Uszkodzona poduszka amortyzatora – przyczyny, objawy i naprawa

uszkodzona poduszka amortyzatora

Wielu kierowców sądzi, że cała konstrukcja amortyzatora odpowiada za tłumienie drgań podczas jazdy. Nie jest to do końca prawda. Do neutralizowania wibracji służy poduszka amortyzatora. Jak sprawdzić, czy ten element jest uszkodzony? Jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób go wymienić?

Poduszka amortyzatora nie jest częścią właściwego elementu, a odrębnym podzespołem, który składa się na tzw. kolumny MacPhersona (od twórcy tego układu). Za pomocą tych części samochód ma prowadzić się płynnie, precyzyjnie skręca, hamuje i eliminuje drgania z nierówności drogowych.

Niestety, poduszki mają to do siebie, że są elementami eksploatacyjnymi i trzeba je wymieniać. Jakie są objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora?

Objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora 

Mało co wpływa na komfort jazdy tak, jak uszkodzona poduszka amortyzatora. Przede wszystkim w zawieszeniu auta pojawi się spory stukot. Wraz z postępującym zniszczeniem będzie on coraz większy. Po czasie źle funkcjonować zacznie sam amortyzator. Będziesz miał problemy ze skręcaniem i luzy na kołach. 

Oczywiście, to nie wszystkie objawy. Poduszka amortyzatora, która nie nadaje się już do użycia to również wyczuwalne drgania na kierownicy spowodowane brakiem neutralizacji nierówności drogowych. Jazda stanie się twarda i nieprzyjemna. Na dłuższą metę nie zaleca się jazdy z uszkodzoną poduszką amortyzatora – zagraża to Twojemu bezpieczeństwu!

Przyczyny uszkodzenia są prozaiczne

Dlaczego poduszka amortyzatora jest uszkodzona? Każde zetknięcie z nierównościami wpływa na jej żywotność, dlatego jeśli wjeżdżasz na dziury z dużą prędkością, nagle hamujesz lub przyspieszasz, to element narażony jest na szybszą eksploatację i uszkodzenia. 

Element powinien wytrzymać podobny czas, co właściwa część amortyzatora, czyli około 60 – 80 tysięcy kilometrów. Po tym czasie wymiana poduszki amortyzatora będzie raczej koniecznością, nawet jeżeli unikałeś gwałtownej jazdy.

wymiana poduszki amortyzatora

Wymiana poduszki amortyzatora – zasady 

Na początku pamiętaj, że zmiana tego elementu nie zawsze należy do najprostszych, (jeżeli nie masz wiedzy z zakresu motoryzacji), bo musisz najpierw wyjąć całą kolumnę MacPhersona. Żeby tego dokonać musisz odkręcić amortyzator od zwrotnicy koła, a następnie jego górne mocowania. 

Po tym możesz zacząć pracę właściwą. Jeżeli zmieniasz poduszkę, to sprawdź w jakim stanie jest cały element – skontroluj łożyska, sprężyny i odboje. Wiele szkół motoryzacyjnych poleca zmianę całej kolumny przy wyeksploatowanej poduszce, ale nie jest to warunek konieczny. Musisz natomiast pamiętać, że dla właściwej pracy powinieneś wymienić poduszki na jednej osi. 

Jeżeli natomiast zmieniasz amortyzator, to tu wymiana poduszek będzie niezbędna. Dlaczego? Wyeksploatowany element szybko wpłynie na twój nowy resor i znów go zniszczy. Nie opłaca się więc wkładać starych poduszek, jeżeli zaraz czeka cię kolejny wydatek w postaci nowego amortyzatora.

Po wymianie koniecznie podjedź do warsztatu na geometrię i zbieżność. Każda ingerencja w zawieszenie powinna wiązać się z tym procesem!

Jaki jest tego koszt?

Decydując się na samodzielną wymianę oszczędzasz na robociźnie warsztatu. Koszt wymiany ograniczy się więc do zakupu dwóch poduszek. Ich koszt jest różny – od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych (w zależności od modelu samochodu i marki poduszki). Pamiętaj, że musisz go pomnożyć razy dwa, a niekiedy jeszcze dodać np. cenę łożysk.

W przypadku naprawy w warsztacie cena za wymianę oscyluje w granicach 100 – 150 złotych. Pamiętaj, żeby w cenie zawrzeć sobie już kontrolę jakości całego amortyzatora i zrobienie zbieżności.

Życzymy szerokiej drogi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *