Układ kierowniczy – by samochód jechał zgodnie z Twoją wolą!

uklad kierowniczy

W samochodach jest wiele elementów i mechanizmów, ale układ kierowniczy to jeden z najważniejszych. Dzięki niemu Twój samochód porusza się dokładnie tak, jak chcesz. Aby Twoje manewry były bezpieczne i komfortowe, powinieneś zadbać o jego poprawne działanie. W jaki sposób to zrobić?

Warto pamiętać, że układ kierowniczy często się psuje. Wynika to z nieustającej pracy, narażenia na zniszczenia techniczne (dziury w drogach, kamienie, gwałtowne ruchy kierownicą) oraz nieumiejętnej eksploatacji. Niestety, wielu kierowców zapomina o ważnej roli układu kierowniczego i nie dba o jego odpowiednie użytkowanie. Brak regularnej wymiany części i kontroli jakości może skończyć się unieruchomieniem auta!

Zanim przejdziemy do najczęstszych usterek układu i sposobów na ich niwelowanie, warto poznać sposób działania tego systemu i jego budowę. Układ kierowniczy nie jest skomplikowany, ale praktycznie każdy z jego elementów odgrywa kluczową rolę w procesie jazdy prosto lub ewentualnego skrętu.

Układ kierowniczy – budowa zależy od typu

Choć większość elementów jest taka sama, to budowa układu kierowniczego zależy od jego typu. Najprostsze są oczywiście systemy bez wspomagania kierownicy. Te jednak są już montowane bardzo rzadko i nawet podstawowe wersje samochodów osobowych posiadają dodatkową pomoc przy skręcaniu.

Podstawowe części układu to kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza (najpopularniejsza jej forma to tak zwana maglownica, czyli zębatkowa przekładnia) oraz mechanizm zwrotniczy. W układach ze wspomaganiem dochodzą oczywiście elementy tego systemu takie jak silnik wspomagania, pompa wspomagania, zębnik lub sterownik wspomagania. Wszystko zależy od typu jaki zamontowany jest w samochodzie.

Kolumna kierownicy to dwuczęściowy wał, który łączy kierownicę z przekładnią. Jej budowa skonstruowana jest w taki sposób, aby ewentualne zderzenie nie zraniło kierowcy. W takim momencie element składa się w sposób szybki i natychmiastowy. Przekładnia to centralna część układu kierowniczego. Nie każdy samochód ma zębatkową wersję. W przypadku aut z napędem na tył stosuje się przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe. Z kołami łączy przekładnię mechanizm zwrotniczy, którego zakończeniem są drążki i końcówki drążka (jedyna część układu stykająca się z kołem). W momencie skrętu elementy te poruszają się w odpowiedni sposób i przenoszą manewr na koła, która skręcają zgodnie z ruchem kierownicy. Oddziaływać na nie może jeszcze wspomaganie, które dzieli się na wersję elektryczną i hydrauliczną. W pierwszym przypadku silnik elektryczny „pomaga” w ruchu kołami, a w drugim (popularniejszym) odpowiada za to ciśnienie cieczy.

budowa układu kierowniczego

Co psuje się najczęściej?

Uszkodzeń układu kierowniczego może być wiele. Często psuje się układ wspomagania. Uszkodzeniu może ulec np. pasek odpowiadający za przekazanie siły lub pompa. Bardzo popularną awarią jest też luz na kierownicy. Najczęściej spowodowany jest wyrobionymi końcówkami drążka lub wyrobionymi drążkami. Dzieje się tak, ponieważ właśnie te elementy są najbardziej eksploatowane. Niekiedy problemy sprawia też maglownica. Spotyka się wycieki z jej obudowy lub zatarcie spowodowane wniknięciem do jej budowy piasku lub wody.

Pozostałe części układu kierowniczego dużo rzadziej ulegają usterkom. Są mniej eksploatowane, a ich budowa dużo mniej podatna na uszkodzenia. Nie oznacza to jednak, że np. kolumna kierownicy nie może się popsuć. Objawy uszkodzonego układu są podobne dla wszystkich elementów. W przypadku źle działającego wspomagania bardzo ciężko skręcają koła oraz słychać wyraźne dźwięki przy ruchu kierownicą. Inne usterki możesz zdiagnozować poprzez ewentualny luz na kołach, samoistnie skręcający samochód lub całkowicie zablokowaną kolumnę kierowniczą.

Naprawa układu kierowniczego to podstawa!

Musisz pamiętać, że nawet mała usterka układu kierowniczego może przerodzić się w kolejne, dużo groźniejsze i kosztowniejsze. Z tego względu musisz wymieniać uszkodzone elementy na bieżąco. Niektóre z nich możesz zrobić sam. Jeżeli dysponujesz wolnym miejscem, to bez problemu wymienisz np. końcówki drążka. Pamiętaj jednak, że po takiej naprawie i tak musisz pojechać do warsztatu, żeby ustawić zbieżność.

Niektóre usterki nie wymagają wymiany całej części. Bardzo droga jest np. maglownica. Jej uszkodzenie w wielu wypadkach kwalifikuje się do regeneracji. Jest wiele warsztatów, które specjalizują się w takich usługach. Ich koszt to około 300 złotych. Niezwłocznie wymieniać powinieneś natomiast części wspomagania kierownicy. Brak wspomagania wpływa bardzo znacząco na komfort jazdy.

Pamiętaj, że układ kierowniczy to zespół elementów, które wpływają na sprawność samochodu, bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu oraz spokój jazdy. Nie zwlekaj z ewentualnymi naprawami, bo poważna usterka może unieruchomić samochód.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *