Termostat samochodowy – niepozorny, ale kluczowy

termostat samochodowy

W aucie jest wiele małych części, które choć wydają się niepozorne, są bardzo ważne dla funkcjonowania samochodu np. podczas jazdy. Termostat samochodowy to jeden z priorytetowych elementów układu chłodzenia. Ma on wpływ zarówno na komfort jazdy, jak i na działanie silnika. Jak sprawdzić termostat w samochodzie i w jaki sposób o niego dbać?

Termostat nie tylko w samochodzie

Warto wiedzieć, że termostat samochodowy to urządzenie znajdujące się w części układu chłodzenia. Ma on jednak wielki wpływ na inne podzespoły, takie jak silnik czy hamulce. Należy pamiętać, że ta część wykorzystywana jest nie tylko w motoryzacji. W termostaty wyposażone są m.in. klimatyzatory, łaźnie, lodówki i zamrażarki czy grzałki – czyli wszystkie urządzenia, w których ważną rolę odgrywa temperatura. My jednak skupimy się na motoryzacyjnym aspekcie tego urządzenia.

Czym jest termostat samochodowy?

Jak już wspomnieliśmy termostat to urządzenie układu chłodniczego. Umieszczony jest najczęściej niedaleko chłodnicy, w układzie wężów, które odpowiadają za transport płynu chłodniczego. Instalowany jest w samochodzie z tłokowym silnikiem spalinowym (czyli w zdecydowanej większości konstrukcyjnej). 

Rolą termostatu jest kierowanie cieczy chłodzącej do małego lub dużego obiegu, w zależności od temperatury tej cieczy. Stąd popularnie mówi się, że termostat otwiera się lub zamyka. Na zimnym silniku element ten kurczy się i kieruje płyn chłodzący do chłodnicy. W momencie, gdy temperatura jednostki napędowej przekracza 80 stopni, termostat rozpoczyna proces chłodzenia i płyn przepływa przez cały układ. 

Budowa termostatu samochodowego

Element ten jest prosty w budowie. Ma konstrukcję nieskomplikowanego mieszka, w którym jest zawór grzybkowy. Jest on przede wszystkim zbudowany z mosiężnej blachy, z domieszką wosku, grafitu, miedzi lub aluminium. 

Jego konstrukcja jest niewielka i łatwo dostępna. Wymiana termostatu polega praktycznie na wyciągnięciu go z układu. Pamiętaj jednak, że po ingerencji w chłodzenie auta należy układ dokładnie odpowietrzyć!

Uszkodzony termostat – objawy

Najpopularniejszym objawem uszkodzonego termostatu jest brak chłodzenia silnika. Mała część może sprawić, że płyn zagotuje się, a wskazówka na desce rozdzielczej zacznie iść mocno w górę i pojawi się w czerwonym polu. To jednak nie jedyny objaw zepsutego termostatu. O uszkodzeniu może także świadczyć m.in. brak działającego wentylatora lub niska temperaturę silnika. 

Wszystko zależy od tego w jakiej pozycji popsuje się termostat samochodowy. Jeżeli będzie on ciągle otwarty, to silnik nie będzie w stanie się rozgrzać. To powoduje większe zużycie jednostki i dużo wyższe spalanie. 

jak sprawdzić termostat

Jak sprawdzić, czy termostat w samochodzie działa prawidłowo?

Sprawdzenie, czy usterka układu chłodniczego spowodowana jest termostatem nie jest trudna. Na początku wyciągnij termostat z auta (proces opisaliśmy wyżej). Później włóż go do gorącej wody i sprawdź, jak funkcjonuje. Jeżeli otwiera się wolno lub w ogóle, to znaczy, że jest uszkodzony. To jednak nie ostatni etap kontroli.

Drugą rzeczą, jaką musisz zrobić, jest dynamiczne wrzucenie go do zimnej wody. W takim przypadku urządzenie powinno się momentalnie zamknąć. Praca termostatu polega praktycznie na tych dwóch czynnościach i ewentualne kontrole musisz skupić na nich.

Nie zwlekaj z wymianą na nowy

Czy termostat jest drogi? Jego cena zależna jest oczywiście od modelu samochodu, który posiadasz. To eksploatacyjny element i jego usterka zawsze klasyfikuje go do wymiany (nie ma sensu go regenerować). Pamiętaj, że nie możesz zwlekać z wymianą termostatu samochodowego. Jego uszkodzenie może spowodować poważną awarię w silniku, na przykład pęknięcie bloku silnika czy uszczelki pod głowicą. Pamiętaj też, żeby przy wymianie kupić nowy termostat. Używany element może nie dotrwać do końca dłuższej trasy.

Szerokiej drogi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *