O oleju: ubytki oleju silnikowego

Ubytki oleju silnikowego mogą prowadzić do kosztownych napraw, które znacząco wpłyną na stan naszego portfela. Samochody wymagają teraz częstszego przeglądu, niż było to potrzebne 10 – 15 lat temu. Dlatego kontrola wszystkich płynów powinna stać się rutyną.

Przyczyn ubytku oleju silnikowego może być wiele: nieszczelności w turbosprężarce, mechaniczne zużycie tłoków i pierścieni, zniekształcenia korbowodu, zużycie pompy wtryskowej albo po prostu złe działanie filtra cząstek stałych. Przy tak wielu możliwościach koniecznym jest bezbłędne zlokalizowanie wadliwej części, by jak najszybciej zapobiec usterce, która może przerodzić się w poważną awarię.

Normalne zużycie nie zawsze równa się ubytkowi oleju silnikowego. Informacja od producenta jest pomocna, jednak trzeba pamiętać o tym, że warunki zmieniają się z czasem eksploatacji samochodu.

Co ile wymieniać olej?

Gdy silnik niekontrolowanie spala olej dopełnia się koszmar każdego kierowcy. Zwaśnione społeczeństwo miłośników silników benzynowych i diesla łączy się w jedność. Jedyną i słuszną decyzją jest kompleksowy remont jednostki bądź jej wymiana.

Ubytek oleju silnikowego, niezależnie od typu jednostki, przekłada się na większe tarcie elementów ciernych wewnątrz silnika. Odbierane są mniejsze pokłady ciepła wydzielane w komorze spalania, co przekłada się na większe zużycie. Nie ma do tego wątpliwości, każdy silnik zużywa olej – pytaniem jest tylko w jakich ilościach.

Jaki wybrać olej silnikowy?

Taką informację uzyskasz zapoznając się instrukcją obsługi swojego pojazdu. W ostateczności zawsze z prośbą o dobrą radę możesz zwrócić się do Internetu. Rodzaj pojazdu, marka oraz typ są wystarczającymi danymi, by upewnić się po jaki olej sięgnąć na sklepowych półkach.

Problem zaczyna się, gdy dostał nam się samochód używany, bez dokumentacji poprzednich przeglądów. Wtedy należy pamiętać, by wszelkie ubytki oleju uzupełniać produktem, który ma oznaczenia najlepiej pasujące do aktualnego sposobu eksploatacji pojazdu.

Czy można zastosować olej 10W60 zamiast 10W40? Tak, jeśli zostaną zachowane inne wymagania silnika. Chociaż oleju o tak dużej lepkości głównie używa się w samochodach sportowych oraz

Nadmierne ubytki oleju silnikowego

Ubytek oleju silnikowego przede wszystkim zależy od przebiegu silnika i stylu jazdy. Zjawisko „pocenia” silnika występuje niekiedy w nowych jednostkach. Nie warto lekceważyć pierwszych wycieków. Wiele aut w prawdzie dysponuje sporą ilością czujników odpowiedzialnych za kontrolę stanu oleju. Teoria teorią, w praktyce opóźniona reakcja czujników zakończy się remontem kapitalnym silnika. Pytanie retoryczne – czy warto ryzykować?

Dlaczego silnik bierze olej?

Olej silnikowy ubywa. Którędy? Zacznijmy od wycieków. Nieszczelne połączenia np. miska olejowa i blok silnika mogą być dobrym powodem do rutynowych kontroli. Pewne ilości oleju silnikowego mogą przedostawać się do komór spalania, pomiędzy pierścieniami tłokowymi oraz gładzią cylindrów. Czy to wszystko? Otóż nie. Luzy zaworowe, uszkodzone odmy, czy awarie turbosprężarek mogą znacząco zwiększyć ubytki oleju. Zbyt duża ilość przepalanego oleju może uszkodzić filtry cząstek stałych.

Uszkodzona turbosprężarka w silnikach diesla, doprowadzi do zjawiska „rozbiegania diesla” – bardzo niebezpieczne zjawisko. Gdy olej dostanie się do sprężarki powoduje jego zapłon. Miska olejowa staje się „zbiornikiem ognia”.

Auta w sposób konwencjonalny nie można zgasić. Gęste tumany dymu wypełniają komorę silnika, obroty silnika wzrastają poza dopuszczalny zakres. Następuje awaria jednostki, wyrwanie (dosłowne) wału, tłoki wysadzają głowicę. W żadnym wypadku nie można otwierać maski. Jedynym sposobem zgaszenia silnika jest jego zaduszenie – wrzucenie najwyższego biegu i gwałtowne puszczenie pedału sprzędła.

Koszt wymiany oleju silnikowego

Nim odwiedzimy warsztat wydając mnóstwo pieniędzy, sprawdźmy ile wynosi zużycie oleju dopuszczalne przez producenta. Duży ubytek zużycie być może normalnością. „Ten typ tak ma” i remont kapitalny nie przyniesie poprawy.

Wysilone jednostki sportowe, pasowane luźno mogą pochłaniać dużo oleju, by zachowywały sprawność w bardzo wysokich temperaturach. Gdy silnik zimny, łatwiej zauważyć zużycie, zimny silnik duże luzy między elementami. Wysokie temperatury uszczelniają silnik. Warto o tym pamiętać.

Dynamiczna jazda sprzyja spalaniu oleju. Nierozgrzana jednostka poddawana dużym obciążeniom straci na sprawności, a ubytek oleju silnikowego będzie dużo wyższy. W zasadzie wszystko zależy od stylu jazdy. Poziom oleju sprawdzamy na zimnym silniku, na równym podłożu.

Jaki olej do skrzyni biegów?

Ubytki oleju w skrzyni biegów

 

Oleje przekładniowe różnią się od olejów silnikowych klasyfikacją takich właściwości jak lepkość i jakość – głównie stosuje się oleje oznakowane GL-4 i GL-5. Istnieją wyjątki, w których skrzynie biegów zalewa się olejem silnikowym, jednak głównie tyczą się starszych modeli samochodów. Wielu ludzi zastanawia się, czy wymiany oleju należy dokonać również przy posiadaniu skrzyni automatycznej. Odpowiedź brzmi: jak najbardziej! Pamiętajmy, że naprawa skrzyni automatycznej wiąże się z większymi kosztami niż manualnej.

Za dużo oleju, co teraz?

Rozsądek podpowiada, aby upuścić i dolać katalogową ilość. W silniku panuje określone ciśnienie, zbyt duża ilość oleju musi zostać wydalona bądź spalona. Nadmiar poskutkuje gęstym dymem z rury wydechowej oraz ociężałą pracą jednostki i oblepionym blokiem silnika. Olej silnikowy zostanie wypchnięty przez szczeliny, do momentu w którym poziom będzie optymalny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *