Gdy silnik bierze olej, czyli ubytki oleju silnikowego

silnik samochodowy

Ubytek oleju w silniku może prowadzić do kosztownych napraw, które znacząco wpłyną na stan naszego portfela. Samochody wymagają teraz częstszego przeglądu, niż było to potrzebne 10 czy 15 lat temu. Dlatego kontrola wszystkich płynów powinna stać się rutyną.

Przyczyn sytuacji, w której silnik bierze olej, może być wiele: nieszczelności w turbosprężarce, mechaniczne zużycie tłoków i pierścieni, zniekształcenia korbowodu, zużycie pompy wtryskowej albo po prostu złe działanie filtra cząstek stałych. Przy tak wielu możliwościach koniecznym jest bezbłędne zlokalizowanie wadliwej części, by jak najszybciej zapobiec usterce, która może przerodzić się w poważną awarię.

Normalne zużycie nie zawsze równa się ubytkowi oleju silnikowego. Informacja od producenta jest pomocna, jednak trzeba pamiętać o tym, że warunki zmieniają się z czasem eksploatacji samochodu.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Gdy silnik bierze olej w niekontrolowany sposób, dopełnia się koszmar każdego kierowcy. Zwaśnione społeczeństwo miłośników silników benzynowych i diesla łączy się w jedność. Jedyną i słuszną decyzją jest kompleksowy remont jednostki bądź jej wymiana.

Ubytek oleju silnikowego, niezależnie od typu jednostki, przekłada się na większe tarcie elementów ciernych wewnątrz silnika. Odbierane są mniejsze pokłady ciepła wydzielane w komorze spalania, co przekłada się na większe zużycie. Nie ma do tego wątpliwości, każdy silnik zużywa olej – pytaniem jest tylko w jakich ilościach.

Jeszcze do niedawna wymiana oleju zalecana była po każdorazowym pokonaniu 10 tysięcy kilometrów. Aby jednak silnik pracował bezawaryjnie i długo, powinno się to robić regularnie –  przypadku wielu modeli nawet częściej, niż zalecają producenci. Właściwa częstotliwość wymiany oleju samochodowego jest ściśle uzależniona od sposobu, w jaki działa silnik.

Jaki olej silnikowy wybrać?

Taką informację uzyskasz zapoznając się instrukcją obsługi swojego pojazdu. W ostateczności zawsze z prośbą o dobrą radę możesz zwrócić się do użytkowników Internetu. Rodzaj pojazdu, marka oraz typ są wystarczającymi danymi, by upewnić się, po jaki olej silnikowy sięgnąć.

Problem zaczyna się, gdy jesteśmy właścicielami samochodu używanego, bez dokumentacji poprzednich przeglądów. Wtedy należy pamiętać, by wszelkie ubytki oleju uzupełniać produktem, który ma oznaczenia najlepiej pasujące do aktualnego sposobu eksploatacji pojazdu.

Czy można zastosować olej 10W60 zamiast 10W40? Tak, jeśli zostaną zachowane inne wymagania silnika. 

Nadmierne zużycie oleju silnikowego

Ubytek oleju silnikowego przede wszystkim zależy od przebiegu silnika i stylu jazdy. Zjawisko „pocenia” silnika występuje niekiedy w nowych jednostkach. Nie warto lekceważyć pierwszych wycieków. Wiele aut w prawdzie dysponuje sporą ilością czujników odpowiedzialnych za kontrolę stanu oleju. Teoria teorią, w praktyce opóźniona reakcja czujników zakończy się remontem kapitalnym silnika. Pytanie retoryczne – czy warto ryzykować?

Silnik bierze olej? Przyczyny mogą być różne

Olej silnikowy ubywa. Którędy? Zacznijmy od wycieków. Nieszczelne połączenia, np. miska olejowa i blok silnika mogą być dobrym powodem do rutynowych kontroli. Pewne ilości oleju silnikowego mogą przedostawać się do komór spalania, pomiędzy pierścieniami tłokowymi oraz gładzią cylindrów. Czy to wszystko? Otóż nie. Luzy zaworowe, uszkodzone odmy czy awarie turbosprężarek mogą znacząco zwiększyć ubytki oleju. Zbyt duża ilość przepalanego oleju może uszkodzić filtry cząstek stałych.

Uszkodzona turbosprężarka w silnikach diesla doprowadzi do niebezpiecznego zjawiska „rozbiegania diesla”. Gdy olej dostanie się do sprężarki, spowoduje jego zapłon. Miska olejowa staje się wówczas „zbiornikiem ognia”.

Auta w sposób konwencjonalny nie można zgasić. Gęste tumany dymu wypełniają komorę silnika, obroty silnika wzrastają poza dopuszczalny zakres. Następuje awaria jednostki, wyrwanie (dosłowne) wału, tłoki wysadzają głowicę. W żadnym wypadku nie można otwierać maski. Jedynym sposobem zgaszenia silnika jest jego zaduszenie – wrzucenie najwyższego biegu i gwałtowne puszczenie pedału sprzęgła.

Wysilone jednostki sportowe, pasowane luźno, mogą brać dużo oleju, by zachować sprawność w bardzo wysokich temperaturach. Gdy silnik jest zimny, łatwiej zauważyć zużycie. Z kolei wysokie temperatury uszczelniają silnik. Warto o tym pamiętać.

Dynamiczna jazda również sprzyja spalaniu oleju. Nierozgrzana jednostka poddawana dużym obciążeniom straci na sprawności, a ubytek oleju silnikowego będzie dużo wyższy. W zasadzie wszystko zależy od stylu jazdy. Poziom oleju sprawdzamy na zimnym silniku, na równym podłożu.

Koszt wymiany oleju silnikowego

Zanim odwiedzimy warsztat wydając niemało pieniędzy, sprawdźmy ile wynosi zużycie oleju dopuszczalne przez producenta. Nieduży ubytek być może normalnością. „Ten typ tak ma” i remont generalny nie przyniesie poprawy.

Jeśli chodzi o cenę samego oleju, to waha się ona w zależności od rodzaju. Oleje syntetyczne są popularniejsze od mineralnych i jakościowo lepsze, a przy tym droższe. Za litr oleju mineralnego musimy dać ok. 15-20 zł, z kolei ta sama ilość syntetyka będzie nas kosztować ok. 30-35 zł. Koszt robocizny zależy od wielu czynników, m.in. od warsztatu, modelu samochodu czy regionu kraju. Średnia cena to ok. 50-100 zł, chociaż „po znajomości” powinno udać się ją zbić do 30 zł. za to w autoryzowanych serwisach może ona wzrosnąć nawet 3-krotnie. 

Pamiętajmy, że do tego musimy doliczyć wymianę filtra, która jest niezbędna przy okazji zmiany oleju. Zazwyczaj będzie to koszt rzędu 20-40 zł, chociaż w niektórych modelach może dojść nawet do 100-150 zł.

Za dużo oleju, co teraz?

Rozsądek podpowiada, aby upuścić i dolać katalogową ilość. W silniku panuje określone ciśnienie, w związku z czym zbyt duża ilość oleju musi zostać wydalona bądź spalona. Nadmiar poskutkuje gęstym dymem z rury wydechowej oraz ociężałą pracą jednostki i oblepionym blokiem silnika. Olej silnikowy zostanie wypchnięty przez szczeliny, do momentu, w którym poziom będzie optymalny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *