matą wyczuwającą obecność pasażera. Ta również powinna zostać wymieniona na nową.

Po każdej ingerencji w układ powinieneś udać się do diagnosty, aby skontrolował stan poduszek na aparaturze komputerowej. Tylko to pozwoli ci na radość z komfortowej i bezpiecznej jazdy. Szerokiej drogi!

Źródło obrazka wyróżniającego: wikimedia commons / CC BY 4.0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *