Światła do jazdy dziennej – poradnik szybkiego podłączenia

Światła do jazdy dziennej

Jazda na światłach mijania w jasny dzień skutkuje większym zużyciem akumulatora, żarówek i (minimalnie, ale jednak) większym spalaniem. Rynek szybko wynalazł na to sposób i zaoferował kierowcom światła LED, które nie pobierają dużo energii i świecą ostrzegawczo, bez zużywania elementów pojazdu. My podpowiemy, jak podłączyć światła do jazdy dziennej, w jakie lampy zainwestować i co o ich używaniu mówią przepisy.

Światła do jazdy dziennej a przepisy prawa

Zacznijmy od kodeksu drogowego. Światła do jazdy dziennej, ich moc i zastosowanie regulują odpowiednie przepisy prawa o ruchu drogowym. Po pierwsze, jak wszystko zamontowane w samochodzie, lampy muszą mieć odpowiednią regulację i homologację. Pamiętaj o tym, bo kupując światła sprowadzone np. z Chin możesz narazić się na przykre konsekwencje, z mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego włącznie.

Ustawienie świateł też jest określone. Muszą być zamontowane symetrycznie, na równej wysokości, minimalnie 25 centymetrów i maksymalnie 160 centymetrów nad ziemią. Nie mogą wystawać poza obrys pojazdu oraz powinny włączać się w momencie uruchomienia silnika.

Warto mieć na uwadze, że zgodnie z nazwą, światła do jazdy dziennej służą do jazdy w dzień, a dodatkowo powinny być stosowane podczas dobrej widoczności. Jeżeli jest deszcz, mgła, śnieg lub po prostu jest ciemno – powinieneś jeździć na światłach mijania! Jazda na światłach dziennych w takich warunkach grozi mandatem oraz naraża Cię na słabszą widoczność.

Nowoczesne samochody muszą mieć zamontowane światła do jazdy dziennej. Wynika to z unijnej dyrektywy. W starszych autach też warto pomyśleć o montażu takiego rodzaju oświetlenia.

światła do jazdy dziennej led

Źródło:  Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

Jakie światła do jazdy dziennej kupić?

Przede wszystkim, zainwestuj w światła znanego pochodzenia. Jak pisaliśmy wyżej – te muszą mieć homologację. Jeżeli nie chcesz wymieniać całych lamp, kup światła do jazdy dziennej LED. Te zamontujesz poza oryginalnymi kloszami.

Warto spojrzeć na ilość lumenów. Ich więcej, tym lepiej świecą. Najlepsze mają około 800-900 lumenów, ale te, które są bliskie tej wartości, również są polecane. Lampy powinny być umieszczone w stabilnej i mocnej konstrukcji, aby były odporne na warunki atmosferyczne i samą jazdę.

Konstrukcja świateł powinna być montowana łatwo i bez znacznej ingerencji w budowę samochodu. Dodatkowo, mechanizm urządzenia powinien umożliwić zapalanie lamp przy włączonym silniku, a także elementy zabezpieczające przed skokami napięcia. Jeżeli interesujesz się natomiast zmianą całego klosza w Twoim aucie, to pomyśl, czy lepszym rozwiązaniem nie będą lampy do jazdy dziennej. Te będą miały światła postojowe, dzienne i mijania w jednym kloszu.

światła do jazdy dziennej

Źródło: Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.5 MY

Jak zamontować światła do jazdy dziennej?

Montaż świateł do jazdy dziennej to czynność, która nie powinna zająć Ci wiele czasu. Nie ma też wielkiej różnicy w tym, jak podłączyć światła do jazdy dziennej z automatem czy bez. Oczywiście, ten etap montażu też poruszymy.

Na początku musisz wyznaczyć punkty umocowania lamp. Te powinny być w miejscu, które jest stosunkowo łatwo dostępne, możesz pociągnąć do niego źródło zasilania, a dodatkowo jest zgodne z przepisami. Każde auto ma takie miejsce gdzie indziej. W niektórych modelach możesz zamontować światła w kratkach zderzaka, w innych dobrym miejscem będą listwy plastikowe, a niektóre wymagają zamocowania przy samych kloszach. Do montażu przygotuj narzędzia: mały klucz (najczęściej 8 lub 10), wiertarkę lub wiertarko-wkrętarkę, szczypce, nożyk i śrubokręty.

Po wybraniu odpowiedniego punktu zdemontuj zderzak. Ułatwi Ci to dalsze prace. Następnie wywierć otwory, w których zamontujesz śruby mocujące. Otwory muszą być precyzyjnie wywiercone, a ich miejsce dobrane tak, żeby światła były zamontowane prosto, symetrycznie, a dziury nie wychodziły poza obręb konstrukcji.

Gdy zamontujesz obudowę, zajmij się elektryką. Przeciągnij przewody tak, żeby nie wisiały luźno. Najlepiej przymocuj je do obudowy pojazdu. Podłącz przewody do akumulatora. Następnie do kabla świateł pozycyjnych doprowadź przewód odpowiadający za włączenie świateł. Pamiętaj, żeby przestrzegać biegunowości.

montaż świateł do jazdy dziennej

W tym momencie pojawia się różnica między automatami a światłami sterowanymi ręcznie. Te automatyczne posiadają specjalny moduł. Musisz go stabilnie przymocować i poprowadzić do niego przewody z akumulatora. W ten sposób światła włączą się w momencie, w którym będziesz miał załączony tryb zapłonu.

Światła, które nie posiadają tego modułu, musisz dopiąć do dodatkowego przełącznika. Ten zamontuj w samochodzie i poprowadź do niego kolejny przewód. Całość możesz (w zależności od miejsca montażu) zabezpieczyć bezbarwnym silikonem. Pamiętaj też, żeby odpowiednio schować wiązki.

Inne miejsca wymagają większej pracy

Niektóre auta proszą się o montaż w innym miejscu niż zderzak. Wszystko ze względów estetycznych. Wybrane LEDy najładniej wyglądają w oryginalnych kloszach. W takim wypadku musisz rozmontować klosz lampy i włożyć światła tak, żeby nie stykały się z oryginalnym oświetleniem.

Staraj się nie ingerować za bardzo w budowę oryginalnych lamp. Wiązkę pociągnij w przeznaczonych do tego otworach. Kolejne kroki są już analogiczne do świateł, które montowane są w innych miejscach.

Na koniec pamiętaj, żeby przetestować odpowiednio cały zestaw i sprawdzić, czy nigdzie nie ucieka prąd. Skoryguj też ustawienie świateł, popraw koniecznie ewentualne przebicia na kablach. Dodatkowo sprawdź czy cały montaż jest stabilny. Jeżeli wszystko się zgadza, to możesz ruszać w drogę!

Źródło zdjęcia głównego: Flickr / CC BY 2.0

One thought on “Światła do jazdy dziennej – poradnik szybkiego podłączenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *