Historia i znaczenie logo marek samochodowych cz. 2

stary citroen

Przedstawiamy Wam kolejną siódemkę najbardziej znanych logo marek samochodowych.

Mijamy te symbole codziennie – ale czy wiemy, jaka jest ich historia i pochodzenie? Skąd gwiazdy w logo Subaru? Jakie powiązania ma znak Ferrari z włoskim pilotem Francesco Baraccą – bohaterem I Wojny Światowej? Czy wiesz, że pierwsze logo Volkswagena wzorowane było na swastyce?

Przeczytaj nasz artykuł!

 

Część 1: Alfa Romeo, Chevrolet, Ford, Mazda, Opel, Skoda
Część 3: BMW, Fiat, Lamborghini, Mitsubishi, Renault, Volvo

 

Audi

audi logo

źródło: Boro Jovic / flickr.com / CC BY-SA 2.0

 

Początki marki Audi sięgają 1899 roku, kiedy to August Horch założył w Kolonii firmę Horch & Cie. Pierwotnie zajmowała się ona produkcją samochodów luksusowych a jej modele odnosiły wiele sukcesów w sportach motorowych. Niestety, konflikt z zarządem, rosnące koszty działalności i niemożność znalezienia nowych inwestorów wymusiły na Auguście opuszczenie firmy. W 1909 roku otworzył kolejne przedsiębiorstwo motoryzacyjne – August Horch Automobilwerke GmbH, które… nie dostało pozwolenia sądowego na posługiwanie się nadaną mu nazwą. Ponieważ Horch nie mógł wykorzystać swojego nazwiska w nazwie firmy, syn zaproponował mu jego łaciński odpowiednik (Horch, czyli „słuchaj” to po łacinie audi).

Po zakończeniu I Wojny Światowej, Horch odszedł z firmy i przeprowadził się do Berlina, gdzie pracował jako rzeczoznawca samochodowy. Audi zaś, ze względu na wybuch wielkiego kryzysu gospodarczego, połączyło się z trzema innymi przedsiębiorstwami samochodowymi: DKW, Wenderer oraz Horch. W 1932 roku utworzyły one markę Auto Union, której logo przyjęło doskonale znaną nam postać czterech połączonych ze sobą okręgów. Nie miały one nic wspólnego z olimpiadą, lecz symbolizowały fuzję tych czterech firm. Późniejsze losy „członków” tego projektu były burzliwe a samo logo pozostało przy Audi – w formie, która przez te ponad 80 lat nie uległa praktycznie żadnym zmianom.

 

Citroen

Citroen logo

 

źródło: JoseZugasti / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

 

Nazwę „Citroen” wymyślił Barend Limoenman, dziadek późniejszego założyciela koncernu, Andre Citroena. Nazwisko rodowe wzięło się z handlu egzotycznymi owocami, którym zajmowała się rodzina Limoenmanów. Gdy rodzina porzuciła to zajęcie i zaczęła trudnić się diamentami i jubilerstwem, Andre zmienił nazwisko na bardziej wyrafinowane, a zarazem nawiązujące do rodowego – Citroen.
Nazwisko rozsławił Andre – pilny i zdolny student wydziału inżynierii na francuskiej École Polytechnique, następnie przedsiębiorca, który w 1919 roku założył fabrykę samochodów Citroen. Zanim jednak do tego doszło, ze względu na trudną sytuację finansową, trafił do francuskiej armii. Będąc w wojsku, miał okazję odwiedzić Polskę (pochodziła stąd jego mama Masza), gdzie zrodziły się jego wielkie, motoryzacyjne plany. Konkretniej mówiąc, podczas wizyty w jednej z łódzkich fabryk zajmujących się produkcją tekstyliów, zainteresowała go technologia kół zębatych o daszkowym uzębieniu (w Polsce były wykonywane z drewna). Postanowił wykupić odpowiedni patent, by powrocie do kraju ulepszyć technologię kółka – dając początek stalowym kołom o daszkowym uzębieniu. Było dla niego jasne, że symbolem jego przedsiębiorstwa musi zostać podwójne zazębienie daszkowe.
Logo Citroena początkowo było utrzymywane w barwach żółto-niebieskich. Na zmianę zdecydowano się dopiero w latach 80. XX wieku, kiedy to pojawiła się bardziej nowoczesna i stylowa czerwień oraz srebro.

 

Ferrari

ferrari logo

źródło: lucasoptura / flickr.com / CC BY 2.0

 

Firma powstała z miłości do wyścigów, choć początkowo nic nie wskazywało na to, że jej założyciel – Enzo Anselmo Ferrari – zostanie kierowcą wyścigowym i konstruktorem samochodowym. Wcześniej chciał bowiem zostać śpiewakiem operowym. Jego zainteresowania uległy radykalnej zmianie dopiero po pierwszej wizycie na bolońskim torze wyścigowym, kiedy to miał okazję oglądać zwycięski wyścig Felice Nazzaro. Symboliczny jest również wybór logo dla firmy Ferrari. Nawiązuje ono do podziwianego przez Enzo, Francesco Baracca – najskuteczniejszego włoskiego pilota I WŚ. Gdy jego samolot został zestrzelony, Ferrari odwiedził z kondolencjami jego rodzinę. To wtedy doradzono mu, by wykorzystał w logo czarnego konia stojącego na tylnych nogach, który widniał również w osobistym godle Francesca. Swoją drogą, koń jest we Włoszech postrzegany jako symbol szczęścia.

 

Mercedes

mercedes logo

źródło: Leonid Mamchenkov / flickr.com / CC BY 2.0

 

Trójramienna gwiazda wpisana w okrąg – to niesamowite, że tak prosty symbol kojarzy się dziś od razu z jedną konkretną, znaną na całym świecie firmą. Symbol ten wymyślił jeden ze współzałożycieli Mercedesa, Gottlieb Daimler. Legenda głosi, że dorysował on na zdjęciu rodzinnego domu gwiazdę, a następnie obiecał żonie, że wzejdzie ona nad jego koncernem, zapewniając im szczęście i dobrobyt. Logo ma jeszcze jedno, zapomniane dziś znaczenie. Otóż trzy ramiona gwiazdy wskazują trzy obszary produkcji, w których miała się specjalizować firma: samochody, samoloty oraz łodzie.

Warto podkreślić, że w początkowych latach stosowano cały napis „Mercedes”, trójramienna gwiazda po raz pierwszy pojawiła się na pojazdach Mercedesa w 1909 roku. Gwiazda pierwotnie była złocista, później czarna i biała, a od 1989 roku pozostaje nieprzerwanie srebrna.

 

Peugeot

peugeot logo

źródło: Tim Dobbelaere / flickr.com / CC BY-SA 2.0

 

Historia marki Peugeot liczy już ponad 200 lat. Najpierw zajmowała się produkcją młynków do kawy, później także rowerów. Wnuk jej założyciela, Armand Peugeot, zdecydował się na przebranżowienie firmy w 1889 roku, i tak o to weszła ona do branży samochodowej. Już od połowy XIX wieku jej logotypem jest nieprzerwanie lew, który pojawia się również w herbie miasta Sochaux i regionu Franche-Comte, gdzie założono firmę Peugeot. Przez te półtora wieku lew przeszedł oczywiście wiele przemian; wizerunek lwa, jaki znamy z dzisiejszych Peugeotów wykorzystywany jest od 1976 roku.

 

Subaru

subaru logo

źródło: Dale Gillard / flickr.com / CC BY 2.0

 

Sześć gwiazdek w logo Subaru to oznaka nie tyle najwyższej jakości, co połączenia – a właściwie zjednoczenia – sześciu przedsiębiorstw w ramach koncernu Fuji Heavy Industries, do którego doszło w 1953 roku. Ponieważ Subaru to japońska nazwa gwiazdozbioru plejad, zdecydowano, że każdą firmę będzie symbolizowała gwiazda. Mowa tutaj o zjednoczeniu, gdyż te sześć firm wchodzących w skład koncernu, powstało wskutek wcześniejszego zdemilitaryzowania i podzielenia przedsiębiorstwa Nakajima Aircraft Company.

 

Volkswagen

volkswagen logo

źródło: pxhere

 

Volkswagen, czyli samochód dla ludu – tak został okrzyknięty przez samego Adolfa Hitlera, który zlecił produkcję taniego pojazdu dla mas Ferdynandowi Porsche. Samochód miał mieścić 4 osoby i kosztować nie więcej niż 1000 marek, czyli tyle, by mogła sobie na niego pozwolić przeciętna niemiecka rodzina. Całe przedsięwzięcie miało na celu odciążenie kolei, która z roku na rok coraz gorzej radziła sobie z rosnącym ruchem pasażerskim. W końcu, po wielu niezaakceptowanych prototypach, pojawił się projekt Garbusa; został przyjęty z entuzjazmem i tuż przed II WŚ ruszyła jego masowa produkcja. 

 

 

volkswagen dawne logo

 

Logo Volkswagen z lat 30.; źródło / Asav / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

 

Pierwszy, przedwojenny logotyp Volkswagena, ze względu na silny nazistowski akcent w jego wczesnej historii, bardzo przypominał swastykę. Niemniej jednak już wówczas „fundament” znaczka stanowiły litery V (od volks – z niem. “ludowy”) oraz W (od wagen – z niem. “samochód”). Po powojennej reaktywacji Volkswagena, logo ograniczono do tych dwóch liter, które zostały wpisane w okrąg. W takiej postaci przetrwało aż do dziś; drobne zmiany objęły w zasadzie jedynie jego kolorystykę.

 

źródło zdjęcia w nagłówku: Staffan Cederborg / flickr.com / CC BY-SA 2.0

2 thoughts on “Historia i znaczenie logo marek samochodowych cz. 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *