Wał korbowy – trwały, ale nie wieczny

wał korbowy

Wał korbowy to jeden z kluczowych elementów budowy silnika. Ta ostatnia część układu tłokowo-korbowego zamienia ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy. Choć w teorii brzmi to dość skomplikowanie to tak naprawdę praca wału korbowego jest prosta. Jak jednak jest zbudowany i jak rozpoznać, że może być uszkodzony?

Tłok silnika porusza się w ruchu posuwistym. To samo dzieje się z korbowodem w jednostce napędowej. Jałowy proces, który sprawia, że elementy te przemieszczają się po jednym odcinku zostaje przerwany przez wał korbowy, który zmienia pracę tłoków na obrót. W ten sposób przenoszona jest energia, która napędza pojazd. Nie ma więc części, która bardziej wpływa na pracę całej jednostki napędowej i twojego auta.

Co ciekawe, wykorzystywany obecnie na całym świecie sposób produkcji wału korbowych – metoda TR –została opracowana w Polsce. Technologię stworzył w 1961 roku zespół naukowców pod kierownictwem Tomasza Ruta z Centralnego Laboratorium Obróbki Plastycznej w Poznaniu. Od tego czasu licencję na to rozwiązanie wykupiło wiele firm z całego świata w tym m.in. Skoda, Hyundai czy Krupp.

Budowa wału korbowego to kilka elementów

Aby konstrukcja mogła prawidłowo funkcjonować, niezbędne jest odpowiednie działanie wszystkich jej podzespołów. Czujnik położenia wału obserwuje pracę wału i przesyła informacje o nim do komputera auta. Uszczelniacz wału korbowego reguluje dopływ smarów do głównej konstrukcji. Zadaniem, jakie ma przed sobą koło pasowe wału korbowego, jest ograniczenie drgań. Sama konstrukcja elementu głównego zbudowana jest natomiast z czopa głównego, czopa korbowego i ramion. Ilość czopów korbowych odpowiada ilości cylindrów.

uszczelniacz wału korbowego

Źródło: wikimedia commons / CC BY-SA 3.0

To właśnie do czopów korbowych podłączone są tłoki i dzięki ruchowi wału cały mechanizm zapewnia ruch obrotowy. Natomiast panewki wału korbowego odpowiadają za jego osadzenie w silniku. Wszystkie powyższe części odpowiedzialne są za jego poprawną pracę.

Wał korbowy może ulec uszkodzeniu – jakie są objawy usterki? 

Uszkodzenia wału korbowego to niezbyt częsta usterka silnika. Część uważana jest za trwałą i odporną na ciągłą pracę. Właściwie tylko dwie rzeczy mogą sprawić, że wał korbowy ulegnie zniszczeniu – będzie on źle zamontowany albo jego smarowanie zostanie ograniczone. Obydwa problemy występują stosunkowo rzadko, ale narażone na usterkę mogą być elementy składowe i pomocnicze układu.

Nierównomierna praca silnika może być spowodowana przez źle działający czujnik wału korbowego. Objawy takiej usterki to również gaśnięcie ciepłego silnika, zapalenie kontrolki check engine lub całkowite unieruchomienie silnika. Czujnik wału korbowego może uszkodzić się przez zwarcie, korozję lub techniczne usterki specjalnych zębów z tarczy.

Jedną z najpoważniejszych usterek silnika jest obrót panewki wału korbowego. Po takim uszkodzeniu motor nadaje się najczęściej do remontu. Aby uniknąć takich nieprzyjemności, warto pamiętać o kontroli stanu oleju i regularnej wymianie.

koło pasowe wału korbowego

Źródło: flickr / CC BY-SA 2.0

Regeneracja wałów korbowych – sposób na ratunek

Ewentualny remont silnika to okazja do regeneracji wału. Jest to sposób na ratunek zniszczonych części. Podczas regeneracji dokonuje się takich operacji jak szlif wału korbowego i wymiana podzespołów głównego elementu. Dobra regeneracja obejmie zmianę każdego elementu składowego. Szlifowanie wału korbowego to proces polegający na doprowadzeniu wału do odpowiedniego kształtu i usunięcie wszystkich nierówności.

Skontrolowany powinien zostać również czujnik obrotów wału korbowego. Nie zawsze konieczna jest wymiana tej części ale warto zastanowić się również nad tym. Remont silnika to jedna z niewielu okazji do dojścia do takich newralgicznych punktów i wymiany ich na nowe. Czujnik po uszkodzeniu wału też może szwankować. Konieczna (a już priorytetowa gdy przyczyną usterki było złe smarowanie) będzie też wymiana uszczelniacza wału korbowego.

Pamiętaj, że remont silnika to droga usługa. Dużo tańsze będzie dbanie o jego stan i regularna kontrola stanu jednostki napędowej. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo nerwów, czasu i pieniędzy.

Źródło zdjęcia głównego: wikimedia commons / CC BY-SA 3.0

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *