Uszkodzona maglownica – objawy, przyczyny i regeneracja

uszkodzona maglownica

Komfortowa i bezpieczna jazda samochodem to precyzyjnie i dokładnie wykonany manewr skrętu. Głównym elementem, który odpowiada za zmianę kierunku ruchu jest przekładnia kierownicza, zwana w niektórych przypadkach maglownicą. Czym jest, jak rozpoznać, że się popsuła i jak ją naprawić?

Maglownica to zębatkowa przekładnia kierownicza. To najczęściej stosowany typ przekładni, która odpowiada za przeniesienie ruchu z kierownicy na drążki kierownicze, co z kolei prowadzi do skrętu kół.

Maglownica jest elementem eksploatacyjnym i niekiedy potrafi się zużyć. Niekiedy można ją jednak naprawić. Sprawdź jak dbać o ten element i jakie są objawy uszkodzonej maglownicy.

Uszkodzona maglownica – objawy i przyczyny

Maglownica powinna wytrzymać minimum 10 lat lub 200 000 kilometrów przebiegu. To sporo, jednak niestety często trzeba element zmieniać wcześniej. Głównym powodem uszkodzenia maglownicy są nierówności na drogach. Jeżeli poruszasz się po dziurach, to możesz spodziewać się zniszczenia tego elementu. Staraj się unikać nierówności i wybierać drogi dobrej, jakości.

Jakie są objawy uszkodzenia? Najczęściej są to stuki przy skręcaniu a niekiedy nawet podczas jazdy prosto. Najczęściej spowodowane są luzami na maglownicy. Co więcej, popsuta maglownica bardzo obniża komfort i precyzję prowadzenia pojazdu. Można zauważyć również pocenie się na układzie kierowniczym. Co wtedy?

Przekładnia kierownicza – regeneracja czy nowy element?

Sama maglownica jest dość drogim elementem i niekiedy warto uratować eksploatowaną część. Regeneracja przekładni kierowniczej polega na wymianie poszczególnych elementów budowy podzespołu i uzupełnieniu smarów. Zajmują się tym wyspecjalizowane warsztaty. Naprawa przekładni kierowniczej jest jednak nie zawsze opłacalna. Wszystko zależy bowiem od stopnia uszkodzenia elementu.

Nowa maglownica kosztuje natomiast kilkaset złotych. Do zmiany elementu konieczny jest kanał i podnośnik oraz spora wiedza dotycząca motoryzacji. To z tego powodu najczęściej wymianą maglownicy powinien zająć się wyspecjalizowany warsztat. Pamiętaj, że po wymianie elementu niezbędne będzie ustawienie zbieżności kół (jak po każdej ingerencji w układ kierowniczy). 

Jeżeli natomiast chcesz sam wymienić maglownicę, to musisz odkręcić wszystkie elementy, niekiedy włącznie z amortyzatorem. Co więcej, w niektórych modelach konieczne będzie wyjęcie akumulatora. Pamiętaj, żeby wcześniej zaopatrzyć się w specjalne klucze, bo sama maglownica zamocowana może być na nietypowych śrubach.

uszkodzona maglownica objawy

Kasowanie luzu na maglownicy – to możesz zrobić sam

Luz na maglownicy to najprostsza usterka tego elementu i niekiedy możesz sam spróbować poradzić sobie z takim uszkodzeniem. Przekładnia ma specjalne śruby regulujące, które pozwalają na ustawienie naciągnięcia i momentu pracy całego elementu.

Aby wyregulować śruby musisz jednak wcześniej do maglownicy dojść. Tu niezbędny będzie kanał i dobre oświetlenie. Przyda się ewentualnie bardzo wysokiej klasy podnośnik. Pamiętaj, żeby zdjąć elementy, które sąsiadują z maglownicą, żeby przy ustawianiu śrub nie uszkodzić niczego innego.

Uważaj na resztę!

Uszkodzenie maglownicy może niestety oznaczać początek problemów z układem kierowniczym. Być może wybite będą drążki czy części związane ze wspomaganiem. Jeżeli oddasz auto do mechanika, to poproś o kontrolę całego układu kierowniczego. 

Pamiętaj, że mając rozebrany samochód łatwiej jest zamontować dodatkowe części. Dzięki temu nie będziesz musiał dwa razy płacić za robociznę. Niekiedy warto przy uszkodzeniu maglownicy zainwestować w inne podzespoły, aby cieszyć się później z bezpiecznej i komfortowej jazdy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *