Wahacze – czym są i jak je naprawić?

wahacze

Wraz z postępem motoryzacji, rozwijały się również elementy zawieszenia samochodowego. Ich zaawansowana technologia miała niwelować jakiekolwiek nierówności drogowe i mieć zwiększoną odporność na uszkodzenia. Jednym z takich elementów są wahacze, które mają ciekawą budowę i funkcję.

Czym jest wahacz? Jest to sztywny człon mechanizmu, który wykonuje cykliczny ruch obrotowy, o ograniczonym kącie. Wahacze to jedne z najważniejszych elementów zawieszenia, na których opiera się duża część nośności auta. Ich praca odpowiada nie tylko za komfort jazdy, ale też za bezpieczeństwo.

Jak pracują i jak zbudowany są wahacze?

Wahacz to łącznik pomiędzy kołem (a konkretnie jego piastą), z nadwoziem auta. Dzięki ograniczonym ruchom, wahacze odpowiadają za stabilność auta i poprawę bezpieczeństwa jazdy. Jego ewentualne pęknięcie powoduje uszkodzenie pozostałych elementów zawieszenia, co z pewnością uniemożliwi jazdę, a w podczas podróżowania z większymi prędkościami – może nawet powodować nawet wypadek.

Choć samochody mają różne typy zawieszenia (zbudowane na wahaczach aluminiowych, metalowych, pojedynczych, czy wielowahaczach), to budowa głównego elementu jest zawsze bardzo podobna. Podkreślmy na początku, że konstrukcja wahacza musi być wykonana z materiałów bardzo trwałych, odpornych na uszkodzenia i odkształcenia.

Wahacz od koła oddzielony jest przez tzw. silentblock wahacza. To metalowo-gumowa tuleja, która tłumi drgania i wycisza pracę całego układu. Tuleja wahacza poddawana jest ogromnej pracy i jest elementem, który się eksploatuje. Podkreślmy też, że to element wymienny.

tuleja wahacza

Kolejnym ważnym elementem budowy wahacza jest sworzeń wahacza. To konstrukcja, która odpowiada za skręcanie kołami i utrzymanie ich we właściwej pozycji. Element amortyzuje też samochód i stabilizuje jego jazdę. Sworzeń sprawia, że samochód jedzie w wybranym przez Ciebie kierunku. Jego uszkodzenie może sprawić, że stracisz panowanie nad autem. W sworzeń wyposażony jest wahacz przedni.

Wahacz tylny ma dużo prostszą budowę, ale niezmienny jest tu jeden element. Główna konstrukcja wahacza jest jedną z najbardziej odpornych części w cały aucie. Jest to element twardy, wykonany jednolicie. Zawieszenie o bardziej skomplikowanej budowie jest też wyposażone w wahacz poprzeczny.

Regeneracja wahaczy – kiedy się opłaca?

Wahacz to element trwały, ale jego części składowe takie jak tuleje, czy sworzeń wahacza są bardzo obciążone i wykonują intensywną pracę. Z tego powodu, co jakiś czas trzeba je wymienić. Jeżeli konstrukcja wahacza jest w pełni sprawna, nie ma pęknięć oraz samochód nie miał kolizji – warto oddać wahacz do regeneracji.

wymiana wahacza

Źródło: Flickr / CC BY-SA 2.0

Wymiana tulei wahacza, lub wymiana sworznia wahacza to koszt około 50 złotych (koszt robocizny, bez części). Dodatkowo po wstawieniu tych elementów należy wykonać zbieżność kół. Niekiedy koszt samego wahacza to nawet kilkaset złotych.

Jeżeli masz odpowiednie umiejętności i trochę miejsca, to możesz regeneracją wahacza zająć się sam. Pamiętaj jednak, że po naprawie należy ustawić zbieżność!

Kiedy wymiana wahacza jest konieczna?

Pojawiają się jednak przypadki, kiedy trzeba głębiej sięgnąć do portfela i zainwestować w całą, nową konstrukcję. Powody są dwa: pierwszy, to wahacz, którego nie da się zregenerować. Niektóre tuleje wahaczy, czy sworznie zostały wstawione tam „na stałe” i nie da się wprowadzić do wahacza nowych elementów.

Niekiedy problemem może być brak możliwości znalezienia zamienników. Odpowiednie tuleje wahacza, czy inne elementy eksploatacyjne da się dopasować, ale wyjęcie ich ze starego wahacza to droga w jedną stronę. Wymiana wahacza jest też zalecana po poważnej kolizji. To element, który odpowiada za bezpieczeństwo i naruszenie jego konstrukcji może skończyć się tragicznie. Pamiętaj też, że konstrukcję całego układu narusza również dłuższa jazda z uszkodzonymi podzespołami.

Opinie o “Wahacze – czym są i jak je naprawić?

  1. Po swoich przygodach stwierdziłem że regeneracja wahaczy jest zazwyczaj nie opłacalna. Prostszym i na dłuższą metę korzystniejszym zabiegiem jest zakup i montaż nowych. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *