Historia i znaczenie logo marek samochodowych – część 1

skoda stare logo

Dlaczego symbolem Ferrari jest koń? Skąd gwiazda w logo Mercedesa? Co robi wąż w logotypie Alfy Romeo?

O ile większość z nas potrafi z łatwością rozpoznać sygnety motoryzacyjnych gigantów, o tyle już mało kto wie, skąd pochodzą i co symbolizują. Za cel poniższego cyklu artykułów postawiliśmy sobie przedstawienie historii i znaczenia logo najbardziej znanych marek motoryzacyjnych.

Dziś kolory, kształty i proporcje każdego znaku samochodowego są ściśle określone. Ewentualna jego zmiana, nawet jeśli polegać ma jedynie na odświeżeniu designu, wzbudza dużą sensację i daje działom marketingu zielone światło na przewartościowanie marki bądź umocnienie jej dotychczasowego wizerunku. Aż trudno uwierzyć, że logo, które jest tak istotnym elementem, powstawało najczęściej w zupełnie przypadkowy i mało podniosły sposób. Przypadkowy i mało podniosły, ale z drugiej strony – ciekawy i wart poznania!

 

Część 2: Audi, Citroen, Ferrari, Mercedes, Peugeot, Subaru, Volkswagen
Część 3: BMW, Fiat, Lamborghini, Mitsubishi, Renault i Volvo

 

Alfa Romeo

alfa romeo logo

źródło: Franco Dal Molin / flickr.com / CC BY 2.0

 

Historia marki sięga roku 1906, kiedy to Francuz imieniem Alexandre Darracq założył pod swoim nazwiskiem nieopodal Mediolanu przedsiębiorstwo produkujące samochody. Cztery lata później firma popada w długi, w efekcie czego trafiła w ręce przedsiębiorców z Lombardii, którzy nadali jej nazwę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli Alfa. Ostateczną nazwę marka zyskała w 1918 roku, kiedy to koncernem zaczął zarządzać Nicola Romeo.

Finezyjne logo Alfy Romeo wymyślił jeden z pracowników firmy, Romano Cattaneo – oczekując na tramwaj na stacji Piazza Castello w Mediolanie. Skojarzył ze sobą czerwony krzyż z flagi Mediolanu oraz herb rodziny Visconti (rządzącej w Mediolanie w XIII wieku). Takim sposobem powstało jedno z najładniejszych i najbardziej tajemniczych logo motoryzacyjnych. Logo, które za wyjątkiem drobnych, kosmetycznych zmian przetrwało do dziś.

 

Chevrolet

chevrolet logo

żródło: DigitalRalph / flickr.com / CC BY 2.0

 

Spółkę Chevrolet założył w 1911 roku Louis Chevrolet, szwajcarski mechanik i kierowca wyścigowy, wraz z Williamem C. Durantem, amerykańskim pionierem motoryzacyjnym. Swój logotyp marka zawdzięcza panu Williamowi, przy czym nie jest do końca jest jasne, jak doszło do jego powstania. Według żony drugiego założyciela, przebłysk geniuszu nastąpił w jednym z paryskich hoteli, gdzie Durant miał zainspirować się… tapetą. Jego córka była zaś przekonana, że stworzył symbol zupełnie przypadkiem, rysując w trakcie obiadu bezwiednie na serwetce. Trzecia teoria mówi, że Durant po prostu zainspirował się flagą Szwajcarii, skąd pochodził jego wspólnik.

 

Ford

ford logo

źródło: Ralph Hockens / flickr.com / CC BY 2.0

 

Nieco mniej spektakularna jest historia jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli firmowych na świecie – Forda. Na logo, od początku istnienia firmy, składa się stylizowany napis Ford stworzony przez jednego z inżynierów (pierwotnie napis miał treść Ford Motor Company). Także od samego początku znak firmowy zamknięty jest w owal, który ma symbolizować niezawodność i ekonomiczność pojazdów. Na przestrzeni lat logo zmieniało się wielokrotnie, jednak były to zmiany kosmetyczne – dotyczyły np. odcienia wypełnienia znaku czy pociągłości owalu.

 

Mazda

mazda logo

źródło: pixabay.com

 

Pochodzenie nazwy przedsiębiorstwa nie jest do końca znane. Jedni twierdzą, że to zdrobnienie od nazwiska ojca założyciela Jujiro Matsudy, inni – że inspiracją było staroperskie bóstwo Ahur-Mazda, symbol mądrości, inteligencji i jakości.

Pierwsze logo z 1934 r składało się jedynie ze stylizowanego napisu Mazda. Po dwóch latach skłoniono się w kierunku połączenia litery M z herbem Hiroszimy, z której wywodziła się firma. W 1991 roku powstał bardzo dobrze znany dziś logotyp składający się z wpisanego w owal kształtu przypominającego pierwszą literę nazwy, co symbolizować ma skrzydła i słońce. Logo ma przedstawiać dążenie marki do dalszego rozwoju i nowoczesnych, przyszłościowych rozwiązań.

 

Opel

opel logo

źródło: Wikimedia Commons

 

W 1862 roku niemiecki przemysłowiec Adam Opel założył przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją maszyn do szycia; w latach 80. firma rozszerzyła działalność o produkcję rowerów. Co ważne, jego pierwszy model roweru nosił nazwę Victoria Blitz (blitz z niem. błyskawica). Po śmierci Ama firma przeszła w ręce jego żony i pięciu synów, którzy, dostrzegając ogromny potencjał branży motoryzacyjnej, rozpoczęli produkcję motocykli i samochodów.

Logotyp początkowo stanowił sam stylizowany napis „Opel”, później – już po wykupieniu firmy przez koncern General Motors – okrąg, przez który przebijał sterowiec. Okrąg symbolizował po prostu literę „O”, natomiast pojawienie się sterowca to hołd dla słynnych zeppelinów, które wyróżniały się imponującymi rozmiarami i odbywaniem odległych rejsów. W latach 60. sterowiec został zastąpiony przez błyskawicę, która miała nawiązywać do pierwszego modelu roweru, który powstał w firmie Opla, ale też do produkowanej od lat 30. XX w. ciężarówki Opel Blitz, na chłodnicy której montowano napis w kształcie pioruna. Od tamtego czasu logo Opla pozostaje w zasadzie niezmienne.

 

Skoda

skoda logo

źródło: Colin Howley / flickr.com / CC BY-ND 2.0

 

Historia istnienia Skody sięga 1869 roku, kiedy to Emil Skoda odkupił od hrabiego Waldsteina zakład przemysłu metalowego i zbrojeniowego. Co ciekawe, dopiero po jego śmierci zakład zajął się produkcją samochodów. W 1925 roku doszło do fuzji z innym przedsiębiorstwem motoryzacyjnym – Laurin&Klement – i wówczas oficjalnie rozpoczęto produkcję pierwszych aut ze znaczkiem Skody. A właściwie znaczkami, bo początkowo stosowano zamienne dwa: stylizowany napis „Skoda” oraz dobrze nam znany, wpisany w okrąg, pióropusz ze strzałą. Skąd się wziął jego projekt?

Emil Skoda powiesił na ścianie swojego gabinetu obraz profilu Indianina – na pamiątkę podróży po Ameryce, w której towarzyszył mu indiański przewodnik. Po śmierci Emila, obrazy przedstawiające Indian zostały rozwieszone również w innych gabinetach. Obraz zainspirował jednego z pracowników do wykorzystania w logo strzały oraz profilu Indianina w pióropuszu.

Opinie o “Historia i znaczenie logo marek samochodowych – część 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *