W jednostce napędowej każdy element odgrywa kluczową rolę. Do poprawnej pracy niezbędne są skuteczne wały, cylindry, tłoki czy świece. Wszystko to znajduje się w bloku silnika, którego częścią jest z kolei skrzynia korbowa. Co mieści w sobie ten element i do czego służy?
Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że blok silnika składa się z dwóch głównych części. Pierwszy to blok cylindrowy – to w nim pracują cylindry (lub tuleje cylindrowe) i cały ich osprzęt. Część cylindrowa znajduje się na górze bloku silnika.
Dół to natomiast wspomniana skrzynia korbowa. Może być zarówno zintegrowanym elementem bloku, jak i osobnym, zamontowanym podzespołem. Wszystko uzależnione jest od konstrukcji jednostki napędowej. W niej efekt spalania przerabiany jest na siłę, która porusza pojazdem.
Czym jest skrzynia korbowa w silniku?
Najprościej mówiąc, skrzynia korbowa to przestrzeń, w której pracuje wał korbowy. Jej konstrukcja zamyka też silnik od dołu, poprzez dobudowaną miskę olejową. Składa się z czterech elementów: powierzchni uszczelnienia głowicy cylindra, gniazda tulei bieżnej cylindra, otworów na popychacze oraz otworów gwintowanych pod śruby głowicy cylindra. Skrzynie wykonywane są natomiast głównie z piaskowanego żeliwa.
Występuje w dwóch wariantach, zależnych od typu jednostki napędowej. W silnikach jednorzędowych (cylindry ustawione w rzędzie) ma zwartą, wąską, długą i dość prostą konstrukcję, natomiast w przypadku silników widlastych (np. V8) jest szersza, bardziej skomplikowana, ale jednocześnie krótsza.
Do czego służy taki element?
Skrzynia korbowa w silniku odgrywa bardzo ważną rolę. Przede wszystkim to w niej obraca się wał korbowy. Jest także obudową całego mechanizmu napędowego oraz dodatkowym zabezpieczeniem chłodzącym. Poza tym skrzynia korbowa w silniku mieści również głowicę cylindra, utrzymuje wałek rozrządu, przetrzymuje olej (w misce) i pomaga w rozprowadzeniu właściwości smarnych.
Istotną funkcją skrzyni korbowej jest również funkcja odpowietrzania mechanizmu korbowego. To dzięki niej można odprowadzić szkodliwe gazy z silnika, które degradują m.in. wał czy olej silnikowy.

Na czym polega odpowietrzenie skrzyni korbowej?
Skrzynia korbowa jest zamkniętym układem i niekiedy należy ją oczyścić. Zbyt duże nagromadzenie gazów spalinowych, prowadzi do zwiększonego ciśnienia i może uszkodzić elementy budowy silnika. Jeżeli zauważysz, że Twoje auto zaczyna niestabilnie działać na biegu jałowym, jednostka napędowa funkcjonuje niepoprawnie albo spada jej moc i nieoczekiwanie gaśnie – to czas, aby Twój mechanik zrobił odpowietrzenie skrzyni korbowej.
Dawniej mechanicy podłączali do skrzyni korbowej przewód i odprowadzali szkodliwe gazy do atmosfery (taki sposób nazywano odmą). Dziś to zabronione ze względu na dbałość o środowisko. Na czym więc polega odpowietrzanie skrzyni korbowej?
Żeby w ogóle podjąć się tego działania, mechanik musi posiadać odpowiedni sprzęt, który podłącza się do zaworu odmy. Musi być on wyposażony w czujniki, służące do regulacji ciśnienia gazów. Te odprowadzane są przez kolektor do komór spalania silnika. Specjalny separator wydobywa jeszcze z gazów pozostałości oleju silnikowego, który wraca z powrotem do miski. Tam będzie dalej pracował z taką skutecznością jak wcześniej.
Jaki jest koszt takiej usługi?
Mechanicy (w zależności od miasta oraz modelu silnika) chcą od 150 do 400 złotych. Pamiętaj jednak, że odpowietrzenie skrzyni korbowej jest niezbędne, jeżeli nie chcesz doprowadzić do trwałego uszkodzenia bloku silnika. Późniejsze koszty naprawy mogą być dużo wyższe!