Uszczelki w samochodzie – na co musisz uważać?

uszczelki

Uszkodzeniem uszczelki pod głowicą straszy się już najmłodszych kierowców. Jej ewentualna awaria może bardzo drogo kosztować, a naprawa będzie czasochłonna. Warto jednak pamiętać, że to nie jedyna ważna uszczelka w samochodzie. Jakie niespodzianki przygotowali dla Ciebie producenci samochodów?

Zanim zaczniemy wymieniać wszystkie niezbędne uszczelki w samochodzie, warto wspomnieć o ich funkcjach. Najważniejsza, to oddzielanie od siebie dwóch lub trzech czynników, ważnych w pracy samochodu. Ewentualne mieszanie płynu hamulcowego, oleju lub płynu chłodniczego może skutkować sporą awarią.

Drugą ważną funkcją uszczelek jest ochrona. Niektóre chronią kabinę (np. przed opadami atmosferycznymi), a inne chronią przed zbyt wysokim ciśnieniem i powietrzem. Jak widać, ich dobry stan jest ważny i jeżeli dbasz o swoje auto, powinieneś kontrolować stan swoich uszczelek.

Pamiętajmy też, że budowa każdej uszczelni jest bardzo prosta. Ta musi być wykonana z materiału, który nie przepuści substancji, przed którą chroni. Dodatkowo, uszczelka nie powinna szybko się zużyć. Sparciała guma łamie się i traci swoje właściwości

Uszczelka pod pokrywą zaworów

Uszczelka ta chroni przed ewentualnym wyciekiem oleju. Jej uszkodzenie może sprawić, że z komory całkowicie ucieknie smar. Po pierwsze – ubytki mogą skutkować mandatami, bo plama oleju pod samochodem to zanieczyszczenie środowiska. Po drugie – brak oleju w komorze silnika skutkuje jego zatarciem.

Uszczelka pod pokrywą zaworów

Źródło: Wikimedia Commons /  CC BY-SA 3.0

Uszczelka pokrywy zaworów to element, który możesz wymienić sam. Warto pamiętać, że konieczny będzie kanał, sporo wolnego czasu i cierpliwość. Operacja na otwartym silniku jest jak operacja na otwartym sercu – nic niepożądanego nie może wpaść do środka. Ceny samych uszczelek wahają się od kilkunastu, do kilkuset złotych. Wszystko zależy od modelu auta.

Uszczelka miski olejowej

Jej funkcja jest podobna do uszczelki pokrywy zaworów. Chroni jednak łączenia miski olejowej i komory silnika. Jej uszkodzenie również powoduje zanieczyszczenia środowiska i możliwość zatarcia silnika.

Wymiana uszczelki miski olejowej też wiąże się z pracami w kanale. Trzeba będzie też zdjąć miskę, a to dobry pretekst do wymiany starego oleju. Oczywiście, możesz zlać starą ciecz, ale warto wykorzystać okazję. Ceny uszczelek miski olejowej zaczynają się od kilku złotych w górę.

Uszczelka kolektora ssącego i uszczelka kolektora wydechowego

Funkcja tych uszczelek jest inna. Ich zadaniem jest kontrolowanie ciśnienia i sprawianie, że do komory nie trafi niechciane powietrze. Uszczelka kolektora ssącego zapewnia szczelność między dolotem, a głowicą silnika. Ewentualny obieg powietrza poza tym prawidłowym, może skutkować zabrudzeniem komory silnika, oraz zmianą ciśnienia innych kluczowych parametrów.

Druga uszczelka sprawia, że hałas wydawany przez silnik nie jest intensywny. Uszczelnia łączenie pomiędzy kolektorem wydechowym, a rurą wydechową. Jej zdjęcie mogłoby powodować ogromne drgania oraz nieprzepisowy hałas.

Te uszczelki również warto wymieniać samemu. Są w dobrze dostępnych miejscach (ta druga – w przypadku gdy mamy dostęp do kanału), a ceny uszczelek zaczynają się już od kilku złotych.

uszczelki w samochodzie

Źródło: Flickr / CC BY 2.0

Uszczelka szyberdachu, szyb i drzwi

Na koniec kilka słów o uszczelkach, które chronią Cię przed zimnem i opadami atmosferycznymi. Wymienione wyżej uszczelki ochraniają przed parowaniem w aucie, odprowadzają i kontrolują stan wilgotności oraz sprawiają, że żadna kropla wody nie wpadnie do samochodu niechciana.

Ich uszkodzenie może być zgubne w skutkach. Do auta może wejść grzyb, a tapicerka i deska rozdzielcza będą wymagały nawet wymiany. Wymianę uszczelek szyberdachu, szyb i drzwi powinien dokonać warsztat. Trzeba zdejmować delikatne miejsca w samochodzie i odpowiednio dopasować wszystkie łączenia.

Pamiętaj, że warto sprawdzać co jakiś czas stan uszczelek. To zapobiegnie ewentualnym uszkodzeniom.

Źródło zdjęcia głównego: Wikimedia Commons / CC BY 2.0

4 thoughts on “Uszczelki w samochodzie – na co musisz uważać?

  1. Ja zawsze uszczelki w aucie wymieniam samodzielnie, bo naprawdę kosztują grosze, a za taką usługę u mechanika naprawdę sporo sobie życzą. Polecam robić takie wymiany na własną rękę. To naprawdę nic trudnego.

  2. Uszczelka pod głowicą jest najgorszym co może się trafić. Nic mnie tak nie niszczy jak zaniedbywanie tego elementu i potem zwalanie winy na auto, panie toż to awaryjne! Śmiech na sali.

  3. Jak tylko słyszę że komuś poszła uszczelka pod głowicą i później narzeka że naprawa go będzie dużo kosztować i on nie wie co robić, to przeważnie jest to osoba, która nie dba o swój silnik, zajeżdża auto.

  4. Niestety, jakiś czas temu moje autko doznało poważnego uszkodzenia, jakim jest zatarcie jednego z cylindrów. Jak się okazało przyczyną była wytarta uszczelka pod pokrywą zaworów, silnik nie miał sprężania, ciężko pracował na sucho. Kosztowne, następnym razem sprawdzę dwa razy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *