Rodzaje układów zawieszenia w samochodach

zawieszenie w samochodzie

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, łączący koło z konstrukcją auta. Wraz z rozwojem motoryzacji, inżynierowie wymyślali kolejne typy zawieszenia, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jakie są najpopularniejsze rodzaje układów zawieszenia?

Z upływem czasu powstawały kolejne rodzaje zawieszeń, ale funkcja każdego jest taka sama – ma połączyć koła z resztą samochodu. W jaki sposób działa układ, który jest jednym z kluczowych w aucie?

Po co jest zawieszenie samochodu?

W zawieszeniu nie wystarczy trwale umocować czterech opon z podwoziem. Różne sytuacje na drogach wymogły od producentów motoryzacyjnych innowacyjne rozwiązania stosowane w pojeździe.

To dlatego zawieszenie samochodu odpowiada za prowadzenie koła. Element musi być stabilny i słuchać się kierowcy. W tym celu montowane są wahacze czy drążki. Z jednej strony ta część zawieszenia musi być odporna np. na wjeżdżanie w dziury, a jednocześnie części te nie mogą zbyt mocno blokować sterowności auta.

Poza tym układ odpowiada również za resorowanie i amortyzowanie auta. Ma to wpływ na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Stąd w twoim samochodzie pojawiły się amortyzatory i sprężyny. Jazda z uszkodzonymi elementami może być bardzo groźna.

Jakie są rodzaje zawieszenia w samochodach?

Rozwój motoryzacji sprawił, że zawieszenie dzieli się na wiele typów. Rodzaje zawieszenia w samochodach mogą być klasyfikowane np. pod względem budowy. 

Zawieszenie zależne, zawieszenie niezależne i półzależne

Zawieszenie zależne to tzw. sztywny most. Oznacza to, że ruch jednego koła na osi wpływa na drugie. Zawieszenie niezależne działa odwrotnie. Ruch jednego koła nie wpływa na drugie. Typ ten wykorzystuje popularna kolumna MacPhersona, która instalowana jest np. w samochodach sportowych. Pozwala ona na zaoszczędzenie sporej ilości miejsca, przeznaczonego np. na silnik. Półzależny typ to natomiast rozwiązanie pośrednie. Koło wpływa na drugie tylko w niewielkim stopniu. W takim zawieszeniu stosuje się belkę skrętną.

Powyżej wymienione są najpopularniejszymi typami zawieszenia w motoryzacji. Producenci cały czas rozwijają jednak swoje wynalazki i proponują inne rozwiązania.

Zawieszenie hydrauliczne i pneumatyczne

Widziałeś kiedyś skaczące samochody na hiphopowych teledyskach ze Stanów Zjednoczonych? Ich działanie to zawieszenie hydrauliczne. Pozwala na regulację wysokości zawieszenia samochodu dzięki siłownikom hydraulicznym, montowanym w samochodzie. Siłowniki te zastępują standardowe amortyzatory.

Zawieszenie hydropneumatyczne wykorzystują natomiast np. auta marki Citroen czy Renault. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz swobodnie obniżać i podnosić konstrukcję auta, dostosowując je do warunków na drodze. Jest to połączenie rozwiązań hydraulicznych i pneumatycznych.

Jest też układ, który do działania wykorzystuje wyłącznie powietrze i ciśnienie. Zawieszenie pneumatyczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie w autach wyższej klasy. Pozwala na skuteczną eliminację nawet najmniejszych wstrząsów i wibracji. Nowoczesne zawieszenie pneumatyczne poprzez komputer odczytuje prędkość i warunki drogowe, a następnie sprawia, że auto staje się bardziej miękkie lub twarde. Znajdziesz je w autach takich marek jak BMW, Audi czy Mercedes.

Dbaj o swoje zawieszenie!

Pamiętaj, że niezależnie od tego, jaki typ zawieszenia ma twój samochód, musisz dbać o cały układ. Wpływa on znacząco na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzone zawieszenie sprawi, że auto nie przejdzie okresowego przeglądu diagnostycznego. W skrajnych przypadkach awaria może spowodować nawet urwanie koła.

Wymieniaj więc elementy wskazane przez diagnostę, obserwuj auto w drodze i nasłuchuj ewentualnych podejrzanych dźwięków. To sposób na spokojną i bezpieczną jazdę!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *