Jak sprzedać auto używane?

auto_na_sprzedaz

Sprzedaż auta używanego nie powinna stanowić dużego wyzwania, o ile sprzedajesz ekstra wóz w wyjątkowo niskiej cenie. W takich okolicznościach, potencjalni kupcy pewnie będą walić do Ciebie drzwiami i oknami. Co jednak jeśli chciałbyś sprzedać swój samochód po cenie rynkowej lub zbliżonej? Na pewno powinieneś wiedzieć jak dobrze napisać ogłoszenie oraz jak przygotować samochód do transakcji. W tym artykule pokażemy Ci na co powinieneś zwrócić uwagę, żeby przyciągnąć kupców.

Przygotuj samochód do sprzedaży

Jeśli chcesz dobić targu i otrzymać satysfakcjonującą Cię zapłatę, powinieneś uprzednio dobrze przygotować auto. Choćbyś sprzedawał Maserati, nikt nie da za niego adekwatnej kwoty, jeśli właśnie wysiadła z niego gromadka zostawiających za sobą smugę okruchów dzieci w ubłoconych bucikach z topniejącymi lodami w rękach. Auto trzeba odpowiednio przygotować do oglądania, zatrzeć wszelkie “ślady zbrodni” na tapicerce i innych elementach. Co dokładnie należy zrobić?

Napraw usterki

Jeśli masz starte pióra wycieraczek, dywaniki pamiętające młodość Twojej babci czy popękaną nakładkę na sprzęgło, warto zainwestować w drobne naprawy. Twój samochód będzie wyglądał na naprawdę zadbany, a kupujący nie będzie miał karty przetargowej do obniżenia ceny.
Nie powinieneś jednak przesadzać z naprawami. Jeśli wymienisz wszystkie elementy na nowe, zainteresowani mogą węszyć próbę oszustwa i defektów auta na głębszym poziomie.

Odśwież wygląd auta

Wrażenia wizualne mogą przekonać do ostatecznego zakupu twojego samochodu. Warto więc odświeżyć jego wygląd jeszcze przed wykonaniem zdjęć – gruntowne czyszczenie jest koniecznością.
Nie zalecamy korzystania z automatycznej myjni czy węża ogrodowego. Kwota wydana na profesjonalne czyszczenie może zwrócić się w postaci lepszego wyglądu auta i lekkiego podniesienia jego wartości. Niektóre firmy sprzątające mają nawet w swojej ofercie specjalne mycie przedsprzedażne – warto skorzystać z tej opcji.
Oprócz wyczyszczenia auta zalecamy też zdjęcie z samochodu wszystkich ozdobników tuningowych. Mogą one nie przypaść do gustu nowemu właścicielowi.

Wyczyść wnętrze samochodu

Czyszczenie wnętrza auta również możesz powierzyć specjalistom. Dokładne odkurzenie podłogi, wypranie tapicerki, odświeżenie elementów skórzanych specjalnym środkiem czy delikatne przeczyszczenie nabłyszczaczem plastików to jedne z wielu elementów czyszczenia. Nieskazitelny musi być bagażnik a z zakamarków auta powinny zniknąć wszystkie okruszki i kłębki kurzu. Odświeżanie powinno zostać przeprowadzone z głową – ociekające plakiem wnętrze i duszący nadmiar odświeżacza mogą wzbudzić w kupującym podejrzenia tak samo jak umyty silnik.

auto-przed-sprzedaza

Zrób adekwatne zdjęcia

Zdjęcie w ogłoszeniu pełni bardzo ważną rolę. Nie musisz jednak wynajmować profesjonalnego fotografa – wystarczy, że poznasz kilka technik, które pomogą Ci wykonać dobre zdjęcia. Wystarczy przejrzeć kilka czasopism motoryzacyjnych i zwrócić uwagę na cechy zdjęć aut. Samochód do sprzedaży powinien wyglądać podobnie do modelu folderowego.

jak-zrobic-dobre-zdjecie-do-ogloszenia-motoryzacyjnego
Auto trzeba odpowiednio ustawić w kadrze i fotografować je na dobrze dobranym tle. Niezbyt mądrym wyjściem jest robienie zdjęcia na parkingu warsztatu samochodowego – takie od razu kojarzą się z naprawami samochodu. Fotografie na tle zagraconego podwórka mogą sugerować, że dotychczasowy właściciel nie dbał o auto. Jesienne zdjęcia pod złotymi drzewami są malownicze, lecz trzeba uważać, by auto z zaspą liści obok nie wyglądało na nieruszane przez co najmniej sezon. Warto znaleźć neutralną i estetyczną scenerię na tło zdjęcia.

Samochód z zewnątrz fotografuj przy pełnym słońcu. Do zdjęć wnętrza oraz szczegółów lepiej wybrać miejsce widne, ale nieco zacienione. Zdjęcia robione o zmierzchu nie wyglądają dobrze, podobnie jak te z użyciem lampy błyskowej. Lampa, poza częstym prześwietlaniem, może podkreślić detale, ale również i uwypuklić wady samochodu. Błysk na wypucowanej tapicerce może dać efekt poplamionej powierzchni.
Zdjęć do ogłoszeń motoryzacyjnych nie powinno się mocno obrabiać ani upiększać. Potencjalny kupiec, widząc różnicę między fotografią a realnym wyglądem samochodu, może zarzucić Ci próbę oszustwa.

zdjecie-do-ogloszenia
Dobrze wykonane zdjęcie

Napisz chwytliwe ogłoszenie

Gdy już przygotujesz auto do sprzedaży i zrobisz mu wyjątkowe zdjęcia, warto wiedzieć, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu. W dobrym anonsie trzeba bowiem potwierdzić wrażenia, które wywołały zdjęcia i zachęcić klienta do umówienia się na oględziny.

Informacje, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu

Pisząc przekonujące ogłoszenie najlepiej postawić się na miejscu klienta. To powinno pomóc Ci dowiedzieć się, jakie informacje o sprzedawanym samochodzie są najistotniejsze. Im więcej podasz danych, tym klient będzie mniej zaskoczony stanem auta, gdy już zechce go obejrzeć. Ponadto unikniemy nieprzyjemnych zarzutów chęci ukrycia istotnych informacji oraz pytań, na które nie będziemy znali odpowiedzi.
Przede wszystkim musimy napisać, czy auto jest bezwypadkowe. Jeśli brało udział w stłuczce nie warto zatajać tej informacji. Ukryte wady pojazdu mogą narazić Cię na zerwanie umowy, dochodzenie odszkodowania i innych rekompensat, a nawet postawienia przed sądem za umyślne wprowadzanie w błąd przy transakcji.
W ogłoszeniu warto wypisać elementy podstawowego i dodatkowego wyposażenia. Klimatyzacja, ABS, kontrola hamowania czy wspomaganie kierownicy, elektryczne lusterka czy podgrzewane siedzenia mogą istotnie wpłynąć na zainteresowanie oferowanym pojazdem. Zachęcające mogą okazać się ulepszenia typu nowe radio, komplet dywaników, nowa gałka zmiany biegów czy pióra wycieraczek. Każda zaleta samochodu jest elementem, który może wpłynąć na decyzję zakupową zainteresowanego.
Wiele osób bagatelizuje informację o użytkowniku auta. Warto jednak wspomnieć, czy samochód należał do niedzielnego kierowcy, starszej pani, palacza bądź posiadacza czworonożnego, kudłatego przyjaciela. Te informacje mogą wpłynąć na decyzję o zakupie.
Powinieneś zrezygnować z czarowania w ogłoszeniu hasłami typu: „stan bardzo dobry” czy „idealny”. Takie samochody są oferowane na rynku, jednak nie oszukujmy się – stoją one w salonach. Dla kupca to raczej informacja, że powinien się mieć na baczności, bo zależy ci na szybkiej sprzedaży, a więc może być coś nie tak z samochodem, który sprzedajesz.
Ogłoszenie musi być przy tym zwięzłe, rzeczowe i ciekawe. Powinno zawierać konkrety i obiektywne dane. Nikt nie zainteresuje się przedmiotem, jeśli będzie musiał przeczytać historię auta w trzech aktach oraz wypracowanie na temat jego zalet. Postaw na punkty, krótkie akapity, wytłuszczenia, podkreślenia i graficzne zestawienie danych, np. w postaci przejrzystej tabeli.

Gdzie zamieścić ogłoszenie motoryzacyjne?

Choć to może wydawać się śmieszne, dobrym wyjściem jest informacja o sprzedaży samochodu przyklejona na jego szybie. Dzięki temu potencjalny klient może wstępnie obejrzeć samochód, a dopiero potem zapytać o szczegóły. W tej metodzie sprzedaży nie wróżymy jednak sukcesów – bardziej chodzi tu o poinformowaniu otoczenia o chęci zbycia pojazdu.
Miejscem, w którym klienci szukają ogłoszeń o sprzedaży aut, są również tablice z ogłoszeniami w marketach. Niestety, w tym miejscu zazwyczaj poszukuje się okazji i tanich, niekiedy starych modeli. Dzięki takiemu zabiegowi masz jednak szansę na wzbudzenie zainteresowania nabywców i uruchomienia poczty pantoflowej.
Sprzedając auto, powinieneś zamieścić ogłoszenie w lokalnej prasie. Mimo wszystko wiele osób wciąż zagląda w ogłoszenia prasowe, szczególnie w wydaniach bezpłatnych.
Dźwignią handlu jest jednak obecnie internet. Istnieje kilkanaście portali z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Wśród nich prym wiodą: allegro.pl, olx.pl, moto.gratka.pl, autogiełda.pl, sprzedajemy.pl, otomoto.pl. Strony te codziennie odwiedza tysiące potencjalnych kupców, więc z odpowiednio napisanym ogłoszeniem i zachęcającymi zdjęciami masz duże szanse na szybką transakcję. Internet otwiera także nieograniczone możliwości w video transakcjach, gdzie filmik nakręcony, chociażby telefonem komórkowym i umieszczony na portalach aukcyjnych czy YouTube, może być ostateczną kartą przetargową.

Pamiętaj o dokumentacji

Chyba nie trzeba przypominać, że w transakcjach ważne jest odpowiednie podejście do formalności. Pisaliśmy już o tym w osobnym artykule. Zajrzyj do niego. Oba opracowania pozwolą ci szybko sprzedać swój samochód.

 

Może masz doświadczenia, które jeszcze powinniśmy ująć w tym artykule? Czekamy na Twój komentarz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *