Szczęki hamulcowe – czym jest ten ważny element?

szczęki hamulcowe

Aby auto mogło skutecznie hamować, niektóre części w układzie hamulcowym muszą wytworzyć tarcie, które wytraci prędkość. W hamulcach tarczowych są to klocki, naciskające na tarcze. W bębnowych hamulcach tarcie wywierane jest przez szczęki hamulcowe, które napierają na bęben. Jak dokładnie pracują, na czym polega ich regeneracja i czy trudno je wymienić? 

Szczęki hamulcowe odpowiadają za stworzenie tarcia w bębnach. Są nieruchome i wyposażone w specjalne okładziny cierne, które „atakują” powierzchnię głównego elementu w hamulcu bębnowym. W aucie, które ma hamulec bębnowy znajdziesz parę szczęk (na każdy hamulec). 

W związku z tym, że szczęki wykonują ogromną pracę i oddziałuje na nie bardzo wysoka temperatura pracy, są najszybciej zużywającym się elementem hamulca bębnowego. Choć ich trwałość jest wysoka, to specjaliści zalecają profilaktyczną wymianę szczęk po 50 000 kilometrów

Wymiana szczęk hamulcowych – łatwa, ale uważaj!

Pamiętaj, że hamulec bębnowy jest dość zwartą konstrukcją i z tego względu nie będziesz mógł samemu ocenić jakości szczęk, bez rozebrania hamulca. Do symptomów awarii należy natomiast gorsza jakość hamowania, drgania w aucie i słabo funkcjonujący hamulec ręczny (jeżeli w aucie zamontowana jest bębnowa wersja). 

Gdy zdecydujesz się rozebrać hamulec bębnowy, to pamiętaj, żeby uważać – bardzo łatwo uszkodzić np. bęben. Rozbieraj kolejne elementy cierpliwie i układaj w kolejności. Unikaj częstego błędu mechaników – nie wal w bęben młotkiem, jeżeli ten nie chce zejść z piasty. Możesz uszkodzić zarówno samą część, jak i piastę!

Jeżeli dostaniesz się do szczęk, powinieneś zmienić je w szybki i prosty sposób. Pamiętaj, żeby jednak wcześniej je obejrzeć. Być może nie wymagają od razu całej wymiany.

Do czego służy samoregulator szczęk hamulcowych?

Bardzo ciekawym elementem budowy układu jest samoregulator szczęk hamulcowych. Służy on do zmniejszenia dystansu pomiędzy szczękami, a bębnem w taki sposób, aby nadal wytwarzały odpowiednie tarcie, ale jednocześnie nie zużywały się w sposób intensywny. Samoregulator pozwala niekiedy na podróżowanie z wyeksploatowanymi szczękami. Jego odpowiednie ustawienie sprawi, że szczęki mogą popracować jeszcze kilkaset kilometrów.

Pamiętaj jednak o bardzo ważnej rzeczy. Uszkodzenie samoregulatora oznacza problemy! Szczęki mogą przestać stykać się z bębnem i siła hamowania może słabnąć, a nawet całkowicie zaniknąć!

wymiana szczęk hamulcowych

Regeneracja szczęk hamulcowych to ulga dla portfela!

Nie zawsze musisz od razu kupować całe szczęki. Być może będą nadawać się do regeneracji. Na czym polega ten proces?

Po pierwsze, niezbędne jest wyjęcie całego hamulca bębnowego. Powinieneś później sprawdzić stan poszczególnych części układu i ocenić, czy nic nie wymaga dodatkowej wymiany. Następnie z bębna wyciągasz szczęki właściwe. Tu twoim zadaniem będzie dokładne oczyszczenie całego elementu i wyciągnięcie okładzin. Właśnie one bezpośrednio stykają się z bębnem i to je powinieneś zmienić. 

Następnie musisz dokładnie złożyć całość. Pamiętaj, że konieczna jest wymiana okładzin na wszystkich szczękach na jednej osi! Inaczej jakość hamowania może znacznie spaść, a ty w nieodpowiednim momencie stracisz kontrolę nad samochodem. 

Pamiętaj, że jeżeli nie czujesz się pewnie w takich pracach, to warto odstawić samochód do warsztatu. Mechanik sprawdzi stan twoich hamulców i oceni, czy szczęki nadają się do regeneracji czy wymiany. Przy okazji wyreguluje ci cały układ. Koszt takiej usługi nie jest wielki i waha się od 50 do 150 złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *