Historia i znaczenie logo marek samochodowych cz. 3

volvo stare logo

Prezentujemy Wam trzeci artykuł o logo najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych – w dzisiejszym zestawieniu BMW, Fiat, Lamborghini, Mitsubishi, Renault i Volvo. Zapraszamy do lektury!

Część 1: Alfa Romeo, Chevrolet, Ford, Mazda, Opel, Skoda
Część 2: Audi, Citroen, Ferrari, Mercedes, Peugeot, Subaru, Volkswagen

 

BMW

bmw logo

Za ojców założycieli koncernu BMW uważa się Gustava Otto i Karla Rappa. Obaj panowie kilka lat przed wybuchem I WŚ zaczęli prowadzić niezależne od siebie działalności związane z lotnictwem. Zakład Gustava produkował początkowo samoloty zwiadowcze i treningowe, później także dwupłatowce, natomiast Karla – przede wszystkim silniki lotnicze. Ich przedsiębiorstwa podupadły jednak w czasie wojny i jeszcze przed jej końcem zostały wykupione przez inwestorów. Wskutek tego powstały dwie nowe spółki: Bayerische Flugzeugwerke oraz Bayerische Motoren Werke, które w latach 20. XX wieku, przede wszystkim za sprawą Camillo Castiglioniego (najbogatszego człowieka w Europie Środkowej tamtego okresu), zostały połączone w jedną firmę. To dopiero nowy koncern zaczął rozwijać produkcję w bardziej dochodowym w tamtym czasie przemyśle motoryzacyjnym – początkowo motocykli, później samochodów.

Logo BMW odwołuje się zatem do początków koncernu. Symbolizuje kręcące się śmigło samolotu; biało-niebieska szachownica nawiązuje natomiast do flagi Bawarii, z której wywodzi się BMW. Warto jednak podkreślić, że w rzeczywistości taka interpretacja zrodziła się dopiero po powstaniu znaczka. Pierwotnie stanowił on zmodyfikowaną wersję emblematu firmy Karla Rappa, w którego centrum znajdowała się głowa konia.

 

Fiat

fiat logo

Koncern motoryzacyjny FIAT (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) został założony w 1899 roku i praktycznie od razu zyskał logotyp, którego „fundament” nie zmienił się aż do dziś. W celu upamiętnienia tamtego wydarzenia zaprojektowano plakaty, na których znalazł się złoty znaczek z nazwą firmy. Dwa lata później, długi napis zdecydowano się zastąpić skrótem „FIAT” i od tamtej pory to on (poza jednym wyjątkiem z lat 90., kiedy znaczkiem była seria ukośnych kresek – logo można jeszcze spotkać na niektórych modelach kultowego Fiata 126p) ozdabia pojazdy turyńskiego koncernu.

 

Lamborghini

lamborghini logo

Jeden z modeli Ferrari nabył Ferruccio Lamborghini, zamożny przedsiębiorca i (początkowo) producent ciągników rolniczych. Ponieważ nie był jednak zadowolony z działania niektórych podzespołów pojazdu, zgłosił się do Enza z propozycją wprowadzenia odpowiednich zmian konstrukcyjnych. Enzo nie wziął pod uwagę sugestii wówczas nieznanego „traktorzysty”. Jaki był efekt? Ferrucci postanowił udowodnić swoją rację: otworzył własny zakład produkcyjny, zatrudnił najlepszych specjalistów i już rok później zaprezentował światu legendarne Lamborghini 350 GT.

Pojawienie się nacierającego byka w logo Lamborghini to zasługa fascynacji walkami byków, a także przyjaźni z ich znanym hodowcą – Don Eduardo Miurą. Swoją drogą Ferruccio urodził się jako zodiakalny byk, tak więc pomysł na logo firmy nasunął się sam. Sam znaczek, przez cały okres swojej ponad 50-letniej historii, nie ulegał w zasadzie żadnym modyfikacjom.

 

Mitsubishi

Mitsubishi logo

źródło: viZZZual.com / flickr.com / CC BY 2.0

Znaczek Mitsubishi może przywodzić na myśl wiatrak, ale w praktyce nie ma z nim nic wspólnego. Logo ma na swoim koncie kilka drobnych transformacji, ale jego fundament od samego początku pozostaje niezmienny. Stworzył je jeszcze w XIX wieku sam założyciel Mitsubishi, Yataro Iwasaki, nakładając na siebie swój herb rodowy (trzy romby) oraz herb rodowy swojego pierwszego pracodawcy (trzy liście dębu ułożone tak, jak w obecnym znaku firmy).

 

Renault

renault logo

Logo Renault na przestrzeni lat zmieniało się wielokrotnie. Pierwsze, z 1900 roku, to medalion z inicjałami trzech braci założycieli marki – Ferdynanda, Marcela i Louisa. Kolejny znaczek nawiązywał już do jej funkcjonowania w branży motoryzacyjnej i przedstawiał koło zębate i przód samochodu, które umiejscowiono w środku okręgu. Tuż po I WŚ Renault zaczął produkować czołgi, co pociągnęło za sobą „wymianę” auta w logo na opancerzony pojazd wojskowy. Później pojawił się na krótko jeszcze znaczek nawiązujący do grilla, a w roku 1925 po raz pierwszy wprowadzono symbol diamentu. Ten ostatni jest stosowany aż do dziś, choć na przestrzeni lat kilkakrotnie zmieniał swój design. Diament ma być symbolem wysokiej jakości i szlachetności marki.

 

Toyota

toyota logo

Sakichi Toyoda był wybitnym przedsiębiorcą i wynalazcą (jest autorem m.in. automatycznego krosna mechanicznego oraz pierwszego prototypu silnika spalinowego). Z czasem zaczął stopniowo wychodzić z przemysłu tkackiego, sprzedał prawa patentowe do automatycznego warsztatu tkackiego, a za otrzymane pieniądze, przy wsparciu swojego syna Kiichiro, otworzył Toyota Motor Corporation. Nazwa firmy powstała po uproszczeniu nazwiska jej założyciela, natomiast logo utworzyły trzy owale, składające się w literę „T”. Specjaliści od wizerunku uważają, że skrywa ono kilka przekazów. Znaczek przedstawia kierownicę, a przecinające się okręgi to symbol nieskończoności. Mają one również symbolizować trzy najistotniejsze dla firmy elementy: klienta, produkt oraz postęp technologiczny.

 

Volvo

volvo logo

źródło: ChengH / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Bezpieczeństwo, solidność, dbałość o każdy szczegół – to pierwsze skojarzenia, jakie przywołują na myśl samochody Volvo. Co ciekawe, sama nazwa tej marki pojawiła się jeszcze zanim zaczęła ona zajmować się produkcją samochodów i została wymyślona przez kierownictwo szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF.

Nazwa Volvo (łac. toczę się) była pomysłowa, prosta i idealnie oddawała charakter firmy SFK. Była też łatwa do wymówienia praktycznie dla każdego, a zarazem trudno było o błąd przy jej pisaniu czy dyktowaniu. Wszystkie te kwestie miały istotne znaczenie z tego względu, że SFK była już wówczas światowym liderem w produkcji łożysk dla przemysłu, a przy tym dynamicznie zwiększała eksport pozostałych produktów ze swojej oferty: skrzyń biegów, rowerów czy automobilów. W połowie lat 20. XX wieku, dwóch – podzielających motoryzacyjną pasję – pracowników SFK, Assar Gabrielsson i Gustaf Larson, namówiło zarząd firmy do rozszerzenia oferty produktowej o… samochody. I tak oto w 1927 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy model tej marki – OV4. Zjechał z niej z logotypem, który pozostaje niezmienny już od ponad 90 lat.

Logo Volvo nawiązuje do starożytnego chemicznego symbolu żelaza i przedstawia koło, z którego prawej strony wychodzi biegnąca ku górze strzałka. Ideogram ten, w Cesarstwie Rzymskim symbolizował boga wojny Marsa i stanowił zarazem synonim męskości. Z czasem, w Szwecji oraz innych krajach europejskich, stał się symbolem przemysłu stalowego. Pomysłodawcy znaczka chcieli zatem po prostu podkreślić fakt, że marka nawiązuje do tradycji szwedzkiego przemysłu, opartego na potędze i stali. Logo uzupełniono ukośnym paskiem, przecinającym wspomniany symbol na pół. Początkowo jego celem było… przytrzymywanie chłodnicy, ale z czasem zaczął pełnić wyłącznie funkcję dekoracyjną. Pasek pojawia się również na grillu najnowszych modeli.

 

Nie wspomnieliśmy o ciekawej historii jakiegoś ważnego logo samochodowego? Daj znać w komentarzu, jaki to symbol i jaka jest jego historia.

 

Źródło zdjęcia w nagłówku: Blondinrikard Fröberg / flickr.com / CC BY 2.0

2 thoughts on “Historia i znaczenie logo marek samochodowych cz. 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *