Jak sprowadzać samochody z USA?

samochody z USA - Ford Mustang

Samochody z USA wciąż cieszą się wielką popularnością na starym kontynencie. Bywa, że na rynek amerykański produkowane są wersje ekskluzywne najważniejszych marek samochodowych świata. Wiele samochodów jest ściśle związanych ze Stanami i dedykowane Amerykanom. Co więcej, jeśli by przeliczyć koszt sprowadzenia samochodu z USA a zakupu podobnego modelu w Polsce, w USA wciąż można nabyć go w atrakcyjniejszej cenie.

Minął już szał na bezmyślne kupowanie samochodów z USA. Jak się okazuje, wciąż jednak warto je sprowadzać. Dlaczego, jak można to zrobić i jaka droga czeka nas do wymarzonego auta? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w naszym poradniku.

Samochód z USA – czy warto?

Niestety dotyczy to jedynie aut z najwyższej półki. Nie warto też przywozić do Polski amerykańskich hitów, szczególnie tych, które produkowane są typowo pod amerykańskiego klienta. Może to dostarczyć późniejszych kłopotów w naprawą czy serwisowaniem. Ponadto, przy ewentualnej sprzedaży samochodów z USA możemy mieć trudności ze znalezieniem klienta. Dlatego najpopularniejszymi samochodami sprowadzanymi z są: Mercedes ML, BMW X6, Infiniti FX, Audi Q7 i Q5, Lexus RX oraz Porsche Cayenne i Panamera, a poza tym Mazdy, Hondy i Toyoty. Pamiętajmy jednak o wszystkich krokach i formalnościach, by stać się posiadaczem samochodu zza oceanu.

Dlaczego warto kupować samochody z USA?

Na rynku motoryzacyjnym USA można znaleźć praktycznie każdą markę samochodu. Tamtejszy rynek ma dużą i silną konkurencję, dlatego łatwiej jest uzyskać korzystny rabat czy wysoki upust cenowy. Produkowane na miejscu samochody są tańsze o koszty transportu, a ponadto w USA są mniejsze obciążenia podatkowe. Popularne w Stanach samochody, które są zazwyczaj tańsze, dla nas mogą być wyższą półką motoryzacyjną, po którą łatwo sięgnąć.

Dlaczego nie warto kupować samochodu z USA?

Samochody z USA

Importując samochód z USA, musimy wiedzieć, że auta te różnią się technicznie od „europejczyków”. Może to być problemem, chociażby przy dopuszczeniu pojazdu do poruszania się po terenie kraju. Samochody zza oceanu mają inaczej ustawione reflektory, a czerwone kierunkowskazy są ściśle związane z pomarańczowymi światłami postojowymi. Zazwyczaj nie mają świateł przeciwmgielnych. Konieczna będzie, więc wymiana lamp na posiadające europejską homologację. Problemem może być również rura wydechowa, która skierowana jest na prawą stronę. Oczywiście przestawienia wymagają również GPS i nawigacja. Samochody z USA wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów, której naprawa może stać się problemem, a ponadto mało popularne są silniki diesla, co zwiększa koszty eksploatacji samochodu.

Od kogo kupić samochód w Stanach?

Są dwie możliwości zakupu samochodu z USA. Można go nabyć bezpośrednio od osoby prywatnej lub od dilera. Każda opcja ma swoje wady i zalety. Trzeba jednak pamiętać, że zakup prywatny powinien zawsze wiązać się z osobistym sprawdzeniem samochodu, a to z kolei wymusza na nas uzyskanie wizy. Ponadto nigdy nie wiemy, czy nie rozczarujemy się na miejscu, a nasza wyprawa nie okaże się bezcelowa.

Zakup u dilera:

  • Diler dba o swoją reputację, nie będzie więc starał się nas oszukać
  • W przypadku uchybień ze strony dilera łatwiej będzie dochodzić swoich praw na drodze prawnej
  • Diler dba o odpowiedni stan techniczny oferowanych pojazdów. Z reguły nie opłaca się mu zatajać prawdy
  • Większość dilerów daje gwarancję sprawności technicznej na poważne uchybienia
  • Kalifornijscy dilerzy, za dodatkową, acz niewielką opłatą, daję możliwość zwrotu samochodu
  • Każdy diler musi udostępnić Carfax pojazdu
  • Z reguły dilerzy wykonują smog testy
  • Każdy diler przygotuje wymagany zestaw dokumentów, ograniczając do minimum konieczne czynności kupującego

Niestety samochód kupiony u dilera jest z reguły 20-30% droższy od samochodu kupionego u osoby prywatnej. Każdy diler nalicza swoją prowizję

Zakup od osoby prywatnej:

  • Samochód kupiony od osoby prywatnej nie ma naliczanej prowizji, a więc jest tańszy
  • Przy ewentualnych oszustwach możemy napotkać trudności z wyegzekwowaniem np. napraw
  • Od osoby prywatnej kupujemy samochód w stanie AS-IS, czyli bez gwarancji
  • Osoba prywatna zazwyczaj nie wykona za nas smog testu. Jest to dla nas dodatkowy koszt
  • Całą dokumentację sprawdzamy i kompletujemy sami
  • Na nas spada konieczność zarejestrowania samochodu

Kupując samochód od osoby prywatnej warto sprawdzić, w jakiej mieszka dzielnicy. Jeśli w dobrej, jest większe prawdopodobieństwo, że kierowca dbał o swój samochód. Ważne jest także sprawdzenie, czy udziela się na jakiś forach motoryzacyjnych. To podwyższa zaufanie do niego. Oczywiście, w dobie mediów społecznościowych polecamy zajrzenie i na profil sprzedawcy.

 

Dobrze wiedzieć:

Przy zakupie auta prywatnego najłatwiej zrobić to w Kalifornii, Południowej Dakocie i na Florydzie.

Formalności, które musisz załatwić ściągając samochód z USA

Jeśli już zdecydujemy się na sprowadzenie samochodu, możemy zrobić to na dwa sposoby. Albo całą procedurę powierzyć wyspecjalizowanej firmie, albo spróbować własnych sił.

Formalności przy zakupie auta z USA

Sprowadzenie przez pośrednika

Najprostszym wyjściem jest zlecenie przewiezienia auta pośrednikowi. Pod warunkiem, że mamy upatrzony samochód, firma załatwi za nas wszystkie formalności. Pojazd odbierze z miejsca sprzedaży, przetransportuje go na swój plac załadunkowy, a następnie zapakowany samochód zawiezie do portu początkowego. Stamtąd będzie monitorowała jego transport do portu końcowego. Tam, będzie przewodziła procesowi oclenia i sprawdzenia skarbowego. W końcu przewiezie go lawetą pod wskazany adres.

Samodzielne sprowadzanie samochodu z USA

Jeśli zaś samodzielnie kupujemy samochód, droga do mety jest znacznie dłuższa, obarczona ryzykiem i bywa, że znacznie kosztowniejsza. Przy tym sposobie:

  • Znajdujemy samochód, zazwyczaj na popularnym serwisie aukcyjnym: copart.com, manheim.com lub iaai.com
  • W bazie danych CARFAX sprawdzamy historię samochodu
  • Uzyskujemy specyfikę techniczną sprowadzonej marki, dzięki czemu przystosowanie go do polskich wymagań oraz przygotowanie do rejestracji samochodu sprowadzonego będzie znacznie szybsze i łatwiejsze. Warto sprawdzić też badanie emisji spalin. Wskaźniki badania amerykańskiego i europejskiego różnią się między sobą. Zbyt wysoka emisja dwutlenku węgla może wykluczyć możliwość zarejestrowania pojazdy na terenie Polski
  • Po akceptacji warunków załatwiamy wizę, kupujemy bilet na samolot i lecimy po auto
  • Na miejscu transportujemy auto do portu początkowego. Tutaj polecane jest wynajęcie amerykańskiej firmy transportowej
  • Wybieramy przewoźnika morskiego, który przetransportuje samochód z USA do Europy. W tym punkcie warto wiedzieć, że taniej jest dostarczyć samochód do Niemiec i tam zapłacić niższy VAT oraz skorzystać z szybkich i łatwych procedur, niż wybrać port w Gdańsku. Przewiezienie samochodu lawetą z Niemiec do Polski i tak będzie bardziej opłacalnym wyjściem

Dobrze wiedzieć:

Docelowo samochód można przetransportować do: Bremerhaven w Niemczech, Rotterdam w Holandii i Gdynia w Polsce

  • Uiszczamy opłaty portowe i transport z portu do miejsca docelowego. Płacimy akcyzę i opłatę celną – 10% wartości auta.
    Możemy skorzystać z wygodnej i taniej formy sprowadzenia „mienia przesiedleńczego”. Opcja ta zwalnia z opłaty cła, akcyzy i VAT. Aby skorzystać z możliwości, trzeba jednak spełnić kilka warunków. Warto się z nimi zapoznać:
  1. Mienie przesiedleńcze może sprowadzać osoba, która mieszkała legalnie w USA przynajmniej 12 miesięcy.
  2. Przesiedleniec może mieszkać w Stanach przez 6 miesięcy. Musi jednak udowodnić, że skrócenie jego pobytu nie wynikało z własnych działań.
  3. Mienie sprowadzane do Polski musi być użytkowane w USA przynajmniej 6 miesięcy, przez osobę przesiedlaną.
  4. Samochód przywieziony do Polski w ramach mienia przesiedleńczego nie może być zbywany, wynajęty, wydzierżawiony i użyczony innym osobom przynajmniej przez rok.
  • Warto zrobić badania techniczne już w porcie np. w TÜV. Niestety przed badaniami technicznymi często musimy przerobić samochód zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi kraju. Jazda nie przebadanym samochodem jest niezgodne z prawem. Przewożenie go na lawecie przez Niemcy też jest ryzykowne, bowiem niemiecka policja bardzo rygorystycznie sprawdza tachografy tandemowe, dopuszczalną wagę oraz posiadaną licencję przewoźnika
  • Transportujemy samochód pod adres końcowy
  • Jeśli mamy badania techniczne, a samochód przerobiony do wymagań krajowych, możemy przystąpić do rejestracji samochodu

Bardzo ważną informacją jest to, że oclony i opodatkowany w Niemczech samochód uzyskuje status samochodu wewnątrzwspólnotowego. Jego rejestracja w Polsce podlega przepisom dla samochodów sprowadzanych z terenów UE.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Ameryki

Chevrolet Corvette

Aby zarejestrować samochód z USA, musimy przygotować:

  • Wniosek o rejestrację pojazdu
  • Dotychczasowy dowód rejestracyjny samochodu
  • Dowód odprawy celnej przywozowej
  • Dokument własności (pojazdy używane) lub świadectwo pochodzenia (nowe pojazdy)
  • Amerykańskie tablice rejestracyjne, (jeśli wymagane jest pozostawienie ich u organów państwa zbywającego auto, wymagane jest napisanie stosownego oświadczenia)
  • Oryginał faktury zakupu auta
  • Protokół badań technicznych
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego
  • Paszport lub dowód osobisty
  • Świadectwo dopuszczające pojazd do poruszania się po drogach europejskich

Wszystkie dokumenty wymagane przy rejestracji samochodu sprowadzonego z USA powinny być przedstawione w języku polskim z tłumaczeniem tłumacza przysięgłego, lub właściwego konsula.

Jakich aut na pewno nie powinno się sprowadzać?

Oczywiste jest, że nie powinno się kupować samochodów z niesprawdzonego źródła. Przy zakupie samochodu warto wybrać firmę o uznanej reputacji. Niestety, w tej gałęzi handlu nie brakuje lichwiarzy i oszustów. Na pewno nie powinno się kupować samochodów bez aktu własności lub z aktem nieunormowanym. Od razu powinniśmy skreślić samochody posiadające wpis:

  • certyficate of destruction – auto całkowite zniszczone
  • parts only – auto do sprzedaży na części
  • bill of sale – brak aktu własności na auto, ale sprzedaż na fakturę sprzedaży
  • non-repairable – auto nie może być odbudowane
  • no title lub paperless title – nie posiada aktu własności
  • salvage title – czerwona kartka, która oznacza, że auto jest powypadkowe, a ubezpieczyciel uznał, że nie można go już naprawić
  • duplicate title – czerwona kartka
  • lien on title – żółta kartka – auto lizingowane. Możemy je kupić, jeśli mamy lien release – całkowita spłata lizingu, lub posiadamy w dokumentach pieczątkę banku
    non smog certificate

Czy więc sprowadzać samochód z USA? Mamy nadzieję, że po przeczytaniu poradnika i przeanalizowaniu wszystkich faktów, odpowiedź na to pytanie będzie prosta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *