Gdy samochód traci moc – jakie mogą być przyczyny?

silnik traci moc

Zauważyłeś nagły spadek mocy silnika? To być może objaw błahego problemu, ale nie warto lekceważyć tego sygnału. Dowiedz się, dlaczego Twój samochód traci moc. 

Spadek mocy silnika zawsze ma swoją przyczynę. Najczęściej są one banalne: słabej jakości paliwo czy też wysoki przebieg i związane z nim zużycie podzespołów to najpopularniejsze powody tego problemu. O wiele groźniejszy wydaje się nagły spadek mocy silnika, którego przyczyny wykryć jest jednak łatwiej. Niezależnie od tego, w jaki sposób Twoje auto traci moc, warto bliżej przyjrzeć się tej sprawie. 

Brak mocy w aucie – brudne filtry i dolot

Najbardziej prozaicznym powodem spadku mocy mogą być zabrudzone filtry. Przyjrzyjmy się zwłaszcza filtrowi powietrza – dostęp do niego jest łatwy, zaś sama wymiana nie powinna nastręczyć trudności nawet laikowi. Przy okazji zwróćmy uwagę także na przewody, które nie powinny być uszkodzone. Trzeba też skontrolować filtr paliwa oraz katalizator – zalepienie tych dwóch części brudem również może powodować spadek mocy silnika. 

Jeśli jednak czyszczenie filtrów nie pomogło, być może problem tkwi w układzie dolotowym. Powinniśmy przyłożyć szczególną wagę do tego elementu zwłaszcza wtedy, gdy w naszym aucie mamy do czynienia z turbodoładowaniem. Z biegiem czasu w kolektorze ssącym nieuchronnie zbierać się będą nagary, blokując jego prawidłowe działanie. W silniku diesla dodatkowo mogą zablokować się klapki regulujące długość kanałów. Zabrudzony przepływomierz to kolejne źródło kłopotów.

Spadek mocy kontra DPF i EGR

Mówiąc o filtrach nie można zapomnieć także o filtrze cząstek stałych (DPF). Urządzenie to montowane przede wszystkim w nowszych dieslach (a ostatnio także “benzyniakach” z wtryskiem GPF) cieszy się złą sławą wśród polskich kierowców przede wszystkim ze względu na wysokie koszty wymiany. Zabrudzony DPF można bowiem doczyścić, ale nie zawsze jest to możliwe. 

Kontroli powinniśmy poddać także układ recyrkulacji spalin (EGR). Nagary mogą blokować działanie również tego elementu, co najczęściej objawia się dymieniem na czarno z rury wydechowej. W zależności od pozycji, w której zablokuje się zawór układu, spadek mocy może wystąpić tylko w dolnym zakresie obrotów (pozycja półotwarta) lub niezależnie od nich (pozycja otwarta) – w tym ostatnim przypadku symptomem będą też kłopoty z rozruchem. Podobnie jak w przypadku DPF, również EGR nie zawsze nadaje się do wyczyszczenia, co prowadzi do wymiany tej części.

Nieprawidłowa mieszanka paliwowa

Kolejnym winowajcą spadku mocy silnika może być układ paliwowy. Tutaj trzeba wziąć pod lupę wtryskiwacze, które najczęściej psują się w autach z wtryskiem bezpośrednim lub common rail, powodując nieszczelność układu zasilania. Żywotność końcówek wtryskiwaczy można przedłużyć, tankując głównie paliwo premium. W autach z silnikiem diesla powszechne są także usterki wysokociśnieniowych pomp paliwa, które również mogą odpowiadać za spadek mocy.

Samochód traci moc i ma problemy z rozruchem – a może to zapłon?

Utrata mocy może być także spowodowana nieprawidłowym działaniem układu zapłonowego. Tutaj głównym podejrzanym będą świece zapłonowe – trzeba pamiętać o ich regularnej wymianie (zgodnie z zaleceniami producenta). Zużyty aparat zapłonowy, oprócz spadku mocy, będzie powodował problemy z rozruchem oraz falowanie obrotów. Podczas wymiany świec warto cały ich komplet zastąpić nowym za jednym zamachem – gwarantuje to spokój na dłuższy czas. 

Audi TDI quattro

Wina czujników lub turbiny

Nagły brak mocy w aucie może być spowodowany awarią elektroniki. W takiej sytuacji któryś z czujników (najczęściej to sonda lambda lub przepływomierz) wysyła błędne dane do komputera pokładowego, co zwykle objawia się niespodziewanym spadkiem mocy. Po wciśnięciu pedału gazu pojazd zaczyna się “krztusić”, szarpiąc obrotami i nie chce jechać dalej. Wtedy potrzebna jest wizyta w warsztacie, a być może także pomoc elektryka. Problemy z czujnikami to domena głównie silników benzynowych, ale może też pojawić się w dieslu. 

W ten sam sposób auto reaguje wtedy, gdy pojawiają się problemy z turbiną. Chodzi tu przede wszystkim o nieszczelność w okolicach kolektora ssącego. “Kaszlący” silnik może także sygnalizować koniec żywota turbiny, którą zapewne będzie trzeba wymienić – nie zawsze jest możliwa jej regeneracja. Podejrzenia mogą także paść na intercooler.

Spadek mocy samochodu a paliwo

Częstą przyczyną spadku mocy w autach jest także tankowanie kiepskiego paliwa. Chodzi tu nie tylko o liczbę oktanową, ale też np. benzynę lub ropę z podejrzanych źródeł. Wtedy bowiem nigdy nie mamy pewności, co tak naprawdę znajduje się w paliwie. Poszczególne podzespoły samochodu, przede wszystkim w układzie zasilania, mogą zużywać się o wiele szybciej właśnie z powodu złej jakości paliwa. 

Trzeba tu wspomnieć także o kwestii LPG. W starszych samochodach zasilanych gazem, które pozbawione są instalacji sekwencyjnej, stopniowy spadek mocy jest niemal pewny. Będzie ona przebiegać tym szybciej, im bardziej zaniedbana i rozregulowana jest instalacja (mamy tu na myśli zwłaszcza reduktor). Spadku mocy można jednak uniknąć w najnowszych systemach, w których gaz wtryskiwany jest już w fazie ciekłej; niestety, są one dość drogie. 

Auto nie ma mocy – kwestia napraw i tuningu

Utrata mocy może być też wynikiem niechlujnie przeprowadzonych napraw. Pod tym względem największe ryzyko występuje przy wymianie paska rozrządu – jeśli został on założony nieprawidłowo (np. jeden z jego “ząbków” przeskoczył na inną pozycję zmieniając czasy otwarcia zaworów), spadek mocy silnika jest niemal pewny. Samochód może tracić moc także po naprawie kluczowych elementów układu wydechowego – wtedy trzeba zajrzeć zwłaszcza do katalizatora.

Nie zapominajmy także o tuningu, przede wszystkim elektronicznym. Grzebanie przy silniku przez niewprawioną osobę najczęściej prowadzi do braku mocy. Uwaga zwłaszcza na chiptuning, bowiem wadliwie funkcjonujące oprogramowanie również może “zamulić” nasz silnik (zazwyczaj wykrycie błędów umożliwia podłączenie pod tester diagnostyczny). Ostatnia kwestia to tuning mechaniczny – tutaj, podobnie jak wcześniej, należy zwrócić uwagę na dolot i wydech. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *