Świece żarowe – objawy, sprawdzanie, wymiana

świece żarowe objawy

Dawniej jedyną rolą świec żarowych było podniesienie temperatury w komorach spalania. Liczne modyfikacje w konstrukcji silników oraz samych świec żarowych, sprawiły że dziś ich rola jest bardziej rozbudowana. Za co odpowiadają i jak sprawdzić świece żarowe? Podpowiadamy!

Świece żarowe montowane są nie tylko w silnikach diesla, ale wykorzystują je również fani modelarstwa. Elementy te wykorzystywane są w mikrosilnikach, służących do napędzania niewielkich maszyn. 

Świece żarowe – do skutecznego odpalania!

W silnikach diesla świeca to tak naprawdę grzałka, która ma swoje miejsce w głowicy silnika. Jej głównym zadaniem jest ułatwienie rozruchu. Szczególnie ważne jest to podczas mrozów, gdy auta z jednostkami wysokoprężnymi mają problemy z odpaleniem. Co więcej, element reguluje pracę silnika na niskich obrotach i ogranicza emisję spalin na nierozgrzanej jednostce. 

Świece żarowe to grzałki, a ich element grzejny znajduje się w kolektorze ssącym lub (w przypadku silników z wtryskiem pośrednim) komorze wstępnej albo wirowej. Spirala świecy nagrzewa się dzięki energii z akumulatora, a później przekazuje ją do silnika wraz z powietrzem, ułatwiającym rozruch. 

Budowa świecy jest bardzo prosta. Składa się z grzejnika, powłoki grzewczej (najczęściej ceramicznej), filtrów, tulei, korpusu i końcówki (tzw. światłowodu). 

Sprawdzanie świec żarowych – jak to zrobić?

Grzałki w silniku diesla są elementami eksploatacyjnymi. Najczęściej wymienia się je po około 100 – 150 tysiącach kilometrów. Po 80 tysiącach wymagają kontroli. Być może jednak odmówią posłuszeństwa już wcześniej. Jak więc poznać uszkodzone świece żarowe? Objawy są proste do rozpoznania!

Przy porannym rozruchu motoru, możesz zauważyć bardzo silne wibracje. Jeżeli temperatura będzie niska, to będziesz miał problemy z odpalaniem. Na pewno odczujesz też znaczny spadek mocy, szczególnie na zimnym silniku. Co więcej, samochód może bardzo szarpać i „kopcić”. 

Jak sprawdzić świece żarowe? 

W nowszych samochodach zapali się odpowiednia kontrolka. W starszych musisz samemu ocenić ich stan. Przygotuj sobie najprostszą kontrolkę z żarówką. Kabel plusowy podłącz do akumulatora, a drugi do świecy, znajdującej się w głowicy silnika. Jeżeli lampa się nie pali, to świeca jest przepalona. Drugi sposób to amperomierz. Dobra świeca pobiera około 10A. 

świece żarowe jak sprawdzić

Migająca kontrolka świec żarowych – o czym świadczy?

Przed rozruchem silnika informuje o ich pracy. Nie powinieneś odpalać auta, do momentu jej zgaśnięcia. Jeżeli natomiast ta zacznie migać, to warto skontrolować stan świec. Uwaga! Migająca kontrolka świec żarowych może oznaczać też usterkę układu wtryskowego, przekaźników lub świateł!

Jak wymienić świece żarowe?

Zmiana świec jest prosta i możesz zrobić ją samemu. Wystarczy ci odpowiednio długi klucz do świec i nowy komplet świec (pamiętaj, że jeden uszkodzony element wymaga wymiany wszystkich). Najpierw zdejmij obudowy i okablowanie, blokujące dostęp do świec. Na wszelki wypadek odłącz też akumulator.

Następnie wykręć część. Uważaj przy tym, aby jej nie ukręcić! Wtedy konieczne może być nawet rozbieranie silnika. Jeżeli masz problem z wyjęciem świecy to spróbuj spryskać ją środkiem penetrującym lub zostaw naprawę mechanikowi.

Po wyjęciu, gniazdo świecy oczyść sprężonym powietrzem. Nową grzałkę nasmaruj natomiast specjalną pastą. Później możesz włożyć świecę, dokręcić ją „z czuciem” założyć okablowanie i gotowe!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *